Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             6. april 2006

J nr.             400-5

  

 

Trafikudvalget har i brev af 27. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 7-9 (L 163), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål 9:

 

”Vil ministeren overveje at igangsætte evalueringer af allerede udførte motorvejsprojekter med henblik på at afdække hvilken effekt på miljø og natur de pågældende projekter har fået, og dermed om VVM-vurderinger lavet på projekterne også holder?”

 

Svar:

 

I forbindelse med de fleste motorvejsprojekter gennemfører Vejdirektoratet en før-efter undersøgelse af de trafikale effekter. Herudover er der for udvidelsen af Køge Bugt Motorvejen ved Vallensbæk gennemført en evaluering af projektets miljøkonsekvenser i anlægsperioden. En sådan vil også blive gennemført for de senest igangsatte motorvejsudvidelsesprojekter.

 

I forbindelse med anlæg af motorvejsstrækningerne Odense-Svendborg (rute 9), Holbæk-Vig (rute 21) og Herning N-Brande (rute 18) foretages undersøgelser af vejvandets påvirkning ved udledning til recipienter og/eller nedsivning til grundvandet. Denne undersøgelse skal være med til at afklare en mulig påvirkning, som skal holdes op mod de nye krav i vandrammedirektivet under miljømålsloven.

 

Desuden gennemfører Vejdirektoratet i samarbejde med Skov- og Naturstyrelsen for tiden en biologisk evaluering af Hirtshalsmotorvejen og Frederikshavnmotorvejen. Projektet skal evaluere, hvorvidt afværgeforanstaltningerne ved de to motorveje tilgodeser behovet for spredning og bevægelser for relevante faunagrupper samt belyse effekten af ”2. generations” faunapassager, dvs. faunapassager, som i højere grad skulle tilgodese flere forskellige arter. Et eksempel herpå er faunaoverføringer på Frederikshavnmotorvejen ved Jyske Ås og på Herningmotorvejen (Låsby-Århus) ved Lillering Skov vest for Århus. Undersøgelserne gennemføres af Danmarks Miljøundersøgelser, som tidligere har foretaget en række undersøgelser af effekten af faunapassager.

Som anført i bemærkningerne til lovforslaget (L 163) under punkt 8, vil Vejdirektoratet også gennemføre en evaluering af de i VVM-redegørelsen forventede miljømæssige konsekvenser af motorvejsprojektet Riis-Ølholm-Vejle 3-5 år efter åbning af vejen.

 

Det vil imidlertid ikke være muligt at gennemføre en generel vurdering af et motorvejsprojekts effekt for miljø og natur, da man kun er i stand til at sammenligne forholdene i efter-situationen med vejanlægget med forholdene i før-situationen uden vejanlægget og ikke kan udskille den ændring, der ville være sket, også selv om vejanlægget ikke var gennemført. Den effekt, der vurderes i VVM-undersøgelserne, er effekterne hvis alt andet var lige.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen