Minister for Ligestilling Ligestillingsafdelingen

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 3311

Fax. 3391 3115

E-mail [email protected]

 

KFA/ J.nr. B.1.1.20

Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg

 

 

 

 

 

Dato: 7. april 2006

 

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalgs brev af 5. april 2006 følger hermed – i 5 eksemplarer – minister for ligestillings svar på spørgsmål nr. 10 (PØU ad L 161 – spørgsmål 10).

 

­

 

Spørgsmål nr. 10:

 

”Ministeren anmodes om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, som så vidt muligt, svarer til det, der er skitseret i spørgsmål 2.”

 

Svar:

Som anført i besvarelsen af spørgsmål 2, sker kommunalbestyrelsens og regionsrådets valg af to eller flere medlemmer til udvalg, m.v. efter lov om kommuners styrelse og regionsloven ved forholdstalsvalg (d´Hondts metode).

 

Reglerne om forholdstalsvalg er begrundet i, at kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet er folkevalgte kollektive organer, og tjener bl.a. til at opnå en politisk repræsentation i kommunale og regionale udvalg m.v., der afspejler kommunalbestyrelsens henholdsvis regionsrådets sammensætning, samt til at beskytte mindretallene i kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet.

 

Det er ikke målet med lovforslaget at ændre disse regler.

 

En bestemmelse, der svarende til ligestillingslovens § 8 indeholder et ikke-retligt bindende princip om en ligelig kønsmæssig sammensætning af kommunale og regionale udvalg m.v., vil som følge af forholdstalsvalgmetoden være en henstilling rettet ikke imod kommunalbestyrelsen eller regionsrådet som helhed, men imod de valggrupper i kommunalbestyrelsen eller regionsrådet, der skal vælge de enkelte medlemmer i forhold til gruppernes størrelse og i den rækkefølge, mandaterne tilfalder grupperne. Det vil således kunne bero på valggruppernes størrelse, hvilken gruppe der i forbindelse med valget til et kommunalt eller regionalt udvalg m.v., skal varetage hensynet til den ligelige kønsmæssige sammensætning af udvalget m.v.  Varetagelsen af dette hensyn vil efter omstændighederne kunne komme i strid med de hensyn, som forholdstalsvalgreglerne skal varetage, herunder hensynet til, at også kommunalbestyrelsens eller regionsrådets mindretal har valgfrihed, med hensyn til hvilke medlemmer valggruppen ønsker at udpege.

 

Det er på denne baggrund fortsat min opfattelse, at en sådan bestemmelse ikke skal tilføjes lovforslaget.

 

En lovbestemmelse med det ønskede indhold, der i givet fald kunne indsættes efter den foreslåede bestemmelse i § 10 a, kunne imidlertid have følgende ordlyd:

 

Ændringsforslag til L 161

 

Til § 1

 

Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:

 

”01. § 10 b. Udvalg m.v., omfattet af § 10 a, stk. 1, som nedsættes af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet, og som ikke træffer konkrete eller generelle afgørelser, bør have en ligelig sammensætning af kvinder og mænd.”

 

[Kommunale og regionale udvalg bør have en ligelig sammensætning af kvinder og mænd]

 

Bestemmelsen vil i overensstemmelse med den i lovforslaget foreslåede § 10 a alene omfatte de udvalg m.v., som er nedsat af en kommunalbestyrelse eller et regionsråd, og som har medlemmer udpeget efter indstilling fra andre myndigheder eller organisationer eller udpeget efter lovgivningen af andre myndigheder eller organisationer.

 

Endvidere vil en sådan bestemmelse kun omfatte udvalg m.v., der ikke træffer konkrete eller generelle afgørelser. Denne begrænsning er svarende til, hvad der gælder for de foreslåede § 10 a, stk. 3 og 4, begrundet i retssikkerhedsmæssige hensyn. En tilsvarende begrænsning gælder efter ligestillingslovens § 8 på det statslige område, idet den nævnte bestemmelse alene gælder udvalg m.v., der skal forberede fastsættelse af regler eller planlægning af samfundsmæssig betydning.

 

 

 

 

                                                 Eva Kjer Hansen

 

 

 

                                                                     /Vibeke Abel