Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 I forbindelse med behandlingen af (L 184) Forslag til lov om ændring af lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om almen voksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre og lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler). (Opfølgning på Undervisningsministeriets styringsanalyse af selveje og taxametersystemet i forbindelse med strukturreformen m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 28. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 1:

”Er lovforslaget ministerens bud på en modernisering af taxametersystemet, eller vil ministeren på et senere tidspunkt fremsætte et lovforslag, der mere gennemgribende moderniserer taxametersystemet?”

 

Svar:

Lovforslaget skal ses i sammenhæng med lovforslag nr. L 183, som bl.a. vil indebære, at der vil blive et sammenhængende, moderniseret styringssystem, herunder tilskudssystem og rammer for bestyrelsesarbejdet, for alle de uddannelser og institutioner, som allerede er eller pr. 1. januar bliver omfattet af overordnet statslig styring og finansiering.

 

Et sådant sammenhængende, moderniseret styringssystem vil blive gennemført dels ved de nye bestemmelser, som er foreslået i lovforslagene nr. L 183 og L 184, dels ved - i dialog mellem ministeriet og institutionerne - udvikling og gennemførelse af de anbefalinger i rapporten om styringsanalysen, som ikke kræver lovgivning.

 

Det fremgår af rapporten om styringsanalysen, at taxametersystemet med få og enkle tilpasninger vedrørende grundtilskudsmodellen og tildelingsparametrenes kompleksitet kan imødekomme meget varierede krav, jf. rapporten s. 198.

 

Med anbefalingen i rapporten vedrørende grundtilskudsmodellen søges varetaget et behov for en tilpasning, som tager højde for den dynamiske udvikling i institutionsstrukturen, og som understøtter målsætningen om at sikre fagligt og økonomisk bæredygtige institutioner og et samlet udbud af uddannelser, der imødekommer landsdækkende, regionale og lokale behov, herunder institutioner i udkantsområder.

 

Anbefalingen i rapporten vedrørende systemets kompleksitet sigter på hensynet til en mere velovervejet brug af tildelingsparametre (særtakster, særtilskud mv.) for at varetage behovet for systemets gennemsigtighed for institutioner og offentligheden og for at undgå overstyring. Anbefalingen skal ses i tæt sammenhæng med anbefalingen om fornyelse af afrapporteringsformen (ressourceregnskab), som vil mindske behovet for at gennemføre politiske indsatsområder via marginale tilskud, idet der i stedet kan fokuseres på - og stilles krav til - institutionernes kerneaktiviteter.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder