Text Box:  Den 23. januar 2006

J.nr.: 05-79-00001

Sagsbehandler: jewa

 

 

N O T A T

 

Om høringsvar til forslag om ny barsellov

 

 

Indledning

Forslaget blev den 21. december 2005 sendt til ekstern høring hos følgende:

 

Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Socialchefforeningen, Foreningen af Statsamtsmænd, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Handel & Service, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Landsorganisationen i Danmark, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kristelig Fagbevægelse, Kristelige Arbejdsgivere, Forbundet af Offentligt Ansatte, Adoption og Samfund, AC International Børnehjælp, Danadopt og Advokatrådet.

 

Der er modtaget bemærkninger fra følgende:

 

Kommunernes Landsforening, Foreningen af Statsamtsmænd, Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kristelige Arbejdsgivere, Adoption og Samfund og Advokatrådet.

 

Indledningsvis bemærkes, at forslaget samtidig med den eksterne høring, har været sendt til teknisk gennemgang i andre ministerier og styrelser. Lovforslaget er endvidere løbende blevet afstemt med det forslag til ny sygedagpengelov, der samtidigt vil blive fremsat. Der er således foretaget flere tekniske ændringer til lovforslaget end dem, der er resultat af den eksterne høring.

 

Høringssvarene vedlægges i kopi.

 

I dette notat er bemærkningerne fra høringssvarene systematiseret efter paragrafinddelingen i lovforslaget. Nogle høringssvar indeholder bl.a. forslag om indholdsmæssige ændringer eller om fortolkningsbidrag, der efter styrelsens opfattelse ikke kan udledes af bemærkninger til tidligere lovforslag eller konkrete afgørelser. Disse forslag er ikke indarbejdet i lovforslaget, da der ikke er tilsigtet en ændring af gældende retstilstand. Nogle af disse forslag er ikke kommenteret yderligere i notatet.   

 

Generelle bemærkninger:

Der er generelt i høringssvarene gjort opmærksom på, at besvarelserne skal ses i lyset af, at der er tale om en teknisk sammenskrivning, der ikke tilsigter realitetsændringer for så vidt angår reglerne om den fleksible barselorlov.

 

I flere høringssvar gives udtryk for tilfredshed med, at barselsreglerne samles i en lov. I en del høringssvar gives udtryk for, at også beskyttelsesreglerne vedr. barsel burde flyttes fra ligebehandlingsloven til barselloven. Advokatrådet og Foreningen af Statsamtsmænd kan støtte, at flere bekendtgørelsesbestemmelser er indskrevet i lovforslaget.

 

DA bemærker, at man kunne have videreført barselsreglerne fra den gældende dagpengelov, indtil en mere gennemgribende lovrevision bliver gennemført.

FA finder, at der allerede er tilstrækkeligt grundlag til, at man kunne have foreslået indholdsmæssige ændringer. FA bemærker endvidere, at det selvstændige lovforslag om barseludligning betyder en ny knopskydning indenfor barsellovgivningen.

 

DA har endvidere foreslået en anden formulering af §§ 11-12 og 22-23. Lovforslaget ville herved videreføre den gældende struktur, hvor fleksibilitetsmulighederne klarere opdeles i delvis genoptagelse af arbejdet med forlængelse og udskydelse. AC giver i sit høringssvar udtryk for samme opfattelse.

 

Adoption og Samfund har i sit svar en del bemærkninger til bestemmelserne om omvendt bevisførelse i ligebehandlingsloven.

 

Kommentarer til de generelle bemærkninger:

Hvad angår en overflytning af ligebehandlingslovens beskyttelsesbestemmelser til barselloven skal styrelsen bemærke, at begrundelsen for ikke at foreslå disse regler flyttet er, at de fortsat hører under Beskæftigelsesministeriets ressortområde.

Til DA’s forslag om at videreføre gældende barselsregler i dagpengeloven bemærkes, at dette ville forudsætte omfattende ændringer af dagpengeloven, hvis man ville fastholde samme beregningsregler m.v. som for sygedagpenge, og som er indskrevet i den nye sygedagpengelov.

 

Hvad angår DA’s forslag om en anden struktur i beskrivelsen af fleksibilitetsmulighederne bemærkes, at styrelsen har forståelse for synspunktet. Ved udformningen af forslaget har styrelsen lagt vægt på, at der er mange sammenfaldende elementer i de forskellige fleksibilitetsmuligheder. Styrelsen har ikke fundet det hensigtsmæssigt med omfattende ændringer af strukturen i forslaget, efter at dette har været i høring. 

 

Til Adoption og Samfunds bemærkninger vedrørende omvendt bevisførelse bemærkes, at dette spørgsmål hører under Beskæftigelsesministeriets område og ikke er omfattet af nærværende lovforslag.

 

Til § 2

Flere høringssvar peger på en forkert henvisning i § 2, stk. 3.

 

Kommentar: Der er korrigeret herfor med den nye formulering af § 2.

 

Til § 3

KTO foreslår bestemmelsen i stk. 3 om ret til dagpenge under ophold i udlandet gjort klarere.

 

Kommentar: Dette er sket i den nye bestemmelse herom, som er blevet til stk. 5.

 

Til § 6

DA efterlyser retten til delvis fravær i perioden før fødslen.

 

Kommentar: Retten til delvist fravær før fødslen fremgår efter forslaget af § 12, stk. 1. Ministeren bemyndiges i § 22, stk. 3, til at fastsætte nærmere regler om dagpenge i disse situationer.

 

Til § 6, stk. 2

DA bemærker endvidere, at der tilsyneladende er en realitetsændring i § 6, stk. 2, vedrørende situationer, hvor fraværsretten afhænger af, om arbejdsgiveren kan tilbyde anden beskæftigelse.

 

Kommentar: Denne bestemmelse er nu ændret, så den er i overensstemmelse med den gældende bestemmelse i dagpengeloven.

 

 

 

 

Til § 7, stk. 2.

Lovforslagets bemærkninger til denne bestemmelse om faderens ret til at indtræde i moderens ret til fravær, når moderen dør eller på grund af sygdom ikke kan passe barnet, har givet anledning til nogle misforståelser.

 

Kommentar: Det er nu i bemærkningerne præciseret, at faderens ret til fravær i sådanne situationer ikke er betinget af, at moderen har dagpengeret.

 

Til § 7, stk. 3.

I flere høringssvar bemærkes, at faderens ret til efter aftale med arbejdsgiveren at placere fædreorloven inden for de første 14 uger efter fødslen ikke fremgår af bestemmelsen.

 

Kommentar: Denne ret et er nu indsat eksplicit i bestemmelsen.

 

Til § 8, stk. 5.

Adoption og Samfund foreslår denne bestemmelse ændret, så der altid er fraværsret, når der er tale om en adoption efter adoptionslovens § 4 a, stk. 1.

 

Kommentar: Styrelsen har ikke fundet, at denne ændring fuldt ud vil dække samme situationer, som den gældende bestemmelse. Der må derfor fortsat henvises til lovforslagets bemærkninger om de adoptionsundersøgende myndigheders praksis.

 

Til § 8, stk. 6.

Udkastets formulering af denne bestemmelse har givet anledning til tvivl om, hvorvidt der er tale om en realitetsændring.

 

Kommentar: Dette har ikke været tilsigtet. Formuleringen er derfor ændret, så den er i overensstemmelse med den gældende bestemmelse i dagpengeloven.

 

Til § 8, stk. 7.

I flere høringssvar gives udtryk for, at der - trods ordlyden i ligebehandlingsloven - har været den forståelse af retstilstanden, at også adoptanter har en individuel ret til forældreorlov i 32 uger.

 

Kommentar: Lovforslaget er ændret i overensstemmelse med denne forståelse af retstilstanden.

 

 

  

Til § 9

Der er i høringssvarene en del bemærkninger til spørgsmålet om forældrenes ret til at dele forældreorloven mellem sig. I nogle af høringssvarene ønskes en præcisering af reglerne eller bemærkningerne. Nogle ønsker, at fleksibilitetsmulighederne fremhæves, andre ønsker præciseret, at forældrenes fordeling af orloven skal aftales med arbejdsgiveren. En del af høringsparterne indstiller, at bemærkningerne neutralt henviser til problemstillingen, Østre Landsrets dom og at denne er anket til Højesteret.

 

Kommentar: Styrelsen har fulgt indstillingerne om en neutral gengivelse af problemstillingen.

 

Til § 12

Nogle høringssvar peger på, at det efter gældende lov er muligt efter aftale at genoptage arbejdet uden forlængelse af fraværsretten under en retsbaseret udskudt orlov (§ 11).

 

Kommentar: Lovforslaget er korrigeret i overensstemmelse hermed.

 

KTO foreslår, at der i bemærkningerne henvises til Ankestyrelsens afgørelse, SM D-25-03, hvoraf fremgår, at der ikke i dagpengeloven stilles krav om begrundelse for en aftale mellem arbejdsgiver og arbejdstager om udskydelse af orlov. Det kan således f.eks. ske i forbindelse med sygdom.

 

Kommentar: Denne tolkning af gældende retstilstand fremgår af bemærkningerne til § 23.

 

Til § 14

Udkastets formulering af denne bestemmelse har givet anledning til nogle uklarheder.

 

Kommentar: Der har ikke været tilsigtet nogen realitetsændring af denne bestemmelse. Formuleringen er derfor ændret i overensstemmelse med den gældende bestemmelse i dagpengeloven.

 

Til § 15

 

Kommentar: Der er foretaget enkelte redaktionelle ændringer efter høringssvarene. Blandt andet er bestemmelsen om adoptanters varsling og bemærkningerne hertil ændret som foreslået af Adoption og Samfund. Forslag fra høringssvarene om ændret varsel for fædre, der fremrykker forældreorloven, er ikke indarbejdet, da et sådant varsel ikke findes i gældende lov.

 

Til § 16

 

Kommentar:

Paragrafhenvisning er korrigeret som påpeget i nogle af høringssvarene til § 11.

 

Til § 22

Af nogle høringssvar fremgår, at der er usikkerhed om, hvorvidt den gældende bestemmelse om en begrænsning på 29½ time for lønmodtagere ved delvis genoptagelse af arbejdet uden forlængelse videreføres.

 

Kommentar: Af bemærkningerne til § 22 fremgår, at de gældende bestemmelser videreføres. Begrænsningen på 29½ time vil efter lovforslaget blive fastsat i en bekendtgørelse. At denne begrænsning ikke foreslås fastsat i loven skyldes, at det er fundet hensigtsmæssigt at samle de nærmere bestemmelser om dagpengeret ved delvis genoptagelse af arbejdet i bekendtgørelsen. Det vil være mere konsekvent end i dag, hvor de fleste bestemmelser om dagpenge ved delvis genoptagelse af arbejdet er fastsat i bekendtgørelsen, medens enkelte - herunder begrænsningen på 29½ time for lønmodtagere ved delvis genoptagelse af arbejdet uden forlængelse - er fastsat i loven.

 

Til §§ 27 og 28

 

Kommentar: Bestemmelserne om beskæftigelseskravene for ret til barselsdagpenge er afstemt efter beskæftigelseskravene for ret til sygedagpenge.

 

Til § 30

DA foreslår denne bestemmelse tydeliggjort og § 30, stk. 2, flyttet til kapitlet om refusion.

 

Kommentar: Lovforslaget er korrigeret i overensstemmelse hermed.

 

Til § 54

KL foreslår, at der i bemærkningerne peges på, at kommunerne ikke har myndighed til at træffe afgørelse i tvister mellem ansatte og arbejdsgivere.

 

Kommentar: Der er nu indsat et afsnit herom i bemærkningerne.

Â