Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

I forbindelse med behandlingen af (L 185) Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. og andre love på Undervisningsministeriets område. (Afgangsprøver i frie grundskoler, frie kostskoler og ungdomsskoler og optagelsesprøver til gymnasiale uddannelser m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 25. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 2:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. april 2006 fra Dansk Friskoleforening jf. L 185 – bilag 6.”

 

Svar:

Dansk Friskoleforening anfører, at de foreslåede frister for indførelse af de nye prøveregler er for korte, at der er uklarhed om bestemmelserne vedrørende faget kristendomskundskab, samt at de foreslåede tilsynsbestemmelser er blevet komplicerede og virker mistænkeliggørende.

 

Det er regeringens opfattelse, at lovforslaget tager de fornødne hensyn til frie skolers frihed, idet der dels er frihed for den enkelte skole til at vælge prøverne fra, dels foreslået specielle prøveregler for historie og kristendom.

 

De skoler, der mener at have vanskeligt ved at omstille undervisningen til de nye prøvekrav, har mulighed for at vælge ikke at afholde de obligatoriske prøver, indtil de selv mener at være klar til det.

 

Lovforslaget er ikke til hinder for, at elever ved en fri skole kan fritages for folkeskolens afgangsprøve i kristendomskundskab, hvis skolens undervisning af hensyn til skolens værdigrundlag ikke er tilrettelagt med henblik på at føre frem til folkeskolens afgangsprøve i kristendomskundskab. Det er den enkelte skoles vurdering, om det er i overensstemmelse med dens værdigrundlag at tilrettelægge undervisningen, så den fører frem til prøve i faget, og fritagelsesadgangen er således også åben for fx kristne friskoler. Skolen skal blot på forhånd meddele Undervisningsministeriet dette.

 

Faget historie sikres en højere prioritet i folkeskolen end det tidligere har haft, blandt andet ved at blive prøvefag og ved at få tildelt flere undervisningstimer. På de frie grundskoler, der finder, at prøveaflæggelse i faget historie ikke kan forenes med skolens værdigrundlag, sikres prioriteringen af faget ved, at de forældrevalgte tilsynsførende skal føre tilsyn med elevernes standpunkt i faget.

 

Den del af ministeriets almindelige tilsyn, der ser på kvaliteten af skolernes undervisning, inddrager opnåede prøvekarakterer som et af flere forhold. For skoler, der har elever på 9. klassetrin, men som ikke tilbyder folkeskolens afgangsprøve, eller prøve i historie, har ministeriet ikke de samme muligheder for indblik i kvaliteten af undervisningen. Forslaget skal derfor sikre, at Undervisningsministeriet ved et særskilt tilsyn med disse skoler opnår et tilsvarende indblik med henblik på at sikre elevernes fortsatte uddannelsesmuligheder efter grundskolen

 

Med lovforslaget ændres reglerne om optagelsesprøver til de gymnasiale uddannelser. I forbindelse med de treårige gymnasiale uddannelser skal en ansøger, der ikke har aflagt folkeskolens obligatoriske afgangsprøver, aflægge optagelsesprøve på den ansøgte institution. Tilsvarende gælder for ansøgere til den toårige hf-uddannelse, som ikke har aflagt de foreskrevne 10. klasseprøver eller afgangsprøver eller ikke dem alle. Det ændrede gymnasiale optagelseskrav vil gælde såvel elever fra frie skoler, som ikke afholder folkeskolens afgangsprøver, som alle andre ansøgere, der ikke har aflagt folkeskolens obligatoriske afgangsprøver.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder