Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

I forbindelse med behandlingen af (L 185) Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. og andre love på Undervisningsministeriets område. (Afgangsprøver i frie grundskoler, frie kostskoler og ungdomsskoler og optagelsesprøver til gymnasiale uddannelser m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 11. maj 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 9:

”Når det fremgår af lovforslaget, at de skoler, der vælger ikke at afholde prøver, skal have et særskilt tilsyn, betyder det så, at der skal komme endnu en person og undersøge skolen specielt vedrørende dette emne, eller kan tilsynene forenkles, så det tilsyn, der vurderer delmål og slutmål, er tilstrækkeligt?”

 

Svar:

Med forslaget om et særskilt tilsyn med skoler, der giver undervisning på 9. klassetrin, og som ikke afholder folkeskolens afgangsprøver, gives der mulighed for, at ministeriet kan få et indblik i kvaliteten af disse skolers undervisning. Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at tilsynsindsatsen vil omfatte blandt andet undersøgelser af, om skolens elever aflægger prøve på en anden skole som privatist, elevernes uddannelsesfrekvens efter afsluttet 9. klasse, tilsynserklæringerne fra skolernes forældrevalgte eksterne tilsynsførende samt af de delmål, slutmål og undervisningsplaner, som skolerne er forpligtede til at udarbejde. Målet er samlet set at opnå et indblik i skolens undervisning.

 

Det er således ikke hensigten, at tilsynet som hovedregel indebærer tilsynsbesøg på den enkelte skole.

 

Giver det særskilte tilsyn imidlertid anledning til bekymring om kvaliteten af en skoles undervisning, vil ministeriet reagere ved at undersøge kvaliteten af skolens undervisning nærmere. Tilsynsbesøg på den enkelte skole vil kunne blive aktuelle i denne sammenhæng.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder