Arbejdsdirektoratet Stormgade 10 1009 København K Att.: Niels Bülow Den 10 . j anuar 2006 J.nr. 3947.225   [10.01.1] PSL /ck Høringssvar  fra  De  Samvirkende  Invalideorganisationer  (DSI) til udkast til forslag til lov om sygedagpenge DSI ønsker at kvitte re for lovforslagets målsætning om at sikre en    aktiv og opfølgende in d- sats over for den enkelte for at genoprette arbejdsevnen. En succesfuld indsats forudsætter en fokuseret og kvalificeret kommunal indsats, og resu  l- tatet  afhænger  i  høj  grad  af  de  resso   urcer,  der  er  til  rådi ghed  til  indsatsen.  Men  hvordan tænkes løbende efteruddannelse af de kommunale medarbejdere si   kret, så sagsbehandlerne har tilstrækkelig viden? Dette spørgsmål kan DSI beklageligvis ikke finde svar på i lovfor s- lag eller - bemærkninger  . DSI finder det uklart, at man i lovbemærkningerne gentagne gange henv  iser til ”Rapport til modernisering af sygedagpengeloven”. DSI anbefaler, at loven dire kte citerer fra rapporten, så væsentlige elementer i rapporten er direkte synlige, så man ikke e r nødsaget til at læse rapporten for at forstå lovens indhold. DSI’s konkrete bemærkninger til lovforslaget: § 2: Målgrupper DSI ønsker en præcisering af, at bl.a. personer ansat i hhv. fleksjob og job med lø ntilskud til førtidspensionister også er omfa  ttet af lov om sygedagpenge. Formålet er at gøre lovfor  s- lagets målgruppe helt klar, så der i praksis ikke vil herske nogen tvivl blandt sagsbehandl  e- re om, at også personer ansat på særlige vilkår er at betragte som ”lønmo dtagere”. § 7: Uarbejdsdygtighed DSI  ønsker  at  kvittere  for  præciseringen  af,  at  sygedagpengene  ikke  må  stoppes,  uden  at arbejdsevnemetoden ligger til grund bl.a. for at undersøge om den enkelte evt. er berettiget til revalidering, fleksjob eller førtidspe nsion (jf. bemærkninger til lovfo  rslaget side 43).  
2 Det er vigtigt at pointere, at kommunens skøn af den enkeltes evne til at genoptage sit a r- bejde helt eller delvist skal bero på en faglig vurdering. Sagen skal være tilstrækkeligt o p- lyst, så kommunen kan foretage dette skøn, og borgere  n skal parthø afgørelse. Den  fysiske  tilgængelighed  på  virksomheden  og  til  transport  til  og  fra  a   rbejde  skal  også tænkes ind, da det ellers kan være svært for personer med handicap at finde anden beskæ f- tigelse (jf. stk.3). Hvis  ”det  arbejdsområde,  som  den  pågældende  står  til  rådighed  for”  (stk.  4),  læ gges  til grund for en beslutning om at standse sygedagpengene, vil der være i ful  dstændig modstrid med det rummelige arbejdsmarked: En person med nedsat funktionsevne er begrænset i   sin mulighed  for  at  udnytte alle arbejdsfunktioner inden for et givent arbejdsområde.  Derfor skal den enkeltes uarbejdsdygtighed ses i forhold til specifikke arbejdsfunktioner – frem for et givent arbejdsområde. DSI ønsker, at det præcises i loven, at den enkeltes uarbejdsdyg- tighed vurderes i forhold til specifikke arbejdsfunktioner. § 8 - 20: Visitation og opfølgning Efterhånden som arbejdsmarkedet bliver mere og mere rummeligt, kan nogle af de pers o- ner, som også er VISO’s målgruppe være aktive på a rbejdsmarkedet. Derfor mener DSI, at det er relevant, at kommunerne skal kunne hente specialrådgivning fra VISO i forbindelse med, at kommunerne oplyser en given sag (jf. § 8). Når kommunen i opfølgningsforløbet indhenter lægelige oplysninger, er det ce ntralt, at den pågældende bo   rger informeres om dette (§ 10). Det  er  bekymrende,  at  den  sygemeldte  kun  gives 8 dage til at besvare oplysningsskemaet fra kommunen (§ 11, stk. 3). Der skal tages højde for, at ikke alle kan læse et sådan oply s- ningsskema, og at det niveau, som den enkelte kan udtrykke sig på skriftligt kan være m   e- get forskelligt. Det  skal  i  lovforslaget  præciseres,  at  retten  til  sygedagpenge  ikke  kan  bortfalde, hvis den berørte ikke har udfyldt og returneret skemaet grundet vanskeligheder ved at l æse og/eller skrive. Hvordan vil myndighederne sikre sig en viden om, hvilke sygemeldte borgere dette er relevant for? DSI  vil  gerne  gøre  opmærksom  på  det  frugtbare  i,  at  kommunerne  inddrager  DSI’s  me d- lemsorganisationer i sygedagpengeopfølgningen.
3 § 21 - 23: Bortfald af ret til sygedagpenge Det  er  under  ingen  omstændigheder  acceptabelt  at  myndighederne  gennemfører  et  så  v æ- sentligt skridt som at fjerne sygedagpengene, uden at myndigheden rykker den pågældende borger for svar. § 24 - 25: Varighedsbegrænsni  ngen Førtidspensionister, der er ansat i job med løntilskud, kan ifølge lovforslaget kun få syg e- dagpenge i 13 uger i en 12 måneders periode (jf. § 25 , stk. 1), hvilket stiller dem langt då r- ligere på arbejdsma rkedet end andre målgrupper, der er omfattet af  lovgivningen (jf. § 24). DSI mener, at førtidspensionister ansat i job med løntilskud skal omfattes af § 24. § 27 - 29: Forlængelse af sygedagpengeperioden DSI  anser  det  for  et  problem,  at  lovforslaget  ikke  indeholder  forlængelsesmuligh  eder  ud over de 52 uger, inden for 18-måneders perioden, hvis der er udsigt til, at den sygemeldte kan genoptage sin tilknytning til arbejdsmarkedet i fleksjob. For mange personer med han- dicap, der bliver sygemeldte, er fleksjob ofte det eneste alternativ til førtidspension .   DSI ønsker, at lovforslaget ændres til også at omfatte den gruppe af personer, der skal ve n- de tilbage til arbejdsmarkedet på særlige vilkår, for eksempel i fleksjob. DSI ønsker at lovforslaget ændres   , så det slår fast, at sygedagpenge kan forlænges, når r e- validering er overvejende sandsynligt, uanset om det må forventes, at tilbagevenden til a r- bejdsmarkedet kommer til at ske på ordinære vilkår eller fleksjobvi lkår. I lovbemærkningerne (s. 47) præciseres det, at ”der  med  revalidering  skal  være  en  f   orventning  om,  at  den  syge- meldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, dvs. med beskæft  igelse på  normale vilkår” At der med revalidering skal være en forventning om, at den sygemeldte kan vende tilbage til arbejdsmarkedet, på  normale vilkår , står for det første fuldstændig i mo dsætning til det rummelige arbejdsmarked! For  det  andet  er  det  sådan,  at  det  oftest ikke er muligt at vurdere, når revalidering bliver bevilget, hvorvidt den enkelte efter endt revalidering kan ansættes i hhv. ordinær e ller stø t- tet beskæftigelse. DSI ønsker derfor lovbemærkningerne suppleret, således at det indskr i- ves, at revalidering også kan sigte på ”ansættelse på særlige vilkår”.   DSI vil understrege, at det ofte ikke er den kortest mulige revalidering, som fører t il varig beskæftigelse.  I stedet skal    der tages udgangspunkt i den enkeltes ønsker, kv alifikationer,
4 ønsker og behov, da det er elementer, der er afgørende for en succe  sfuld tilbagevenden til arbejdsmarkedet  gennem  revalidering.  Det  kan  være  på  både  særlig e  og  ordinære  vilkår afhængig af graden af funktionsnedsættelse.   Lovforslaget  mangler  beklageligvis  at  tage  hensyn  til,  at  det  er  problematisk  for  nogle  af DSI’s medlemmer at få afklaret deres sygdomsforløb inden for tidsperi   oden på 2 år. Der er med  lovforslaget  dermed  ikke  sket  forbedringer  i  forhold  til  varighedsbegrænsningen  for personer, der er svært sygdomsramte. § 36: Lønmodtagerens dokumentation over for arbejdsgiver Hvilke særlige omstændigheder er der tale om (jf. § 36 , stk. 4)? Det bør defin eres i lovtek- sten. § 49: Beregningsgrundlaget For personer i fleksjob, der har forhandlet sig frem til en højere timeløn end mindste ove  r- enskomstmæssige løn, vil lovforslaget medføre, at den sygemeldte fleksjo bber ikke opnår fuld lønkompensation. DSI mene r, at sygemeldte fleksjobbere derfor skal have deres egent- lige lønniveau lagt til grund for sygedagpengeberegningen. § 56: Aftale om refusion af sygedagpenge ved langvarig eller kronisk sygdom mv. Lovforslagets udvidelse af perioden for aftale om refusion af sygedagpenge ved langvarig eller kronisk sygdom fra 1 til 2 år er overordnet meget positivt.  DSI er enig i vurderingen af, at denne ændring vil medføre øgede beskæftigelsesmuligheder for personer med langv a- rig sygdom og kronikere. § 68 - 69: Administration mv. DSI vil gerne kvittere for den indskrevne henvisning til kapitel 3 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område i forhold til reglerne om opholds  - og handlekommune. Henvisningen øger alt andet lige den enkeltes retsstilling set  i forhold til den gældende lo  v- givning på området.   Lovforslaget vil blive klarere ved, at der specifikt indskrives, at det ikke kun er arbejdsgi- veren, men også kommunen, der skal underrettes, hvis der er forandringer i deres forhold eller andre omstændi  gheder. § 76: Regres overfor den ansvarlige skadevolder I  forhold  til  forslaget  om  begrænsning  af  regres  over  for  arbejdsgiveren,  hvor  en  person, der er ramt af arbejdsskade og ansat hos den pågældende arbejdsgiver, m   ener DSI, at det er
5 en fornuftig beslutning, der vil kunne lede til, at flere arbejdsskadesramte vil kunne blive fastholdt på den virksomhed, hvor arbejdsskaden er in dtruffet.   Afslutningsvis  har  DSI  forventning  om  at  få  sygedagpengebekendtgørelsen  og  ve  jledning om sygedagpenge i høring. Eventuelle  spørgsmål  til  indeværende  høringssvar  kan  rettes  til  arbejdsmarkedsp olitisk konsulent Pernille Steen Lenzner på e -mail: [email protected] eller telefonisk: 3638 8570. Med venlig hilsen Stig Langvad formand