Fjeldhammervej 8 2610  Rødovre Telefon:  3673 9000 Direkte:  3673 9020 Telefax:  3673 9029 E-mail:  [email protected] Internet:  www.ptu.dk Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede                       Protektor: Hans Kongelige Højhed Prinsen Arbejdsdirektoratet Stormgade 10 1009 København K Sendt pr. e-mail til [email protected], [email protected]. og [email protected]. Eftersendes ikke Høringssvar vedr. udkast til forslag til Lov om sygedagpenge PTU – Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede - har fra DSI modtaget ovenstående lovforslag til høring. PTU takker for muligheden for at kunne komme med kommentarer til forslaget. Generelt PTU finder, at en revision af sygedagpengeloven er påkrævet, og hilser det velkomment, at beskæftigelsesm inisteren nu fremsætter forslag om en sådan revision. PTU finder det særligt påtrængende at få revideret bestemmelserne om varighedsbegrænsningen i sygedagpengeloven. Desværre viser dette lovforslag ingen forbedringer på dette punkt. Snarere tværtimod. Nedenfor følger PTU’s kommentarer til bestemmelserne vedr. varighedsbegrænsningen og til lovforslagets øvrige punkter. Vedr. varighedsbegrænsningen i sygedagpengeloven PTU skal meget stærkt beklage, at der i forhold til varighedsbegrænsningen ikke er   sket en forbedring i situationen for de personer, der på grund af en ulykke eller alvorlig sygdom er blevet så svært skadet/sygdomsramt, at de ikke kan afklares endeligt  inden for 1 år. Sygedagpengeloven giver i særlige situationer mulighed for at forlæn  ge dagpengene ud over et år. Alligevel rammes  hvert år 4.000– 5.200 personer  af varighedsbegrænsningen. Det vil sige, at de mister sygedagpengene uden at være blevet raske og uden i stedet at få en anden ydelse som fx revalideringsydelse, visitation til fleksjob eller førtidspension. Årsagen til at stadig flere personer havner i en situation, hvor de mister sygedagpengene selvom de stadig er syge, kan være det øgede fokus,  der er for at få dem tilbage på arbejdsmarkedet, frem for hurtigt at ty til ført idspension som løsning. PTU støtter Dato:  9. januar 2006 Vor ref.: MRO Deres ref.:   Afdeling:  Medlemsrådgivnings- og handicappolitisk afdeling
2 principielt alle forsøg på at få sygemeldte til at vende tilbage til arbejdslivet. PTU finder derfor, at sygedagpengeloven bør støtte op om denne situation således, at den forhindrer, at sygemeldte uden egen skyld havner i en situation, hvor de ikke modtager forsørgelse. Problemet med bortfald af sygedagpenge bliver særligt påtrængende, da indkomsttabet hverken dækkes af arbejdsløshedsforsikring, ulykkesforsikring eller af de invaliditetsforsikringer der er tilknyttet arbejdsmarkedspensionsordningerne. ad. § 25 PTU skal principielt  beklage, at varighedsbegrænsningen ikke er afskaffet således, at det er muligt at oppebære sygedagpenge indtil, man kan afklares til raskmelding, revalidering, fleksjob eller pension. Såfre dagpengeperioden bliver udvidet til 4 år, svarende til reglerne for arbejdsløshedsforsikring. Det er ikke rimeligt, at personer, der uden egen skyld skades i trafikken, mister dagpengene efter ét år, mens personer, der ”bare” er blevet arbejdsløse, kan oppebære dagpenge i op til 4 år. ad. § 26 Der synes at være redaktionelle fejl i såvel § 26 som i bemærkningerne til § 26. I § 26 stk. 1, 2. punktum er  der en henvisning til forlænge lsesbetingelserne i § 23. Der må være tale om forlængelsesbetingelserne i  § 27. I bemærkningerne til § 26 2. afsnit står: ”… Dog foreslås det i overensstemmelse med praksis præciseret i bestemmelsens  stk. 2, at det for personer omfattet af den almindelige varighedsbegrænsning ….”  I stedet for  ”  stk. 2”  skal der vel stå ”stk. 1, 2. punktum” . ad § 27 stk. 1 nr.1 – Forlængelse hvor revalidering er overvejende sandsynlig PTU skal meget stærkt beklage, at § 27 stk. 1 nr. 1 stadfæster den praksis, der er opstået, hvorefter forlængelse når revalidering er overvejende sandsynlig kun kan ske, når det er overvejende sandsynligt, at revalidering sker til det ordinære arbejdsmarked. Forlængelse af sygedagpengene kan således ikke ske, hvis der er usikkerhed om, hvorvidt den sygemeldte efter revalideringen vil genoptage arbejdet på fleksjob-vilkår. Da den oprindelige sygedagpengelov blev vedtaget, var fleksjob ikke en mulighed. Der var kun mulighed for enten at blive (helt) arbejdsdygtig eller at komme på førtidspen sion. I begge tilfælde kunne sygedagpengene forlænges. For svært tilskadekomne, er tilbagevenden til arbejdsmarkedet i fleksjob ofte det eneste alternativ til førtidspensionering. Denne bestemmelse i sygedagpengeloven kommer til at virke som en hindring for, at disse personer kan integreres på arbejdsmarkedet. PTU skal i stedet foreslå, at bestemmelsen ændres så det udtrykkeligt slås fast, at sygedagpengene kan forlænges, når revalidering er overvejende sandsynlig, uanset om det må forventes, at tilbagevenden til arbejdsmarkedet kommer til at ske på ordinære vilkår eller på fleksjobvilkår.
3 ad § 27 stk. 1 nr. 3 – Forlængelse til personer der er under behandling PTU skal beklage, at der alene er mulighed for at forlænge sygedagpengene i de tilfælde, hvor det efter lægelig vurdering er sikkert, at den sygemeldte vil kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse indenfor 52 uger. PTU finder at denne tidsfrist er for kort. Ved genoptræning af alvorligt ulykkesskadede, fx personer der er lammet efter en rygmarvsskade, vil det ofte ikke ved forlængelsestidspunktet være muligt at fastslå om genoptræningsperioden kan klares inden for et år. PTU skal i stedet foreslå følgende formulering. ”3) den sygemeldte er under eller venter på lægeordineret behandling, hvor der  efter lægelig vurdering er mulighed for, at den pågældende vil kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 år.” Vedr. øvrige bestemmelser ad § 2 - Målgrupper Det bør til § 2 stk. 1 nr. 1 udtrykkeligt nævnes, at sygedagpengeloven også find er anvendelse for personer i fleksjob og i jobs med løntilskud efter beskæftigelsesindsatsloven. ad. § 7 stk. 3 – Den udvidede rådighedsvurdering PTU skal anbefale, at det understreges at den udvidede rådighedsvurdering kun   anvendes i de tilfælde, hvor  det vil kunne bringe den sygemeldte tættere på arbejdsmarkedet. Dette skal ikke mindst ses i lyset af, at det oftest er langt lettere at integrere en sygemeldt, der ikke har fuld arbejdsevne, på den arbejdsplads hvor han/hun havde ansættelse frem til sygem eldingen end det er at integrerer pågældende på en ny arbejdsplads. ad. § 7 stk. 5 – Ophør når sygemeldte ikke længere er uarbejdsdygtig PTU er enig i, at sygedagpenge kun skal udbetales så længe som sygemeldte er helt eller delvist uarbejdsdygtig. PTU finder dog formuleringen følgende formulering meget uheldig: ” Sygedagpengene kan ophøre inden raskmelding, når den sygemeldtes helbredstilstand er stationær, og kommunen efter anvendelse af arbejdsevnemetoden skønner, at den sygemeldte ikke er berettige t til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.” Årsagen er, at begrebet ”stationær helbredstilstand” i erstatningsretten (og specielt i forhold til den erstatningsansvarslov, der var gældende før 1. juli 2002) anvendes om et tidspunkt, der ligger lang tid før det tidspunkt, hvor det er muligt at fastslå sygemeldtes arbejdsevne. PTU går ud fra, at hensigten med sætningen er, at sygedagpengene skal bortfalde hvis sygemeldtes helbredstilstand er så god, at han/hun vil kunne genoptage arbejde på ordinære vilkår uden yderligere foranstaltninger. PTU finder, at dette bør formuleres positivt, i stedet for alene at anvende den negative afgrænsning til revalidering, fleksjob og pension.
4 ad. § 32 - Beskæftigelseskrav i forhold til kommunen. PTU har tre kommentarer til lovforslagets bestemmelser om beskæftigelseskravet i forhold til kommunen: Før det første ser PTU gerne, at der sker en harmonisering af beskæftigelseskravet til kommunen og beskæftigelseskravet til arbejdsgiver. PTU ser gerne at beskæftigelseskravet harmoniseres til 8 uger / 74 timer. For det andet må PTU påpege, at kravet omuafbrudt beskæftigelse i 13 uger, i nogle tilfælde kommer til at virke urimeligt begrænsende. Særligt er der problemer i de tilfælde, hvor den sygemeldte i forbindelse med jobskift har haft afbrydelse i mellem sine ansættelser på bare én eller ganske få dage. Der er formodentligt tale om ganske få tilfælde, hvor den sygemeldte dog kan blive ramt meget hårdt. En mulig måde at løse problemet på, kunne være at t ilføje en bestemmelse hvorefter, at beskæftigelseskravet kan opfyldes, hvis den sygemeldte i en periode der ligger 12 mdr. før sygemeldingen har været beskæftiget i et antal timer, der ville gøre pågældende berettiget til at modtage arbejdsløshedsdagpenge,  hvis pågældende havde været medlem af en A-kasse. For det tredje skal PTU påpege, at § 32 redaktionelt vil blive bedre, hvis indledningen anfører at det er nok at betingelserne i stk. 1 nr. 1 – 5 er opfyldt for at opfylde beskæftigelseskravet. ad. § 56 – Refusion af sygedagpenge ved kronisk sygdom m.m. PTU kan bifalde, at det bliver muligt at indgå aftaler om refusion af sygedagpenge ved langvarig gentagen sygdom for en periode på op til 2 år. ad. § 64 – Regulering af sygedagpengebeløb PTU kan kun bifalde, at sygedagpenge fastsættes med samme beløb som dagpenge der udbetales til arbejdsløshedsforsikrede og at reguleringen finder sted samtidigt for alle typer dagpenge. Andre bestemmelser PTU har ingen yderligere bemærkninger. Med venlig hilsen Mads Roesdahl Afdelingschef