Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

I forbindelse med behandlingen af (L 185) Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. og andre love på Undervisningsministeriets område. (Afgangsprøver i frie grundskoler, frie kostskoler og ungdomsskoler og optagelsesprøver til gymnasiale uddannelser m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 22. maj 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 14:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. maj 2006 fra Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere, jf. L 185 - bilag 14.”

 

Svar:

Ud over de fritagelsesregler, der gælder i folkeskoleloven, foreslås det med L 185, at undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at visse elever i ungdomsskolens heltidsundervisning kan fritages for deltagelse i afgangsprøver.

 

Denne fritagelsesadgang er foreslået forbeholdt elever i ungdomsskolens heltidsundervisning, som på grund af omfattende personlige eller sociale vanskeligheder ikke har modtaget aldersvarende undervisning i meget lange perioder og kun har modtaget eller deltaget i ungdomsskolens heltidsundervisning i en så kort periode, at det trods omfattende indsats og særligt tilrettelagt undervisning ikke har været muligt at bringe elevens faglige udvikling op på et alderssvarende niveau.

 

Der er dermed med lovforslaget taget hensyn til, at de elever i ungdomsskolens heltidsundervisning, der af de nævnte årsager har vanskeligt ved at aflægge hele folkeskolens afgangsprøve, får mulighed for hel eller delvis prøvefritagelse.

 

De nærmere regler for prøvefritagelse af elever i ungdomsskolens heltidsundervisning er endnu ikke fastsat. Det er forudsat, at fritagelse tager udgangspunkt i den enkelte elevs forhold, og det er dermed ikke hensigten, at fritagelse vil kunne ske for grupper af elever, medmindre hver enkelt elev i gruppen opfylder betingelserne for fritagelse for prøven. Det er endvidere forudsat, at prøvefritagelsen sker på baggrund af en pædagogisk psykologisk vurdering og efter samråd med eleven og dennes forældre. Prøvefritagelse forudsættes at kunne vedrøre én eller flere prøver eller alle prøver, afhængig af den enkelte elevs forhold. Hvis en elev fritages for at aflægge prøve, skal der samtidig tages stilling til, hvordan elevens udbytte af undervisningen vil kunne evalueres på anden vis.

 

Det fremgår af reglerne om ungdomsskolens heltidsundervisning, at den skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Undervisningen er ikke bundet af folkeskolens regler om deling på klassetrin, fagrække, læseplaner, timeopdeling m.v., men i de fag, hvor der er prøver, skal undervisningens indhold fastlægges således, at kravene i de enkelte fag ved prøverne kan opfyldes.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder