Dato:            27. juni 2006

Kontor:         Kommunaløkonomisk kt.

J.nr.:             2006-2400-39

Sagsbeh.:   BS

Fil-navn:       spm 33 ad L 194

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 33 (ad L 194), som Kommunaludvalget har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 30. maj 2006.

 

Spørgsmål nr. 33:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. maj 2006 fra Albertslund Kommune, jf. L 194 – bilag 36”

 

 

Svar på spørgsmål nr. 33:

Albertslund Kommune kommenterer i henvendelse af 23. maj 2006 på ændringen af statsrefusionsreglerne i aktive og passive perioder som led i udmøntningen af aftalen ”En ny chance for alle” samt forslaget i regeringens velfærdsudspil om bortfald af refusion i passive perioder for unge under 30 år. Albertslund Kommune skriver, at kommunen har sympati for de motiver, der ligger bag ved forslagene, men kommunen finder det nødvendigt, at de kommuner, som bliver mest berørt af ændringerne, også får de samme finansielle muligheder for at løse opgaven som andre kommuner i Danmark. Kommunen finder i forlængelse heraf det nødvendigt, at der sker en justering af tilskuds- og udligningsordningerne, f.eks. således at den sociale pakkes vægt øges. 

 

I den netop vedtagne lov om kommunal udligning indgår flere elementer, som styrker udligningen af de socioøkonomiske udgiftsbehov. Den samlede vægt af de socioøkonomiske udgiftsbehov er således øget fra 20 procent i landsudligningen og 25 procent i hovedstadsudligningen til 30 procent i hver af de to ordninger. Endvidere er der indført et nyt sæt udgiftsbehovskriterier og vægte i både landsudligningen og hovedstadsudligningen med henblik på at afspejle kommunernes nye sociale opgaver som led i kommunalreformen og generelt forbedre udligningen af kommunernes socioøkonomiske udgiftsbehov. Yderligere indføres der en årlig forhøjelse af de socioøkonomiske kriterier i udligningen, sådan at der automatisk tages hensyn til den gradvise stigning i udgifterne. Alt i alt er der således med den nye udligningslov sket en betydelig styrkelse af den socioøkonomiske udligning, som efterlyst af Albertslund Kommune.

 

Hertil skal bemærkes, at beregningerne af de økonomiske konsekvenser af de nævnte ændringer er sket under en alt andet lige forudsætning, som kommunen ogsÃ¥ selv gør opmærksom pÃ¥. FormÃ¥let med ændringerne i refusionssystemet er at øge den økonomiske tilskyndelse for kommunerne til at gøre en aktiv indsat for unge kontanthjælpsmodtagere i uddannelse eller beskæftigelse. Ændringerne i refusionssystemet forventes derfor at medføre en stigning i kommunernes aktiveringsindsats. Kommunen gør i den forbindelse i henvendelsen opmærksom pÃ¥, at det beregnede tab er opgjort under forudsætning af, at det ikke lykkes kommunen at fÃ¥ flere i aktivering.Â