Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

I forbindelse med behandlingen af (L 185) Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. og andre love på Undervisningsministeriets område. (Afgangsprøver i frie grundskoler, frie kostskoler og ungdomsskoler og optagelsesprøver til gymnasiale uddannelser m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 18. maj 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 13:

”Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at elever i heltidsundervisningen på ungdomsskoler har mulighed for at aflægge nogle af folkeskolens afgangsprøver, men ikke nødvendigvis alle afgangsprøver?”

 

Svar:

Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 10, er der nogle af de elever, der opfylder deres undervisningspligt i ungdomsskolens heltidsundervisning, som på forskellig vis kan have vanskeligt ved at aflægge hele folkeskolens afgangsprøve. Det er dog min opfattelse, at også elever med vanskeligheder i videst muligt omfang skal aflægge folkeskolens afgangsprøve.

 

Derfor indebærer de regler, der foreslås fastsat med L 185, at elever på en skole, der tilbyder folkeskolens afgangsprøver, er forpligtet til at aflægge alle prøver.

 

I folkeskoleloven er der mulighed for fritagelse fra prøveaflæggelse efter de regler, der fastsættes af undervisningsministeren i medfør af § 14, stk. 4, i folkeskoleloven, jf. lov 313 af 19. april 2006 om ændring af lov om folkeskolen. Reglerne vil indebære, at skolens leder kan beslutte, at elever, for hvem prøveaflæggelse på grund af betydelig funktionsnedsættelse eller utilstrækkelige danskkundskaber ikke skønnes hensigtsmæssig, kan fritages for at aflægge afgangsprøver. Fritagelsen kan omfatte en eller flere eller alle afgangsprøver.

 

Ud over folkeskolelovens fritagelsesregler foreslås det med L 185, at undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at visse elever i ungdomsskolens heltidsundervisning kan fritages for deltagelse i afgangsprøver.

 

Dette er begrundet i, at enkelte elever i ungdomsskolens heltidsundervisning på grund af omfattende personlige eller sociale vanskeligheder ikke har modtaget aldersvarende undervisning i meget lange perioder og kun har modtaget eller deltaget i ungdomsskolens heltidsundervisning i en så kort periode, at det trods omfattende indsats og særligt tilrettelagt undervisning ikke har været muligt at bringe elevens faglige udvikling op på et alderssvarende niveau.

 

Der er dermed med lovforslaget taget hensyn til, at de elever i ungdomsskolens heltidsundervisning, der af de nævnte årsager har vanskeligt ved at aflægge hele folkeskolens afgangsprøve, får mulighed for hel eller delvis prøvefritagelse.

 

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder