Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 113 af 23. marts 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og domstolsreform) (L 168).

 

Spørgsmål:

 

          ”Hvordan sikres, at de kommende underpolitistationers opdeling på lokalpoliti og beredskab ikke i praksis kommer til at medføre to adskilte enheden på stationerne?”

 

Svar:

 

Den model for den fremtidige organisering af politikredsene, som er beskrevet i lovforslagets bemærkninger, indebærer bl.a., at der vil blive etableret et fælles beredskab (døgnvagttjeneste) for hele politikredsen. Beredskabet (døgnvagttjenesten) udgår fra de forskellige politistationer, men patruljevognene vil blive styret af den centrale vagtcentral og vil kunne anvendes over hele politikredsen.

 

Varetagelsen af de opgaver, som er knyttet til de forskellige lokalområder mv. i politikredsen, vil blive forankret i lokalpolitiet på de forskellige politistationer i kredsen, men under en fælles leder for hele kredsens lokalpoliti. Chefen for kredsens lokalpoliti og chefen for beredskabsafdelingen refererer begge til chefpolitiinspektøren. På den måde sikres den fornødne ledelsesmæssige forankring af og samlede overblik over politikredsens aktiviteter i de forskellige lokalsamfund, herunder samarbejdet med kommuner og andre lokale aktører mv.

 

Der vil i praksis være behov for et tæt, dagligt samarbejde mellem de to enheder svarende til det nuværende samarbejde mellem beredskabet og de øvrige afdelinger på de eksisterende stationer. I praksis vil der finde en løbende udveksling af medarbejdere sted mellem beredskabet (døgnvagttjenesten) og lokalpolitiet. Medarbejderne i lokalpolitiet vil f.eks. typisk komme til at dække et vist antal vagter i beredskabet, og medarbejderne i beredskabet vil i perioder gøre tjeneste i lokalpolitiet. Medarbejderne på stationerne vil således opnå et nært kendskab til hinandens arbejdsområder og -rutiner. Tætte relationer på tværs af enhederne vil også (ligesom i dag) blive skabt gennem f.eks. fælles paroler og briefinger, fælles personalepolitik og fælles arrangementer af såvel faglig som social karakter.