Til lovforslag nr. L 15 Folketinget 2005 - 06 Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 0. december 2005 2. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om   arbejdsløshedsforsikring m.v. (Udvidet adgang til overflytning, supplerende dagpenge, forenkling m.v.) [af beskæftigelsesminis  teren (Claus Hjorth Frederiksen)] 1. Ændringsforslag Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.    Beskæftigelsesministeren har stillet    ændringsfo  r- slag  nr.  2  og  Socialdemokratiets  og  Enhedslistens  medlemmer  af  udvalget  har  stillet ændringsfo  r- slag nr. 1 og 3. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  5.  oktober  2005  og  var  til  1.  behandling  den  3.  november  2005. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 mø der. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesminist e- ren sendte den 16. februar 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 8 (folketingsåret 2004 - 05, 2. samling). Den 5. oktober 2005 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: AK-Samvirke, Danske Sundhedsorganisationers Arbejdsløshedskasse  og RestaurationsBranchens Forbund. Beskæftigelse  sministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser. Deputationer Endvidere har AK-Samvirke og  Danske Sundhedsorganisationers Arbejdsløshedskasse  mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
2 Spørgsmål Udvalget har stillet 8spørgsmål til beskæftigelsesministeren   til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et mindretal i udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1 og 3 stillede ændringsforslag. Socialdemokratiets,Det Radikales Venstres,   Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af  udvalget  udtaler  følgende:  Beskæftigelsesministeren  fremhæver  i den  skriftlige  fremsættelse    to overordnede mål med  lovforslaget: Fleksibilitet på arbejdsmarkedet gennem øget konkurrence på a   - kasseområdet, og forenkling i a -kassernes administration gennem regelforenklinger. Disse to målsætninger søges nået med en samling af ændringer, der gør  lovforslaget til noget af et janushoved, hvoraf partierne kun kan forlige sig med den ene side. S, RV, SF og EL afviser forslaget om mulighed for at flytte a-kasse under ledighed. Hvis en ledig kan flytte a-kasse, når hun vil, bliver muligheden for læ   ngere, fagligt forankrede kontaktforløb hos a-kassen  i  forbindelse  med  jobsøgning  stærkt  forringet.  Dette  er  et  punkt,  hvor  særligt  de  fagligt begrænsede a  -kasser har en vigtig rolle at spille  i beskæftigelsesindsatsen. Det vil efter vores m  e- ning ikke øge  fleksibiliteten på arbejdsmark edet at ledige kan vælge sig ind i tværfaglige a -kasser, som ikke har den fornødne faglige indsigt på arbejdsmarkedet. Konsekvensen af at svække de fa g- ligt begræn  sede a-kassers rolle vil derudover være en åbning for, at ledige    vil kunne fjerne sig fra en mere pågående jobformidling. Med  hyppige  flytninger  vil  en  ledig  desuden  kunne  udnytte  forsinkelser  i  den  administrative kommunikation  mellem  a-kasser  og  AF  til  at  gemme  sig  fra  eventuelle  sanktioner  eller  krav  fra myndighederne. Som på peget af ministeren selv i svaret på  spørgsmål 2, kan det tage op til 4 uger at gennemføre en sådan flytning. I stedet for øget fleksibilitet får vi en gruppe af ledige, der unddrager sig beskæftigelsesindsatsen kreativt. Både  forslagets  indhold   og  sagens  natur  favoriserer  de  tværfaglige  a  -kasser.  Her  vil  den  ledige have langt flere valgmuligheder, end blandt de fagligt afgrænsede a  -kasser. Med de fordele, hyppige flytninger vil kunne have for de mere passive ledige, frygter vi at netop dem, som måske allermest trænger til en a  -kasses vågne øje, vil være tilbøjelige til at flytte ofte, og det til a -kasser, der mang- ler  det  faglige  indblik  og  netværk,  der  kunne  opfange  og  igangsætte  den  ledige.  I  stedet  for  reelt øget valgfrihed og konkurrence får v  i en hældning i markedet mod de tværfaglige a -kasser, og igen en forringelse af kontakten til de ledige og formidlingsindsatsen fra a-kassernes side. S, RV, SF og EL afviser endvidere den del af lovforslaget, der skal give a-kasserne mulighed for at differentiere administrationsbidraget.  Som det også fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, bygger administrationsbidraget på et princip om solidarisk betaling. Det mener vi, det skal fortsætte med at gøre. Typisk vil bidraget i første omgang blive fravalg  t af dem, der ikke behøver de ikke lov- pligtige  aktiviteter  omkring  opkvalificering  og  jobformidling  –  de  stærke  ledige.  Regningen  vil havne hos de svagere ledige, som måske netop har brug for disse aktiviteter, men nu ikke længere har råd. Også her vil  resultatet være at man svækker eller mister et redskab i beskæftigelsesindsatsen, da en yderligere konsekvens kan blive, at a-kasserne nedprioriterer disse aktiviteter. De  øvrige  dele  af  lovforslaget,  der  har  til  hensigt  at  forenkle  a -kassernes  administration,  hilser partierne velkommen. Så meget desto mere skuffende er det, at beskæftigelsesministeren ikke vil gå ind på en deling af lovforslaget.
3 Dette er baggrunden for, at S, RV, SF og EL har stillet ændringsforslag om  , at de 2 ovenfor næv  n- te elementer udgår  af lovforslaget. Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit      var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] Æ n d r i n g s f o r s l a g Til § 1 Af    et mindretal (S, RV, SF og EL), tiltrådt af <>: 1) Nr. 2 udgår. [Ej overflytning af ledige medlemmer af a-kasse] Af    beskæftigelsesministeren,   tiltrådt af <>: 2) Det under nr. 2 foreslåede  § 42, stk. 4, affattes sål edes: »Stk. 4. Overflytning efter stk. 3 kan ske med mindst 1 måneds varsel til udløbet af en udbet  a- lingsperiode i den hidtidige a-kasse.« [Ændring af overflytningstidspunktet for medlemmer uden erhvervsarbejd   e] Af    et mindretal (S, RV, SF og EL), tiltrådt af <>: 3) Nr. 5 udgår. [Ej differentieret administrationsbidrag] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringsforslaget betyder, at det ikke bliver muligt for ledige medlemmer, at flytte til en tværfa g- lig a-kasse. Til nr. 2 Det  foreslås,  at  overflytningstidsp unktet  ved  overflytning  af  medlemmer  uden  erhvervsarbejde ændres fra udløbet af en kontingentperiode til udløbet af en udbetalingsper iode. Baggrunden for ændringsforslaget er et ønske fra a   -kasserne, som har anført, at det i lovforslaget foreslåede overfly tningstidspunkt vil ligge inde i en udbetalingsperiode og dermed give administra- tive problemer.
4 Ændringsforslaget har endvidere den positive konsekvens for medlemmerne, at de kun skal afl   e- vere ydelseskort i den nye a-kasse fra overflytningstidspunktet, hvor de ved overflytning ved udlø- bet  af  en  kontingentperiode  både  skulle  aflevere  et  ydelseskort  til  den  hidtidige  og  til  den  nye  a - kasse for den udbetalingsperiode, hvor overflytningen sker. Ændring   sforslaget indebærer til gengæld, at der skal ske en reguler ing af kontingentindbetalingen til henholdsvis den hidtidige og nye a-kasse, fordi medlemmerne bliver overflyttet inde i en kontin- gentperiode. A-kasserne  foretrækker  denne  kontingentregulering  frem  for  den  øgede  administration  og  risiko for fejludbetalinger, som kan være forbundet med overflytning af ledige mv. midt i en udbetaling  s- periode. Ændringsforslaget  har  ingen  økonomiske  konsekvenser.  Ændringsforslaget  vil  medføre  admin i- strative lettelser for a-kasserne. Til nr. 3 Med  æ  ndringsforslaget  opretholdes  den  nugældende  ordning  med  samme  administrationsbidrag for alle medlemmer af den samme arbejdsløshedskasse. Charlotte Antonsen (V)   Erling Bonnesen (V) fmd.   Tina Nedergaard (V)   Marion Pedersen (V) Jens Vibjerg (V)   Bent Bøgsted  (DF)   Colette L. Brix (DF)   Jakob Axel Nielsen (KF) Tom Behnke (KF)   Thomas Adelskov (S)   Kim Mortensen (S) nfmd.  Jytte Andersen (S) Anne-Marie Meldgaard (S)   Lone Møller  (S)   Elisabeth Geday (RV)   Ole Sohn (SF) Jørgen  Arbo - Bæhr   (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin   , Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 15 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnota  t, fra beskæftigelsesministeren 2 Henvendelse af 21/9-05 fra Danske Sundhedsorganisationers Ar- bejdsløshedskasse 3 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 Henvendelse af 9/11-05 fra RestaurationsBranchens Forbund 6 Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren 7 Henvendelse af 15/11-05 fra AK-Samvirke 8 1. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 15 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 21/9-05fra Danske Sun d- hedsorganisationers Arbejdsløshedskasse, til beskæftigelsesminist   e- ren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvor lang tid det tager at gennemføre en flytning fra en a - kasse til en anden a-kasse, til beskæftigelsesministeren, og m  iniste- rens svar herpå 3 Spm. om, hvorfor det foreslåede § 43, stk. 3, kun giver ret til ove r- flytning til en tværfaglig kasse, til beskæftigelsesministeren, og min i- sterens svar herpå 4 Spm. om ændringsforslag om deling af lovforslaget, til beskæftige l- sesministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om kommentar til henvendelse af 9/11-05 fra Restaurations- Branchens Forbund, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvilke administrative regler der tænkes fastsat, til beskæft i- gelsesministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om kommentar til henvendelse af 28/11-05 fra AK-Samvirke, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om redegørelse for de juridiske konsekvenser, til beskæftige   l- sesministeren, og ministerens svar herpå