Til
Folketingets Skatteudvalg
L 18 - Forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven, pens i-
onsbeskatningsloven, selskabsskatteloven og skattekontrolloven (Forenklet
skatteopgørelse ved investeringer gennem skattetranspare nte juridiske per-
soner, placering af rate- og kapitalpensioner i kommanditselskaber m.m)
Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.17, 19 og 20 af 14.
november 2005.
Kristian Jensen
/Tage Christensen
j.nr.
Dato :
Spørgsmål 17:
”I forlængelse a f besvarelse af spm. 5 bedes ministeren redegøre for, hvordan
SKAT i praksis skal kontrollere, at 25 pct. kravet ikke overskrides, når en pe rson
jo ikke skal specificere sin beholdning af unoterede aktier i sin selvangivelse?”
Svar:
Kontrollen af, at 25 pct. kraves ikke overskrides, kan ske ved kontrol i indehol-
delsespligtige pengeinstitutter, jf. PAL § 21.
Efterfølgende sammenholdes oplysningerne i pengeinstituttet med oplysninger i
SKATs erhvervssystem om virksomhedens – det unoterede selskab, som pens i-
onsmidlerne er placeret i - kapital- og ejerforhold (hovedaktionærforhold).
Spørgsmål 19:
"I forlængelse af besvarelsen på spm. 13 bedes ministeren redegøre for i hvilket
omfang pensionsinstitutter i dag har foretaget placering af midler i udenlandske
transparente selskaber (kapitalfonde o.l.), og hvorledes SKAT kontrollerer, at
værdiansættelsen af sådanne investeringer opgøres korrekt ved opgørelsen af
PAL. I den forbindelse bedes der redegjort for, hvilke erfaringer SKAT har med
om værdiansættelserne er
korrekte (antallet af kontroller, og antallet med
fejl/ikke fejl)?"
Svar:
Det er ved besvarelsen lagt til grund, at der ved ”pensionsinstitutter” menes inst i-
tutioner omfattet af PAL § 1, stk. 1. Det er SKATs vurdering, at det er en lille
kreds af de stør ste pensionsinstitutter, der indtil videre har foretaget direkte og
indirekte investeringer i udenlandske transparente selskaber. SKAT har i et min-
dre antal tilfælde kontrolleret PAL -beskatningsgrundlaget fra de transparente
selskaber ved at afstemme det rapporteringsmateriale, som pensionsinstitutterne
modtager fra de transparente selskaber med PAL-selvangivelsen. SKAT har ikke
konstateret fejl i forbindelse med de udenlandske transparente selskaber.
Spørgsmål 20:
"I forlængelse af besvarelsen på spm. 14 bedes ministeren nærmere redegøre for
kontrollen af værdiansættelsen og overdragelsesværdierne mellem privatområdet
og pensionsområdet for personers investering af pensionsmidler i unoterede akt i-
er og andele i kommanditselskaber, herunder hvorledes den skal indgå som et
integreret led i den samlede kontrolindsats? I hvilke andre kontrolprocesser kan
denne kontrol integreres, når der ikke foreligger oplysninger i selvangivelsen
eller efter mindstekravsbekendtgørelsen, og når de kontoførende institutter ikke
skal kontrollere ophørelsen eller foretage indberetning til SKAT vedrørende
transaktioner eller værdiansættelserne?"
Svar:
Overdragelse af unoterede aktier fra et åbent depot til et pensionsdepot betragtes
som en afståelse, hvorfor der skal opgøres avanc e/tab efter aktieavancebeskat-
ningsloven. Kontrollen heraf indgår i den almindelige personligning.
I henhold til PAL § 21 er det pengeinstitutterne, der opgør og afregner pension s-
afkastskatten på vegne af de skattepligtige. Kontrollen af personers placerin g af
pensionsmidler i unoterede aktier og i andele i kommanditselskaber kan derfor
foretages i forbindelse med kontrol af de indeholdelsespligtige pengeinstitutter,
jf. PAL § 27.