Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

I forbindelse med behandlingen af (L 185) Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. og andre love på Undervisningsministeriets område. (Afgangsprøver i frie grundskoler, frie kostskoler og ungdomsskoler og optagelsesprøver til gymnasiale uddannelser m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 5. maj 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 5:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. maj 2006 fra Sammenslutningen af Frie Rudolf Steiner Skoler i Danmark, jf. L 185 - bilag 9.”

 

Svar:

Sammenslutningen af Frie Rudolf Steiner Skoler i Danmark giver udtryk for, at lovforslaget vil afskrive de frie grundskoler frihed til selv at tilrettelægge undervisningen, at forslaget om et særligt tilsyn (§ 1, nr. 5) vil ensrette skolernes undervisning, hvis ikke det tager udgangspunkt i den enkelte skoles tilrettelæggelse af undervisningen, samt at forslaget om obligatorisk optagelsesprøve på de gymnasiale uddannelser for ansøgere, der ikke har aflagt folkeskolens afgangsprøve, vil begrænse Steinerskolernes hidtidige mulighed for at indgå lokale aftaler mellem rektorer og skoler. 

 

Henvendelsen giver mig anledning til følgende bemærkninger:

 

Lovforslaget ændrer ikke ved skolernes ret til at give en undervisning, der stemmer med skolens egen overbevisning, og tilrettelægge undervisningen i overensstemmelse med denne overbevisning. Det ændrer heller ikke ved en skoles frihed til at vælge prøverne fra.

 

Med forslaget om et særskilt tilsyn med skoler, der giver undervisning på 9. klassetrin, og som ikke afholder folkeskolens afgangsprøver, gives der mulighed for, at ministeriet kan få et indblik i kvaliteten af disse skolers undervisning. Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at tilsynsindsatsen vil omfatte blandt andet undersøgelser af, om skolens elever aflægger prøve på en anden skole som privatist, elevernes uddannelsesfrekvens efter afsluttet 9. klasse, tilsynserklæringerne fra skolernes forældrevalgte eksterne tilsynsførende samt af de delmål, slutmål og undervisningsplaner, som skolerne er forpligtede til at udarbejde. Målet er samlet set at opnå et indblik i skolens undervisning.

 

Giver det særskilte tilsyn anledning til bekymring om kvaliteten af en skoles undervisning, vil ministeriet reagere ved at undersøge kvaliteten af skolens undervisning nærmere. I et sådant forløb vil ministeriet naturligvis tage udgangspunkt i den måde, som skolen har valgt at tilrettelægge undervisningen på, når det undersøges, om skolen giver en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.

 

Med lovforslaget ændres reglerne om optagelsesprøver til de gymnasiale uddannelser. Med hensyn til de treårige gymnasiale uddannelser skal en ansøger, der ikke har aflagt folkeskolens obligatoriske afgangsprøver, aflægge optagelsesprøve på den ansøgte institution. Tilsvarende gælder for ansøgere til den toårige hf-uddannelse, som ikke har aflagt de foreskrevne 10. klasseprøver eller afgangsprøver eller ikke dem alle. Det ændrede gymnasiale optagelseskrav vil gælde såvel elever fra frie skoler, som ikke afholder folkeskolens afgangsprøver, som alle andre ansøgere, der ikke har aflagt folkeskolens obligatoriske afgangsprøver.

 

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder