Dato:            4. maj 2006

Kontor:         Kommunaløkonomisk kt.

J.nr.:             2006-2400-34

Sagsbeh.:   NMJ

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 5 (L 189), som Folketingets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 19. april 2006

 

Spørgsmål 5:

"Der ønskes en oversigt over de nettobeløb, der er indregnet i L 194, bilag 1, kolonne 3 for hver enkelt kommune, som følge af ændringen af dækningsafgiften og overførslen til bloktilskud."

 

Svar:

Lovforslaget indebærer – bortset fra reglerne om dækningsafgift af statslige ejendommes grundværdi – at den amtskommunale mulighed for at udskrive dækningsafgift afskaffes og overføres til kommunerne. Kommunerne får således fremover mulighed for at udskrive den dækningsafgift, som tidligere kunne udskrives af kommunen og amtskommunen tilsammen.

 

Med hensyn til dækningsafgift af statslige ejendommes grundværdi indebærer lovforslaget, at disse regler harmoniseres med reglerne for dækningsafgift af grundværdien af øvrige offentlige ejendomme. Forslaget indebærer således, at kommunerne fremover kan udskrive dækningsafgift af alle offentlige ejendommes grundværdier med halvdelen af kommunens grundskyldspromille, dog højst 15 promille.

 

De beregninger, der ligger til grund for lovforslaget, er baseret på kommunernes og amtskommunernes udskrivning af dækningsafgift i 2005. Det er i beregningerne forudsat, at den enkelte amtskommunes provenu af dækningsafgift af grundværdien af øvrige offentlige ejendomme (dvs. offentlige ejendomme bortset fra statslige ejendomme) og dækningsafgiften af forskelsværdien af alle offentlige ejendomme overføres til kommunerne inden for amtet fordelt på kommunerne i forhold deres udskrivning af dækningsafgift på de pågældende ejendomme.   

 

For dækningsafgiften af statslige ejendommes grundværdi er der forudsat en reduktion af beskatningen svarende til de foreslåede regler.

 

Det skal med hensyn til Københavns, Frederiksberg og Bornholms Kommuner bemærkes, at der i lovforslaget – såvel som i Finansieringsudvalgets rapport – er anlagt en bruttobetragtning. Det indebærer, at udgangspunktet har været en opdeling af disse kommuners økonomi i en kommunal og en amtskommunal del. Der er således for disse kommuner beregnet en kommunal udskrivningsprocent, og de byrdefordelingsmæssige forskydninger er opgjort i forhold til den kommunale del af disse kommuner. Det er baggrunden for, at disse kommuner i beregningerne forudsættes at modtage et ekstra provenu ved overførsel af amtskommunal dækningsafgift til kommunerne. Det ekstra provenu skal således ses i forhold til det beregningsmæssige udgangspunkt, der som nævnt har været den dækningsafgift, som de ville kunne have udskrevet efter reglerne for kommuner. 

 

Nettoændringen som følge af overførslen af amtskommunal dækningsafgift til kommunerne og harmoniseringen af reglerne for dækningsafgift af statslige ejendommes grundværdier med reglerne for dækningsafgift af grundværdierne af øvrige offentlige ejendomme er beregnet til et kommunalt merprovenu på i alt ca. 183 mio. kr. Den beregnede fordeling på de enkelte kommuner fremgår af tabellen nedenfor.

 

Tabel 1. Forudsat nettooverførsel af amtskommunal dækningsafgift til kommunerne

 

 

Forudsat provenuændring, 1.000 kr.

101

København

52.433

147

Frederiksberg

12.363

151

Ballerup

1.558

153

Brøndby

3.023

155

Dragør

6

157

Gentofte

1.115

159

Gladsaxe

2.478

161

Glostrup

2.867

163

Herlev

9.111

165

Albertslund

-1.844

167

Hvidovre

3.823

169

Høje-Taastrup

1.059

173

Lyngby-Taarbæk

165

175

Rødovre

3.319

230

Rudersdal

610

183

Ishøj

346

185

TÃ¥rnby

19

187

Vallensbæk

290

201

Allerød

157

190

Furesø

112

210

Fredensborg

153

250

Frederikssund

741

260

Frederiksværk-Hundested

215

270

Gribskov

459

217

Helsingør

255

219

Hillerød

1.341

223

Hørsholm

404

240

Egedal

78

350

Lejre

84

253

Greve

197

259

Køge

1.242

265

Roskilde

4.057

269

Solrød

91

306

Odsherred

58

320

Faxe

562

316

Holbæk

488

326

Kalundborg

169

329

Ringsted

176

330

Slagelse

833

340

Sorø

123

360

Lolland

1.020

376

Guldborgsund

2.548

370

Næstved

1.044

336

Stevns

62

390

Vordingborg

5.138

400

Bornholms kommune

392

420

Assens

-6

430

Faaborg-Midtfyn

1.158

440

Kerteminde

474

410

Middelfart

1.137

450

Nyborg

1.503

461

Odense

14.520

479

Svendborg

1.788

482

Langeland

122

480

Bogense

1.070

492

Ærø

66

510

Haderslev

3.227

540

Sønderborg

3.340

550

Tønder

1.409

580

Aabenraa

2.690

561

Esbjerg

5.076

563

Fanø

2

530

Billund

989

573

Varde

2.930

575

Vejen

585

607

Fredericia

1.582

766

Hedensted

176

615

Horsens

3.355

621

Kolding

1.830

630

Vejle

3.983

657

Herning

331

661

Holstebro

162

756

Ikast-Brande

97

665

Lemvig

152

760

Ringkøbing-Skjern

108

671

Struer

33

706

Syddjurs

0

707

Norddjurs

-41

710

Favrskov

0

727

Odder

-16

730

Randers

-136

741

Samsø

-44

740

Silkeborg

-63

746

Skanderborg

-7

751

Ã…rhus

-2.450

773

Morsø

152

779

Skive

374

787

Thisted

315

791

Viborg

1.376

810

Brønderslev-Dronninglund

2.483

813

Frederikshavn

1.286

860

Hjørring

2.179

846

Mariagerfjord

-121

825

Læsø

765

840

Rebild

273

849

Jammerbugt

216

851

Aalborg

6.786

820

Vesthimmerland

838

 

I alt

182.994