Dato:            22. maj 2006

Kontor:         Kommunaløkonomisk kt.

J.nr.:             2006-2400-39

Sagsbeh.:   BS

Fil-navn:       spm 22 ad L 194

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 22 (ad L 194), som Kommunaludvalget har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 17. maj 2006.

 

Spørgsmål nr. 22:

"Kan ministeren garantere, at udligningsreformen for Ballerup Kommune, ikke får konsekvenser for kommunens muligheder for at leve op til regeringens målsætning om ”en folkeskole i verdensklasse”, uanset de fremlagte konsekvenser, som kommunen redegør for i ”Hvidbog om Konsekvenserne af Vådeskuddet i Udligningsreformen”, hvoraf det fremgår, at der skal nedlægges 60 stillinger på undervisningsområdet og skæres i dansk-, matematik- og specialundervisning, som konsekvens af reformen?”

 

Svar på spørgsmål nr. 22:

 

På side 18 i hvidbogen fra Ballerup, Høje-Taastrup, Køge og Ny Hillerød Kommuner står, at ”Ballerup Kommune skal spare 116 mio. kr. om året.”  I hvidbogen er samtidig opstillet et sparekatalog, hvor der spares 70 stillinger på ældre/handicapområde med 28 mio. kr., 60 stillinger på skoleområdet med 24 mio. kr., 85 pædagogstillinger på daginstitutionsområdet med 34 mio. kr. 45 stillinger indenfor biblioteker mv. med 18 mio. kr. og 30 stillinger i administration med 12 mio. kr., i alt besparelser på 116 mio. kr.

 

Denne fremstilling er klart misvisende. Som det fremgår af mit svar på spørgsmål nr. 4 (ad L 194), skal kommunen på grund af overgangsordningen alene finde 72 mio.kr. i 2007, og heraf kan de 58 mio.kr.  finansieres ved en forhøjelse af skatten.  Hvis kommunen både forhøjer skatten og sparer 116 mio.kr. er der således et stort overskud. Efter overgangsperioden vil kommunen heller ikke skulle finde besparelser på 116 mio. kr. Halvdelen - de 58 mio. kr. - vil kunne finansieres ved en skatteforhøjelse.

 

Jeg har herudover i mit svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l nr. 4 søgt at perspektivere de fire kommuners økonomiske situation ved at angive, at de fire kommuner samlet set fÃ¥r penge ud af systemet, nÃ¥r det hele tælles med, dvs. inklusive bloktilskud, hovedstadsudligning, udligning vedr. flygtninge og indvandrere osv. Her modtager de fire kommuner i alt ca. 1,3 mia.kr. Det svarer til ca. 6.600 kr. per indbygger mod 3.800 kr. per indbygger i hele hovedstadsomrÃ¥det. Dvs. de fire kommuner modtager – vel at mærke efter reformen er gennemført - 75 pct. mere end hovedstadens gennemsnit og vil altsÃ¥ fortsat nyde godt af systemet.

 

Jeg kan i øvrigt henvise til mine svar på spørgsmål nr. 10, 11 og 20 (ad L 194).

 

                      Â