Notat 1. februar 2006 FAC Høring af udkast til lov om ændring af lov om offentlige betalinger mv - hø ringsoversigt Udkastet har været til høring hos de organisationer mv., der er nævnt i bilaget til dette notat, ligesom det har været offentliggjort på Høringsportalen. Høringsfri- sten udløb den 12. januar 2006, og der var ved fristens udløb modtaget følgende bemærkninger: Elektronisk ordreafgi- velse Forslaget modtages generelt positivt. I lyset af erfaringerne med indførelse af elektr o- nisk fakturering bør e - ordre dog planlægges og implementeres i et meget tæt samarbejde med erhvervslivets og de kommunale organi- sationer, og der bør afsættes den  nødve n- dige tid til udvikling og test af de tekniske faciliteter. Der bør tages udgangspunkt i eksisterende IT- standarder, og alle leverandører skal kunne anvende e- handel uden øgede omkostninger. Håndværksrådet, Beskæftigelsesminist e- riet, Dansk Byggeri, Ministeriet for Flygt- ninge, Indvandrere og Integration, IT- brancheforeningen, Amtsrådsforeningen, Dansk Industri, Kom- munernes Landsfor- ening Som det fremgår af de konkrete bemærkni n- ger til lovudkastets § 1, nr. 5, er Finansministe- riet indstillet på, at planlæ gningen af elektronisk ordreafgi- velse skal finde sted i samarbejde med de kommunale og regio- nale parter samt er- hvervslivets organisa- tioner, og at systemet skal baseres på natio- nale standarder.
2. De tekniske løsninger generelt De tekniske lø sninger bør være udfo  rmet således, at alle men- nesker i samfundet har adgang til og mulighed for at benytte dem uanset eventuelle handicaps. Det kan sikres ved at følge de specifikationer, der er oplistet i ”Udbudsvær k- tøjskassen”, uda rbej- det af Kompetence- centret IT for Alle (KIA) Det Centrale Handi- capråd, Den uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, De samvirkende Invalide- organisationer Finansministeriet er indstillet på at følge disse anbefalinger i videst muligt omfang under den efterfølge n- de planlæ gnings- og implementeringspro- ces Tildeling af CVR-nr. til frivillige foreninger Det forudsættes, at lovændringen ikke samtidig ændrer ved reglerne for frivillig registrering af forenin- ger mv i Det Centrale Virksomhedsregister, herunder at registre- ringen gøres gr atis. Registrering af for- eninger mv i CVR- registret bør være gratis. Det foreslås i øvrigt, at der i lovfor s- lagets bemær kninger gives eksempler på de juridiske enheder, der bliver omfattet af regi- streringspligten Der bør tages stilling til, hvorledes andre betalingsmodtagere skal behandles, her- under f.eks. forældre eller værger Erhvervs- og Sel- skabsstyrelsen Kommunernes Lands- forening Lovudkastet ændrer ikke ved reglerne om frivillig CVR-regi- strering. I øvrigt henv i- ses til de igangvæ ren- de forhandlinger om kompensation til Er- hvervs- og Selskabs- styrelsen i forbindelse med bortfald af beta- lingspligten Registreringen af foreninger forventes at blive gratis, idet Øk o- nomistyrelsen er ved at afslutte forhandlin- ger herom med Er- hvervs- og selskabs- styrelsen. Eksempler på enhe- der, der bliver omfattet af registreringspligten er medtaget i lovfors- lagets bemær kninger Spørgsmålet om b e- handling af andre betalingsmodtagere er mere af teknisk karak- ter og må søges løst i anden sammenhæng end via lovgivning
3. Transaktionsomkost- ninger i forbindelse med betalinger til udenlandske bankkonti De offentlige myndig- heder har indtil videre valgt, at beløbsmodt a- ger skal betale alle transaktionsomkost- ninger ved betalinger til bankkonti i udlandet. Det kan muligvis komme i strid med et kommende EU- direktiv, som pt. fore- ligger i udkast. Det er her foreslået, at om- kostningerne fremover skal deles mellem parterne Finansrådet Finansministeriet vil være o pmærksom på denne udvikling ved den fremtidige ud- møntning af beste m- melserne om det of- fentliges betalinger til udlandet. SKB/OBS-ordningen Det er betæ nkeligt, at den nuværende o p- regning i loven af de betalinger, der skal afregnes via OBS- systemet, foreslås erstattet af en bemyn- digelse til Finansministeren til nærmere at fastlægge disse betalinger. Det vil være stærkt indgribende i forhold til kommunernes og regionernes finansielle styring og hindre disse parters muligheder for at opnå optimale bankaftaler. OBS-ordningen er en betalingsordning mel- lem staten og hen- holdsvis kommuner og amter og omfatter ikke betalinger mellem regioner og kommu- ner. Forslaget om bruger- betaling for benyttelse af OBS er uaccepta- belt Amtsrådsforeningen Det er ikke hensigts- mæssigt at b ibeholde den nuværende o p- regning i selve loven. Det ville indebære, at enhver ny betaling ville forudsætte en lovæn  d- ring for at kunne om- fattes af OBS. Således er omfanget af betalin- ger i OBS-systemet efter strukturreformens gennemførelse ikke fastlagt endeligt på nuværende tid spunkt. Finansministeriet skal endvidere påpege, at det kun er periodiske betalinger af en væ- sentlig størrelseso rden som tænkes o mfattet af ordningen.   OBS/SKB aftalen er netop lavet for at det offentlige med sin volumen kan få den bedst mulige bankafta- le og det vurderes at denne aftale også vil være fordelagtig i
4. forhold til hvad kom- muner og regioner vil kunne opnå på egen hånd. Fastsætte lsen af de pligtmæssige a f- regninger i SKB/OBS, der ligger udover den nuværende anvende l- se, vil ske efter for- handling mellem fi- nansministeren og kommunerne/regio- nerne, jf. de konkrete bemærkninger til lov - udkastets § 1, nr.8. Det er korrekt, at OBS hidtil har været b e- grænset til kun at omfatte betalinger mellem staten og henholdsvis regioner og (amts)kommuner, men med forslaget til ny formulering af lo- vens § 8, stk. 2, (udka- stets § 1, nr. 8) lægges der op til, at OBS også skal kunne anvendes til afvikling af mellem- kommunale/regionale betalinger, fx tilskud til sygehusdrift. Det er ikke hensigten på nuværende tids- punkt at indføre br u- gerbetaling for de betalinger, som pligt- mæssigt vil blive o m- fattet af OBS. Derimod forekommer det rime- ligt at indføre bruge r- betaling for betalinger, som en kommune eller region mv frivilligt øn sker afviklet via OBS. Dette er nu præcis eret i lovforsla- gets bemær kninger.
5. SKB/OBS-ordningen (fortsat) Det forudsæ ttes, at tilslut ningen til SKB/OBS bliver en ret, men ikke en pligt, der vil kunne hindre vide- reførelsen af eksist e- rende bankaftaler. Det foreslås i øvrigt, at overgangen til SKB/OBS implemente- res forskudt efter beta- lingstype ATP ATP er ikke en statslig institution og er der- med ikke omfattet af kredsen af institutio- ner, som har pligt til at anvende SKB/OBS. Finansministeriet optager dog gerne drø ftelser med ATP om det hensigtsmæ s- sige i en eventuel tilslutning på frivillig basis. Finansministeriet ser i øvrigt ikke umidde lbart noget til hinder for en trinvis implementering, afhængig af betaling s- type Betalingsformer i SKB og OBS SKB omfatter afvikling af såvel ind- som udbetalinger, medens OBS alene omfatter udbetalinger, hvilket hindrer optimeringen af det offentliges Cash Management Jyske Bank Finansministeriet kan tilslutte sig dette syns- punkt. Ministeriet vil derfor præcisere i lovforslagets bemær k- ninger, at udformnin- gen af lovens § 9 ikke er til hinder for anven- delsen af OBS til ind- betalinger Administrative konse- kvenser for erhvervsli- vet Forslaget vurderes ikke at have admini- strative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt Økon omi- og Er- hvervsministeriets virksomhedspanel Erhvervs- og Sel- skabsstyrelsen Herudover har Københavns Kommune fremsat en række bemærkninger af mere teknisk karakter i forbindelse med elektronisk betalingsformidling. Følgende har tilkendegivet ikke at have nogen bemærkninger til udkastet: Rigsrevisionen, Forbrugerrådet, Landsforeningen af nuværende og tidligere Psyki- atribrugere, Datatilsynet, Forsikring & Pension, Foreningen af Statsautoriserede
6. Revisorer, De hjemløses Landsorganisation, Advokatrådet, Realkreditrådet, In- denrigs- og Sundhedsministeriet, Landbrugsrådet, Ældremobiliseringen, Forbru- gerombudsmanden, Foreningen Danske Revisorer, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.
C:\    ConvertIt\DocFolder\$ASQ254381.DOC Høringsparter Lovudkastet har været til høring hos følgende organisationer mv: Samtlige øvrige ministeriers departementer , Advokatrådet, Arbejderbevæge   l- sens Erhvervsrå d, Amtsrådsforeningen, Brugerforeningen, Center for Ligeb e- handling af Handicappede, Center for små handicapgrupper, Dansk Arbejdsg i- verforening, Dansk Byggeri, Dansk Familielandbrug, Dansk Handel & Service, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Datatilsynet, De Hjemløses Landsorganisat on, Den Sociale Ankestyrelse, Den Uvildige Konsulentordning på handicapo m- rådet, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale Hand icapråd, Handel, Transport og Serviceerhvervene, Finansrådet, Forbrugerombudsma n- den, Forbrugerrå det, Forbrugerstyrelsen, Foreningen Danske Revisorer, Lands- foreningen for Førtidspensionister, Foreningen af Registrerede Revisorer, Fo r- eningen af Socialchefer, Foreningen af Statsamtsmænd, Foreningen af Statsa  u- toriserede Revisorer, Forsikring og Pension, Håndværksr   å det, IT- Brancheforeningen, Kommunernes Landsforening, Kontaktudvalget for Min- dre Sygdomsgrupper, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Landbrugsrådet, Landsforeningen af psykiatribrugere, Landsforeningen for førtidspensionister, Landsforeni ngen Ældre Sagen, Landsorganisationen i Danmark, Nationalbanken, Realkreditrådet, Rigsrevisionen  og Ældremobilis   e- ringen. Herudover har Finansministeriet modtaget bemærkninger fra ATP og Jyske Bank. København og Frederiksberg kommuner har tilkendegivet, at de nu er medlem af Kommunernes Landsforening, og at de derfor henholder sig til landsforeningens bemærkninger.