Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 I forbindelse med behandlingen af (L 183) Forslag til Lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 2. maj 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 24:

” Hvilke konkrete eksempler på utilfredsstillende uddannelseskvalitet kan give anledning til, at ministeren skrider ind over for skolerne, jf. lovforslagets § 53, stk. 1? ”

 

Svar:

Vurdering af kvaliteten af undervisning og uddannelse omfatter både proces og resultat, altså dels institutionens evne til at sikre opfyldelsen af faglige mål, dels resultaterne af processen, herunder især opfyldelse af uddannelsens overordnede mål.

 

Ved afgørelsen af, om kvaliteten af undervisning eller uddannelse er utilstrækkelig, vil der som hidtil på grundlag af lovgivningen om den pågældende undervisning eller uddannelse skulle foretages en samlet, konkret vurdering på grundlag af en afvejning af flere forhold.

 

Til brug for sådanne vurderinger vil bl.a. følgende indikatorer indgå:

 

 

Ved anvendelsen af sådanne indikatorer i ministeriets kvalitetstilsyn kan der sættes fokus på de institutioner, hvor der er indikeret mulige problemer med kvaliteten af undervisning eller uddannelse.

 

De nævnte indikatorer vil konkret kunne danne grundlag for en dialog med en uddannelsesinstitution for nærmere at vurdere kvaliteten af undervisningen og uddannelsen.

 

Som yderligere forhold, der vil kunne indgå i vurderingen af kvaliteten af undervisningen og uddannelsen, kan peges på følgende:

 

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder