Folketinget — Finansudvalget Christiansborg, den 22. november 2005 Til  lovforslag L 2              Folketinget 2005- 06__________________________________ Ændringsforslag stillet af Det Radikale Venstre den 22.november 2005 Ændringsforslagene vil indgå i tillægsbetænkningen Til § 17 Beskæftigelsesministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mio. kr. --- Fællesudgifter 17.11.  Centralstyrelsen 394) Af RV Ny konto 79.  Større ensartethed i ATP-opsparing .............. F -378,0 - Fuld egenfinansiering for modtagere af efterløn og delpension, tredeling af ATP- bidrag ved aktivering, kontanthjælp og revalidering ________________________________________________________________________________ Nummereringen af ændringsforslagene er sket efter finansministerens ændringsfor- slag nr. 1-393
- 2 - Til § 18 Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mio. kr. --- Fællesudgifter 18.11.  Centralstyrelsen 395) Af RV Ny konto 78.  Forbedring af sagsbehandling i udlændingesager .. F 20,0 - Styrkelse af Udlændingestyrelsen, udred- ning om Nævn for familiesammenføring m.v. Integration 18.31.  Introduktionsprogram og danskundervisning 01.  Introduktionsprogram m.v. for udlændinge (Lovbun- den) ..............................................  F 933,4 - 396) Af RV .............................................  ÆF 325,0 - Den særskilt lave starthjælp afskaffes og ydelsen hæves til det almindelige kon- tanthjælpsniveau
- 3 - Til § 19 Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mio. kr. --- Fællesudgifter 19.11.  Centralstyrelsen (tekstanm. 7 og 157) 397) Af RV Ny konto 77.  Pulje til centrale IT-initiativer  .............. F 75,0 - Konkrete styrings- og udviklingsinitiati- ver, inkl. åbne standarder
- 4 - Til § 20 Undervisningsministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt ---  Mio. kr. --- Administration m.m. 20.11.  Centralstyrelsen 398) Af RV Ny konto 80.  Pulje til taxameterformål  ...................... F 300,0 - Genopretning af regeringens besparelser på taxametre Grundskolen 20.21.  Folkeskolen m.v. 399) Af RV Ny konto 02.  Udviklingsprogram for folkeskolen  .............. F 720,0 - "Bedre skole med lokal forankring" Folkeoplysning samt voksen-, efter- og videreuddannelse (tekstanm. 170) 20.71.  Folkeoplysning (tekstanm. 106) 400) Af RV Ny konto 79.  Styrkelse af folkeoplysning , folkeuniversitet og højskoler  ................................... F 75,0 - Anvendes primært til nedsættelse af del- tagerbetaling
- 5 - Til § 21 Kulturministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mio. kr. --- Fællesudgifter 21.11.  Centralstyrelsen 401) Af RV Ny konto 80.  Pulje til styrkelse af dansk kultur  ............ F 100,0 - Øgede bevillinger til kunstråd, teatre, internationalisering af dansk kulturliv m.v. 402) Af RV Ny konto 81.  Pulje til styrkelse af samspil mellem kultur og erhverv  ........................................ F 65,0 - Øget samarbejde mellem kulturliv og er- hvervsliv, jf. bemærkningerne
- 6 - Til § 22 Kirkeministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mio. kr. --- Folkekirken 22.21.  Folkekirken (tekstanm. 1) 08.  Kompensation til folkekirken for anden lovgivnings provenuvirkning for kirkeskatten ..................  F 111,1 - 403) Af RV  ............................................  ÆF -111,1 - Folkekirken må opkræve egne skatter.
- 7 - Til § 23 Miljøministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mio. kr. --- Fællesudgifter 23.11.  Centralstyrelsen 404) Af RV Ny konto 80.  Pulje til bedre kontrol med kemikalier,rent vand, naturpleje, mere skov ..................... F 250,0 - Risikovurdering af kemikalier, bedre vandkvalitet m.v. 405) Af RV Ny konto 81.  Medfinansiering af naturparker  ................. F 500,0 - Opkøb af områder, naturgenopreting m.v.
- 8 - Til § 28 Transport- og Energiministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mio. kr. --- Fællesudgifter 28.11.  Centralstyrelsen 64.  Takstnedsættelse i den kollektive trafik (Reser- vationsbev.) ......................................  F 114,1 - 406) Af RV  ............................................  ÆF 400,0 - Nedsættelse af billetpriser, primært for pendlere
- 9 - Til § 35 Generelle reserver B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mio. kr. --- Reserver mv. 35.11.  Reserver mv. 407) Af RV Ny konto 54.  Pulje til forebyggelse og til udsatte patiensgrupper  ................................. F 100 - 408) Af RV Ny konto 55.  Besparelser på støtteordninger til erhvervs- livet  .......................................... F -710,0 - Afskaffelse af en række støtteordninger, skattelempelser m.v. 409) Af RV Ny konto 56.  Reserve vedr. omprioritering på velfærdsområdet . F -180,0 - Intet tilskud til at passe eget barn, in- gen gratis influenzavaccination m.v. 410) Af RV Ny konto 57.  Besparelser og omprioriteringer vedr.indkøb af fælles IT og telefoni  ....................... F -100,0 -
- 10 - Til § 38 Skatter og afgifter B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mio. kr. --- Skatter på indkomst og formue 38.11.  Personskatter 01.  Personskatter (tekstanm. 100 og 101) ..............  F - 85.218,6 411) Af RV  ............................................  ÆF - 175,0 Mere aktiv inddrivelse af retskraftig skattegæld (+100,0 mio. kr.), afskaffelse af afrunding ved skattebetaling (+75,0 mio. kr.) 38.13.  Selskabsskatter m.v. 01.  Indkomstskat af selskaber .........................  F - 29.265,0 412) Af RV  ............................................  ÆF - 100,0 Styrket indsats mod transferpricing Told- og forbrugsafgifter 38.23.  Afgifter vedr. motorkøretøjer 07.  Afgift af vejbenyttelse ...........................  F -64,0 375,0 413) Af RV  ............................................  ÆF - 350,0 Kørselsafgift for tunge køretøjer
- 11 - Det Radikale Venstres bemærkninger Generelle bemærkninger Det Radikale Venstre fører en ansvarlig økonomisk politik, hvor gælden af- vikles. Derfor har Det Radikale Venstre igen i år præsenteret et fuldt finan- sieret finanslovsudspil. Regeringen anviser ikke hvor pengene skal komme fra til at finansiere aftalen med Dansk Folkeparti. Det vides endnu ikke hvor stor regningen har været for at lave aftaler med Dansk Folkeparti, men tilba- ge står at regeringen ikke har kunnet overholde sin egen målsætning om fuld finansiering.   Det Radikale Venstre tror ikke på, at regeringen er i stand til at overholde 2010-målsætningerne i praksis. Vi savner klare svar på, hvordan regeringen vil skabe 50-60.000 flere arbejdspladser inden 2010, hvis de økonomiske mål- sætninger skal overholdes. Hvis de målsætninger ikke overholdes, er der ik- ke noget grundlag for de skattelettelser, som regeringen og Dansk Folkeparti har bevilget. Samtidig er regeringen ikke i stand til at overholde de udgifts- politiske målsætninger den selv har stillet op. År efter år skrider udgifterne for regeringen.   Regeringens skattestop er en forkert idé. Det er en spændetrøje, der forhin- drer nytænkning i skattepolitikken. Det Radikale Venstre har fremlagt sit eget forslag til skattereform, der markant sænker skatten på arbejde og for- enkler skattesystemet. Regeringen har med finanslovsaftalen igen i år brudt sit eget skattestop.   Sidste år var det en ny afgift på alkohol-sodavand, der blev indført.   I år er der to brud. Højere aktiebeskatning på ny-indkøbte aktier og højere bilafgifter på visse biltyper. De nye aktieskatteregler betyder: Gevinster på 1 AP-møller-aktie købt 31/12-2005 vil være skattefri, mens gevinster på en AP- Møller-aktie købt 1/1-2006 vil blive beskattet med 28 pct. Registreringsafgiften på benzindrevne biler med bagrudevisker/vasker sæt- tes op fra nytår.  
- 12 - Det Radikale Venstre hilser det velkomment at skattestoppet er brudt. Det burde kunne bane vejen for en skattereform, der sænker skatten på arbejde markant.   Det Radikale Venstre har fremlagt sit eget udspil til finanslov. Hvis Det Ra- dikale Venstre havde 90 mandater, ville vi sænke skatten på arbejde, investe- re mere i uddannelse og forskning samt i Danmarks internationale indsats i forhold til bekæmpelse af global fattigdom og til miljøbistand. Det Radikale Venstre foreslår også fuldt finansierede reformer på miljøområdet, herunder oprettelse af naturparker.   Det Radikale Venstre er indgået i delaftaler med regeringen på kulturområ- det, boligområdet, trafikområdet, vedrørende aktieavancebeskatning, forde- ling af forskningspenge via de såkaldte UMTS-midler samt satspuljen. På kulturområdet lægger Det Radikale Venstre vægt på nye kulturinitiativer til gavn for børn og unge. På boligområdet afsættes penge til nybyggeri, til ind- sats mod ghettoer samt en analyse af boligsektorens langsigtede udfordrin- ger. På trafikområdet afsættes flere penge til afhjælpning af problemerne med nedslidte skinner. Desuden fremrykkes beslutningen om mere jernba- nekapacitet mellem København og Ringsted. Aftalen om aktieavancebeskat- ning forenkler reglerne, mens der på forskningsområdet afsættes penge til fri forskning samt etablering af et IT-kompetencecenter.   Men delaftalerne fjerner ikke indtrykket af blokpolitik. Regeringens oprinde- lige udspil til finanslov var lagt til rette for Dansk Folkeparti, der tog for sig af retterne i et omfang så den endelige aftale er underfinansieret. Regeringens finanslovforslag var kort sagt et skuffende produkt fra en uam- bitiøs regering, der tydeligvis har dekreteret reformpause og nu blot sidder for at sidde. Det var overordentlig småt med de fremadrettede forslag. Alle reformer, som kan genere vælgerne udskydes. Det Radikale Venstre stiller derfor - i hovedtræk - følgende ændringsforslag til finansloven: - Danmarks bistand til de fattigste lande i verden skal forøges med henblik på, at udviklingsbistanden svarer til 1 pct. af BNI. Det Radikale Venstre afsætter i 2004 ekstra 1 mia. kr. for at indlede en gradvis genopbygning.
- 13 - - Regeringen har begået forligsbrud og har helt uden reel dialog afskaffet MIFRESTA-rammen. Det Radikale Venstre foreslår derfor, at der etable- res en ny ramme med Danmarks bidrag til at finansiere globale initiativer vedr. sundhed, miljø, fred og stabilitet samt demokratifremme. ”Den Globale Ramme” skal opgøres separat fra udviklingsbistanden. Der af- sættes 500 mio. kr. i 2005 og rammen skal gradvist opbygges til at udgøre ½ pct. af BNI.   - Det Radikale Venstre afsætter ekstra midler til forskning og de videregå- ende uddannelser, fordi der er behov for et yderligere løft, hvis Danmark skal opfylde den fælles EU-målsætning om et forskningsniveau svarende til 3 pct. af BNP i 2015. Vi afsætter midler til efteruddannelse af lærere for at forbedregrundlaget for folkeskolens undervisning, til at genindføre kommunernes forpligtelse til at tilbyde en kvalificeret modersmålsun- dervisning for tosprogede børn, og til at mindske brugerbetalingen på folkeoplysning og voksenuddannelse. Der er et stort behov for at efter- uddanne de borgere i Danmark, der har den korteste uddannelse.   - En række støtteordninger for erhvervslivet og landbruget bliver beskåret for at finansiere lavere personskatter og større satsning på forskning og uddannelse. - Det Radikale Venstre har desuden en række konkrete ændringsforslag med henblik på at styrke folkesundheden, forbedre indsatsen mod farlige kemikalier, styrke den kollektive trafik og forbedre grundlaget for et mangesidigt kulturliv.
- 14 - B e m æ r k n i n g e r  Til nr. 394 Det Radikale Venstre ønsker større ensartethed i ATP-opsparingen. Lønmodtagere, selv- stændige samt modtagere af arbejdsløsheds-, syge- og barselsdagpenge finansierer egen ATP-opsparing uden statstilskud. Det samme bør gælde personer, der har trukket sig fri- villigt tilbage fra arbejdsmarkedet via efterløns- og delpensionsordninger, hvor der bør være fuld egenfinansiering. Personer der modtager aktiveringsydelse, kontanthjælp eller revalidering bør, som andre ledige, have deres ATP finansieret ved en tre-deling mellem egenbetaling, a-kassebetaling og arbejdsgiverbetaling. I dag finansierer den ledige i forve- jen en tredjedel, mens staten finansierer de resterende to tredjedele. Til nr. 395 Udlændingestyrelsens budget er systematisk blevet udsultet, og sagsbehandlingen på især familiesammenføring og erhvervssager er fortsat meget langsommelig og under voldsom kritik. I asylsagerne er der penge at spare, både umiddelbart i form af besparelser ved ind- kvarteringen på asylcentrene og på længere sigt i integrationsindsatsen, ved at sagsbe- handlingen er så kortvarig som muligt. Samtidig vil vi have undersøgt mulighederne, for at etablere et særligt nævn for familiesammenføring uafhængigt af Integrationsministeriet, til at behandle klager over afslag på ansøgninger om familiesammenføring, for at styrke retssikkerheden for den enkelte ansøger.   Til nr. 396 Det Radikale Venstre ønsker at afskaffe den økonomiske diskrimination af nyankomne flygtninge og fjerne starthjælpen. Til nr. 397 Det Radikale Venstre konstaterer, at mere end 93 pct. af de forretningsansvarlige på alle forvaltningsniveauer ønsker, at staten tager ansvaret for udviklingen af den fællesoffentli-
- 15 - ge IT-arkitektur gennem centrale initiativer (”IT i Praksis 2005”, Rambøll Management, 2005, s. 108). Derfor afsættes på årets finanslov en pulje til en række konkrete styrings- og udviklingsinitiativer, som skal tages fra centralt hold. Til nr. 398 Det radikale Venstre ønsker en genopretning af taxameteret på de videregående uddan- nelser. Gennem en årrække er der gennemført effektiviseringer af de videregående ud- dannelser gennem produktivitetsbesparelser. Det er ikke konstruktivt som fortsat metode til kvalitetsudvikling. Derfor skal taxametrene stabiliseres. Dette skal også ses i lyset af det udspil om internationalisering af uddannelser, som den radikale gruppe fremlægger sene- re på året. Til nr. 399 Det Radikale Venstre ønsker, at der iværksættes et udviklingsprogram for folkeskolen un- der overskriften "Bedre skole med lokal forankring". Der afsættes 600 mill. kr. til pro- grammet. I sammenhæng med udviklingsprogrammet ønsker vi større fokus på efterud- dannelse af lærere. For at styrke udviklingen af sprog og give bedre grundlag for uddan- nelse og integration skal der endvidere udbydes modersmålsundervisning. Målet er, at børn og unge med en tosproget baggrund reelt er tosprogede og ikke alene 2 x ½sprogede. Til nr. 400 Mulighederne for at deltage i og præge en virkelighed, der i høj grad præges af globalise- ringen, forudsætter en bredere adgang til viden og reflektion end det ordinære uddannel- sessystem alene kan give. Derfor afsættes midler til at øge mulighederne for at folkeoplys- ningen, højskolerne og folkeuniversitetet kan spille en rolle. Midlerne skal hovedsageligt bruges til nedsat deltagerbetaling, for at mindske den barriere for at deltage. Til nr. 401
- 16 - Det Radikale Venstre ønsker at øge bevillingerne til bl.a. kunstråd, teatrene samt internati- onaliseringen af dansk kulturliv med henblik på at styrke den danske kultur. Til nr. 402 Det Radikale Venstre ønsker at styrke samarbejdet mellem kultur og erhvervsområdet. Der skal være bedre mulighed for at støtte udviklingen af kreative miljøer, hvor virksom- heder, kunstnere, kulturinstitutioner og uddannelsesinstitutioner sammen udvikler krea- tive miljøer. Også mere traditionelle erhverv som fx turisme og udviklingen af computer- spil, skal inddrages i sådanne samarbejder. Til nr. 403 Folkekirken blev i forbindelse med forårspakken, kompenseret for ændringer i udskriv- ningsgrundlaget for kirkeskatten. Gennem denne statslige kompensation betaler både medlemmer og ikke-medlemmer af folkekirken til folkekirken. Det Radikale Venstre øn- sker denne kompensation ophævet. Hvis folkekirken har brug for øget finansiering, i for- bindelse med ændrede udskrivningsgrundlag, må den øge kirkeskatten, som kun betales af medlemmerne af folkekirken. Til nr. 404 Indsatsen vedr. risikovurdering af farlige kemikalier skal forbedres. Der skal sikres bedre vandkvalitet. Vandforsyningen skal sikres mod konsekvenserne af store gamle forurenin- ger. Endelig skal naturplejen forbedres. Der afsættes 250 mio. kr. til denne pulje. Til nr. 405 Der afsættes 500 mio. kr. til mere natur i Danmark herunder opkøb af områder, naturgen- opretning, aftaler med landbrugere om skånsom drift etc. Initiativet er første skridt på ve- jen mod en mere helhedsorienteret planlægning af Danmarks natur og skal føre til, at eks-
- 17 - tensivt dyrkede områder og rene naturområder i 2025 udgør ca. 30 pct. af Danmarks areal, og at Danmark opfylder alle internationale forpligtelser på naturområdet.   Til nr. 406 Det Radikale Venstre ønsker, at stoppe billetprisernes himmelflugt i den kollektive trafik. Derfor afsættes 400 mio. kr. til en nedsættelse af billetpriserne. Nedsættelsen skal målrettes pendlerne, der bruger kollektiv trafik som dagligt alternativ til bilen til gavn for miljøet, trafiksikkerheden og trængslen omkring de store byer. Der sigtes på en reduktion af pend- lerpriserne på 20-25 pct. inden for denne ramme. Til nr. 407 Det Radikale Venstre ønsker, at langt flere børn får mulighed for at få en god og sund fro- kost i skoletiden. Derfor foreslår vi, at landets kommuner og skoler får et forbedret tilbud om rådgivning vedr. etablering af skolekantiner med sund mad til rimelige priser.   Den stigende kriminalitet blandt sindslidende er først og fremmest et udtryk for, at be- handlingen af sindslidende ikke er tilstrækkelig. Samtidig udsætter man andre mennesker for unødvendig fare. Det Radikale Venstre ønsker at tilføre området yderligere midler. Der er behov for at styrke den retspsykiatriske indsats, gennem flere behandlingspladser og mere personale.   De mest udsatte flygtninge og deres familier, som er mærket af tortur og andre frygtelige oplevelser, skal have flere behandlingstilbud. På tandlægeområdet, er egenbetalingen et meget stort problem for personer med kroniske lidelser som paradentose. På den bag- grund afsættes midler til, at lægge et loft over egenbetalingen for patienter med aggressiv paradentose. Til nr. 408 En række ordninger har overlevet sig selv og bør afskaffes. Det gælder blandt andet inden- for generel erhvervsfremme, skattelempelser til landbruget, samt dan tætte sammenkob- ling mellem promilleafgiftsfondene og erhverv. Til nr. 409
- 18 - Det Radikale Venstre ønsker ikke, at betale forældre, for at passe egne børn i hjemmet. Ordningen afskaffes for såvel tilgang som eksisterende brugere pr. 1. januar 2006. Desu- den afviser Det Radikale Venstre regeringens gratis influenzavaccination til pensionister. Der er mange der selv kan betale og som ikke har særskilt behov. Offentlige serviceydelser bør tildeles efter behov og ikke efter alder. Til nr. 410 Analyser viser et stort økonomisk potentiale, forbundet med samdrift og fællesindkøb i det offentliges indkøb og anvendelse af telefoni og informationsteknologi. I første omgang anslås besparelser i størrelsesordenen 50 mio. kr., selvom de potentielle besparelser er væ- sentligt større. Samtidig ønsker Det Radikale Venstre, at omprioritere en del af indsatsen vedrørende digital forvaltning. Der foreslås en omprioritering på yderligere 50 mio. kr. Til nr. 411 Skattevæsenet kan inddrive mere skyldig skat. Et pilotprojekt i told- og skatteregion Hel- singør viser, at der kan inddrives op til 5 mia. kr. på landsplan ved at inddrive såkaldte retskraftige skattefordringer. Her anslås et forsigtigt førsteårsprovenu til 100 mio. kr. Ved at droppe afrunding af skattebetalinger indhentes et ekstra provenu på 75 mio. kr. Afrun- ding kan ikke begrundes sagligt, idet størrelsen af skattebetalingen bør afspejle det niveau, som er politisk besluttet uden afrundinger. Til nr. 412 Ved en styrket indsats mod multinationale selskabers muligheder for at flytte overskud mellem forskellige lande uden skattebetaling - den såkaldte transferpricing – kan der hen- tes et merprovenu på 100 mio. kr.
- 19 - Til nr. 413 Det Radikale Venstre ønsker til gavn for miljøet at indføre kørselsafgifter på tunge køretø- jer, som svarer til den, der er indført i Tyskland.