LVUs uddybende bemærkninger til L 185 i forbindelse med foretræde for Folketingets Uddannelsesudvalg den 16. maj 2006

 

Generelt har Landsforbundet af Voksen- og Undervisere (LVU)  fuld forståelse for  regeringens målsætning om, at 95% af en ungdomsårgang i 2015 skal have en ungdomsuddannelse, og at et af midlerne for at nå målet er, at så mange elever som overhovedet muligt skal have en 9. klasses afgangsprøve.

 

LVU mener til gengæld også, at der er elever, som af flere forskellige grunde ikke kan leve op til at tage en 9. klasses afgangsprøve fuldt ud, bl.a.  heltidsundervisningens (HU) elever.

 

Eleverne i HU har gennem årene i folkeskolen lidt nederlag på nederlag, og opgaven for HU er at gøre disse elever så glade for at gå i skole, at de igen kan modtage undervisning. Når eleven er parat til at modtage undervisning, har mange så store huller, at det vil være en umulig opgave at få  dem undervisningsmæssigt på højde med det pensum, der kræves til alle afgangsprøverne.

 

Ca. 2.500 elever deltager  i ungdomsskolernes heltidsundervisning. Disse elever får med lovforslaget frataget en mulighed for dog at få afgangsprøver i det, de kan magte. De vil ikke være i stand til at gå op i samtlige fag, der kræves til den nye afgangsprøve, og derved må de helt frasige sig retten til at gå til prøven.

 

Vi skal eksemplificere problemstillingen med et konkret eksempel fra en større Heltidsundervisning.

 

Den pågældende skole har i år 22 afgangselever, hvoraf de 17 er i gang med at prøve kræfter med FS – afgangsprøve i matematik, dansk og engelsk. Af de 22 elever er 5 begyndt i HU i løbet af de seneste 8 måneder. Kun 8 har været elever på skolen siden 8. klasse. De øvrige elever er løbende blevet visiteret til skolen.

 

Af de 17 elever, der er i gang med folkeskolens afgangsprøve, går de 15 elever til afgangsprøve i dansk, 14 elever i matematik og endelig 12 i engelsk.

 

Lærerne ser mange eksempler på, hvordan unge er ”vokset”, når de bare har været i stand til at gå til én afgangsprøve, hvilket har givet dem motivation til at tage flere prøver året efter. Eleverne får hermed selvtillid og motivation til at komme videre i uddannelsessystemet ved netop at tage de prøver, som de kan magte.

 

Derfor bør lovforslaget indeholde en bestemmelse, som giver ungdomsskolerne mulighed for, at elever i HU kan gå op i 9. klasses afgangsprøve i et eller flere fag.

 

Hermed får eleverne i Heltidsundervisningen samme mulighed for at være ”med på vognen” som andre elever.