Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             6. april 2006

J nr.             400-7

  

 

Trafikudvalget har i brev af 21. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 6 (L 162), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål 6:

 

"Ministeren bedes forklare, hvorfor lovforslag om Frederikssundmotorvejens 1. etape ikke kan afvente, at der foreligger et beslutningsgrundlag for den resterende del af Frederikssundmotorvejen, således der kunne tages samlet stilling til vejforbindelse til Frederikssund"

 

Svar:

 

Regeringen og forligspartierne besluttede med trafikaftalen af 5. november 2003, at 1. etape af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 3 og Motorring 4 skulle igangsættes med en forventet anlægsperiode fra 2006-2012, og at der for den videre linjeføring mod vest skulle udføres en supplerende VVM-undersøgelse af mulighederne for en udbygning af Frederikssundsvej.

 

Der er to hovedårsager til, at 1. etape af Frederikssundmotorvejen igangsættes, før der politisk er taget stilling til den videre linjeføring mod vest.

 

For det første vil der med etableringen af 1. etape af Frederikssundmotorvejen blive skabt sammenhæng i motorvejsnettet omkring København, og problemerne i krydset mellem Ring 3 og Jyllingevej, der i dag er en trafikal flaskehals, vil blive afhjulpet.

 

For det andet sikres det, at 1. etape af Frederikssundmotorvejen koordineres med udbygningen af Motorring 3. Såfremt de to anlægsprojekter ikke koordineres, vil det betyde, at det sydgående spor på Motorring 3 skulle ombygges af 2 omgange for at kunne tilsluttes 1. etape af Frederikssundmotorvejen.

 

For grundejerne ville en manglende koordinering have den konsekvens, at de skulle eksproprieres flere gange med kort mellemrum, og for trafikanterne ville det medføre væsentlige gener for afviklingen af trafikken, da der af flere omgange ville skulle udføres større anlægsarbejder på strækningen.

Endvidere ville en manglende koordinering medføre, at de betydelige besparelser, der kunne være opnået ved koordineringen, gik tabt. 

 

Det er på denne baggrund regeringens opfattelse, at etableringen af 1. etape af Frederikssundmotorvejen ikke bør afvente, at der foreligger et beslutningsgrundlag for den resterende del af Frederikssundmotorvejen.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen