Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 I forbindelse med behandlingen af (L 184) Forslag til Lov om ændring af lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om almen voksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre og lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler). (Opfølgning på Undervisningsministeriets styringsanalyse af selveje og taxametersystemet i forbindelse med strukturreformen m.v.). har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 28. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 5:

 

 

”Hvordan vil ministeren definere kvaliteten af undervisning eller uddannelse som utilstrækkelig, jf. lovforslagets § 2, nr. 11 (ny § 30 a, stk. 1), og hvordan vil ministeren måle dette?”

  

Svar:

Kvaliteten af undervisning og uddannelse omfatter både proces og resultat, altså dels institutionens evne til at sikre opfyldelsen af faglige mål, dels resultaterne af processen, herunder især opfyldelse af uddannelsens overordnede mål.

 

Ved afgørelsen af, om kvaliteten af undervisning eller uddannelse er utilstrækkelig, vil der som hidtil på grundlag af lovgivningen om den pågældende undervisning eller uddannelse skulle foretages en samlet, konkret vurdering på grundlag af en afvejning af flere forhold.

 

Til brug for sådanne vurderinger vil bl.a. følgende indikatorer indgå:

 

 

Ved anvendelsen af sådanne indikatorer i ministeriets kvalitetstilsyn kan der sættes fokus på de institutioner, hvor der er indikeret mulige problemer med kvaliteten af undervisning eller uddannelse.

 

De nævnte indikatorer vil konkret kunne danne grundlag for en dialog med en uddannelsesinstitution for nærmere at vurdere kvaliteten af undervisningen og uddannelsen.

 

Som yderligere forhold, der vil kunne indgå i vurderingen af kvaliteten af undervisningen og uddannelsen, kan peges på følgende:

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder