Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

I forbindelse med behandlingen af (L 185) Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. og andre love på Undervisningsministeriets område. (Afgangsprøver i frie grundskoler, frie kostskoler og ungdomsskoler og optagelsesprøver til gymnasiale uddannelser m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 26. maj 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 15:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. maj 2006 fra Sammenslutningen af Frie Rudolf Steiner Skoler i Danmark, jf. L 185 - bilag 17.”

 

Svar:

Sammenslutningen af Frie Rudolf Steiner Skoler i Danmark savner argumenter for, at lovændringen er relevant i forhold til deres skoleform.

 

Det er regeringens opfattelse, at der er behov for også at udmønte princippet om obligatoriske afgangsprøver, der nu er gældende for elever i folkeskolen, over for elever i frie skoler.

 

Men kravet om obligatoriske afgangsprøver ved afslutningen af 9. klasse bør ikke gælde undtagelsesfrit for alle elever i alle frie grundskoler, idet forbindelsen mellem prøver og praksis hos nogle skoler ville give en række bindinger, som ikke findes forenelige med disse skolers grundlæggende frihed til at tilrettelægge og give en undervisning, der er i overensstemmelse med deres overbevisning. Denne frihed ønsker regeringen respekteret.

 

Derfor kan de frie skoler vælge ikke at tilbyde sine elever folkeskolens afgangsprøver.

 

Jeg mener ikke, som Sammenslutningen af Frie Rudolf Steiner Skoler i Danmark, at lovforslaget forringer skolernes muligheder og forudsætninger for at realisere den frihed, der netop er sikret dem i friskoleloven.

 

Sammenslutningen af Frie Rudolf Steiner Skoler i Danmark giver udtryk for, at forslaget om obligatorisk optagelsesprøve på de gymnasiale uddannelser for elever, der ikke har aflagt folkeskolens afgangsprøve, presser eller tvinger de prøvefri frie skoler til at tilrettelægge undervisningen, så den er orienteret mod disse optagelsesprøver.

 

De skoler, der fravælger at tilbyde deres elever folkeskolens afgangsprøver, skal, ligesom alle andre frie grundskoler, give en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, og de skal blandt andet fastsætte slutmål, som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen for de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i.

 

Forslaget om obligatorisk optagelsesprøve ændrer ikke ved denne forpligtelse. Der er ikke foreslået særlige krav om målretning af undervisningen til den omtalte optagelsesprøve. Elever, der på en fri grundskole har modtaget en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, kan derfor ligesom elever, der har gået i folkeskolen eller en anden skoleform, søge om optagelse på en gymnasial uddannelse. Fælles for alle elever er, at de skal opfylde de krav, der er forbundet hermed, herunder at have aflagt folkeskolens afgangsprøve eller bestå den obligatoriske optagelsesprøve.

 

Sammenslutningen af Frie Rudolf Steiner Skoler i Danmark mener, at det bør fremgå af lovforslaget, at det foreslåede særskilte tilsyn (§ 1, nr. 5) respekterer skolernes egne værdier, undervisningsindhold, tilrettelæggelses- og evalueringsformer.

 

Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 5 af 18. maj 2006 til Folketingets Uddannelsesudvalg, giver det særskilte tilsyn ministeriet mulighed for at få et indblik i kvaliteten af undervisningen på de skoler, der giver undervisning på 9. klassetrin, og som ikke afholder folkeskolens afgangsprøver. Idet jeg henviser til den tidligere besvarelse vil jeg understrege, at målet med tilsynsindsatsen er, samlet set, at opnå et indblik i skolens undervisning.

 

Ministeriets tilsyn med kvaliteten af undervisningen på frie grundskoler vil altid tage udgangspunkt i den måde, som skolen har valgt at tilrettelægge undervisningen på, uanset hvilken karakter tilsynet har.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder