J.nr. 2005-359-1374    Dato: Til Folketinget - Skatteudvalget L  145 - Forslag til Lov om ændring af forskellige skatte  - og afgiftslo- ve, lov om næ  ringsbrev til fødevarebutikker, lov om restaurations - og hotelvirksomhed m.v. og lov om miljøbeskyttelse .(Indsats mod ska  t- te- og afgiftsunddragelse –  fair play II) Hermed sendes i 5 eksemplarer mine kommentarer til en henvendelse fra foreningen Rejsearbejdere.dk (L145 – Kristian Jensen /  Søren  W. Clausen
Side 2 Foreningen Rejsearbejdere.dk udtrykker stor tilfredshed med indholdet i lovforslaget. Foreningen foreslår indberetningsordningen vedrørende udstationerede på bygge   - og an- lægsområdet skal omfatte private bygherrer. Foreningen fores   lår, at den enkelte udstation e- rede skal kunne identificere sig med en blanket, der indeholder de indberettede oplysninger. Endvidere ønsker foreningen, at danske firmaer, der formidler kontakt til udenlandske fi r- maer skal registreres. Endelig mener foreningen, at ”totalentreprenøren” skal hæfte for gæld til det offentlige. Kommentar: Jeg er naturligvis glad for, at foreningen Rejsearbejdere.dk bakker op om forslaget. Jeg kan derimod af de grunde jeg også har redegjort for i besvarelsen af spørgsmål 3 ikke støtt e forslaget om at udvide indberetningspligten vedrørende udstationerede til at omfatte private bygherrer. Det er et grundlæggende princip i skattelovgivningen, at privatpersoner ikke pålægges arbejdsgiverforpligtelser i form af  f.eks. indeholdelse af    A-skat mv., indbe- retnings- og oplysningspligter og de dertil knyttede sanktioner for manglende overholdelse af pligterne. En sådan indberetningspligt for privatpersoner ville medføre uforholdsmæssigt store administrative omkostninger for både de indberetni ngspligtige, der er helt uvante med sådanne opgaver, og myndighederne i forbindelse med efterfølgende kontrol og kvalitet  s- sikring af de indberettede oplysninger. Forslaget om, at den enkelte udstationerede skal være i besiddelse af en blanket, der ind  e- holder de samme oplysninger, som efter forslaget skal indberettes af den danske virksom- hed, som benytter sig af udenlandske underentreprenører, forekommer mig at være overfl   ø- digt. I forbindelse med en udgående byggepladskontrol  vil det på stedet kunne kontrol  le- res, om de antrufne beskæftigede er registreret som udstationerede. Tilsvarende har reg  i- strering af danske virksomheder, som formidler kontakt til udenlandske bygge- og anlæg  s- virksomheder ingen betydning for kontrollen af, om der indtræder skattepligt fo  r den uden- landske virksomhed, henholdsvis den udstationerede arbejdskraft. Foreningens forslag om, at ”totalentreprenøren” skal hæfte for gæld til det offentlige opfa t- ter jeg som et forslag om hæftelsesgennembrud. Som jeg har redegjort for i besvare  lsen af spørgsmål 4, kan regeringen efter nærmere analyse og vurdering ikke støtte et sådant fo r- slag. Forslaget, der indgår i regeringens Fair Play pjece fra oktober 2004, indebærer u   nder alle omstændigheder, at også lovlydige virksomheder vil blive berørt - enten i form at de mere eller mindre uforvarende risikerer at komme til at hæfte for en anden virksomheds skatte- og afgiftsunddragelse, eller at de for at frigøre sig fra denne risiko må påtage sig den administrative byrde at indberette indgåede underleveran døraftaler og oplyse om vilkårene herfor. Forslaget kan endvidere få negative afledte effekter på konkurrencevilkår   ene. Konklusionen er, at forslaget ikke på tilfredsstillende vis på samme tid kan tilgodese ret  s- sikkerhedsmæssige hensyn og hensynet til ikke   at pålægge virksomhederne unødige adm i- nistrative byrder Der vil i stedet blive overvejet alternative muligheder, der mere målrettet rammer de vir k- somheder, der bevæger sig på kanten af eller overtræder lovgivni ngen.