Folketingets Retsudvalg  

 

 

 

 

 

 

Dato: 7. april 2006

                                


Folketinget har i skrivelse af 28. marts 2006 (ad L 146) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 24:

 

Spørgsmål 24:

”Er det korrekt forstået, at konsekvenserne af at anvende opsat delingsmetode bl.a. er:

 

- at har pensionsinstituttet ikke på nuværende tidspunkt den nødvendige it-struktur til at håndtere en delvis fripolice, skal it-strukturen etableres, med de omkostninger det har til følge

 

- at har pensionsordningen en ydelsesstruktur, hvor invalidepensionen svarer til alderspensionen, hvor ægtefælledækningen eksempelvis er 60 pct. heraf og børnepensionen 20 pct., vil den reduktion af alderspensionen som etableringen af fripolicen giver anledning til, betyde en tilsvarende reduktion i de øvrige ydelser. Er dette – for de pensionsordninger, der er sådan indrettet – en uundgåelig, men ikke tilsigtet følge af lovforslaget?”

 

Svar:

Til brug for besvarelsen af spørgsmålet er der indhentet følgende udtalelse fra Finanstilsynet:

 

”Afsnit 2:

I de fleste pensionskasser er det på nuværende tidspunkt muligt at få udstedt en fripolice. Fripolice er således et kendt begreb, hvorfor det er Finanstilsynets vurdering, at det umiddelbart ikke bør være noget problem for pensionskasserne, hvis der skal udstedes en fripolice til en ikke-ejerægtefælle. Hvis en pensionskasse ikke i forvejen udsteder fripolicer, vil et sådant krav medføre omkostninger.”

 

Afsnit 3:

Ja, det er en logisk følge af reduktionen af alderspensionen, at de øvrige ydelser også reduceres. Man kan sammenligne det med at dele et hus. Begge parter kan ikke få et helt hus hver.”

Ministeriet skal særskilt bemærke, at en ”ren” opsat deling ikke nødvendigvis griber ind i pensionsordningens indretning og økonomi, idet størrelse og tidspunkt for pensionsudbetalingerne er uændrede. De begivenheder, der udløser udbetaling fra ordningen, er fortsat knyttet til pensionstagerens liv. Det faktiske beløb afhænger således af pensionstagerens videre liv på nøjagtig samme vis, som hvis ægtefællerne ikke var blevet skilt.

 

I kapitel 8 i Ægtefællepensionsudvalgets betænkning er opstillet en række modeller til brug for den tekniske deling, hvor flere af modellerne ikke under alle omstændigheder medfører, at der sker en øjeblikkelig reduktion af andre ydelser, f.eks. invalidepensionstilsagnet.” 

 

Ministeriet kan henholde sig hertil.

 

 

 

Lars Barfoed

                                                                                                           /Kirsten á Rogvi