<DOCUMENT_START>

<DOCUMENT_START>

Disposition til brug for lovteknisk gennemgang af

forslag til lov om ændring af lov om produktansvar

(Ændring af reglerne om mellemhandleres ansvar for produktskader) (L 201)

i Folketingets Retsudvalg torsdag den 4. maj 2006 kl. 11.00

 

Oversigt:

 

1. Lovforslagets emne og baggrund

2. Mellemhandlerens hæftelsesansvar

3. EF-Domstolens dom i sag C-402/03, Skov Æg, og forslaget til ny § 10 a

4. Mellemhandlerens selvstændige ansvar og forslaget til ny § 10

5. Ændringen af produktansvarslovens § 8 (”selvrisikosbestemmelsen”)

 

1. Lovforslagets emne og baggrund

 

-         Forskellen mellem produktansvar og mangelsansvar.

 

-         Producenten er underlaget et objektivt ansvar, jf. produktansvarslovens § 6.

 

-         Lovforslaget angÃ¥r mellemhandleres produktansvar.

o       Definition af en mellemhandler, jf. produktansvarslovens § 4, stk. 3.

o       Krav kan rettes mod mellemhandleren pÃ¥ to mÃ¥der:

§         Hæftelse for producentens eller tidligere mellemhandleres ansvar.

§         Et selvstændigt ansvar for egne fejl og forsømmelser.

 

-         Baggrunden for lovforslaget er EF-Domstolens dom af 10. januar 2006 i sag C-402/03, Skov Æg, der angÃ¥r mellemhandlerens hæftelsesansvar.

2. Mellemhandlerens hæftelsesansvar

 

-         Mellemhandleren hæfter ”objektivt”, dvs. hæftelsen er ikke betinget af, at mellemhandleren har begÃ¥et fejl eller forsømmelser. Det springende punkt er, hvilket ansvar mellemhandleren mÃ¥ hæfte for. Indtil EF-Domstolens dom har det været sÃ¥ledes, at mellemhandleren i enhver henseende har hæftet for producentens produktansvar.

 

-         Producentens produktansvar:

o       Retstilstanden før produktansvarslovens ikrafttræden.

§         Professionsansvar, skærpet culpaansvar.

§         Bemærkningerne til lovforslaget til produktansvarsloven, jf. Folketingstidende 1988-89, tillæg A, side 1601: ”(…) [D]et [er] ikke helt afklaret, hvor strengt produktansvaret er. PÃ¥ nogle omrÃ¥der synes der efter retspraksis at blive stillet sÃ¥ strenge krav ved culpabedømmelsen og bevisvurderingen, at man ikke kan beskrive ansvaret som et culpaansvar i sædvanlig forstand, idet retstilstanden tenderer hen imod et objektivt ansvar. SÃ¥ledes tillægges individuelle undskyldende omstændigheder f.eks. som udgangspunkt ingen betydning, nÃ¥r der udøves et professionelt skøn.” (fremhævet her)

§         Eksempler pÃ¥ domme: U 1957.109 H og U 1986.205 V.

 

o       Retstilstanden efter ikrafttrædelsen af produktansvarsloven.

§         Ved produktansvarslovens § 6, stk. 1, der gennemfører artikel 1 i produktansvarsdirektivet, blev der indført et objektivt ansvar for producenten.

 

3. EF-Domstolens dom i sag C-402/03, Skov Æg, og forslaget til ny § 10 a

 

-         Der tages i dommen stilling til to spørgsmÃ¥l:

i.                     MÃ¥ en mellemhandler hæfte for producentens objektive ansvar efter direktivet?

ii.                   MÃ¥ en mellemhandler hæfte for producentens culpaansvar?

 

-         ad i.

o       ”(…) [D]irektivet skal fortolkes sÃ¥ledes, at det er til hinder for en national regel, hvorefter mellemhandleren uden begrænsning hæfter for producentens ansvar efter direktivet”, jf. præmis 37.

 

-         ad ii.

o       ”(…) [D]irektivet skal fortolkes sÃ¥ledes, at det ikke er til hinder for en national regel, hvorefter mellemhandleren uden begrænsning hæfter for producentens culpaansvar”, jf. præmis 48.

 

-         Den foreslÃ¥ede § 10 a er formuleret pÃ¥ denne baggrund.

o       Mellemhandleren hæfter kun, i det omfang skaden skyldes fejl eller forsømmelse begÃ¥et af producenten eller tidligere mellemhandlere i omsætningskæden.

o       De praktiske konsekvenser af den nye bestemmelse.     

§         Ved klare fabrikationsfejl vil en skadelidt i de fleste praktisk forekommende tilfælde kunne fÃ¥ erstatning fra mellemhandleren uden at skulle inddrage producenten.

§         Forbrugeren vil kunne fÃ¥ erstatning fra mellemhandleren i de tilfælde, hvor en skadevoldende producent, der har handlet culpøst, er insolvent.

o       Domstolene kan tage udgangspunkt i den vurdering af producentens ansvar, der blev foretaget før produktansvarsloven, jf. lovforslagets bemærkninger, side 9-10. Dette ansvar tenderede imidlertid hen imod et objektivt ansvar, hvorfor der i bemærkningerne indlægges følgende forbehold: ”Det retspraksisbaserede ansvar for mellemhandlere mÃ¥ dog inden for produktansvarsdirektivets anvendelsesomrÃ¥de ikke reelt være lige sÃ¥ strengt som det objektive ansvar efter direktivet”, jf. side 10.

o       Indførelsen af omvendt bevisbyrde i relation til hæftelsesansvaret blev overvejet. Mellemhandleren ville i givet fald skulle bære bevisbyrden for en anden persons (producentens) forhold. Det blev vurderet, at et sÃ¥dant ansvar ville antage en sÃ¥ skærpet karakter, at der ville kunne rejses spørgsmÃ¥l i forhold til EF-Domstolens dom.

 

4. Mellemhandlerens selvstændige ansvar og forslaget til ny § 10

 

-         En mellemhandler kan blive draget til ansvar for egne fejl og forsømmelser, nÃ¥r disse forÃ¥rsager skade. Professionsansvar, skærpet culpaansvar.

-         Dette ansvar er ikke i dag reguleret i produktansvarsloven, men ved retspraksis.

-         Typetilfældene for mellemhandlerens selvstændige ansvar:

o       HÃ¥ndteringsfejl, herunder fejl ved udlevering, forvekslingsfejl og ændringer, der gør produktet farligt. Eksempel pÃ¥ fejl ved udlevering: U1974.936 V.

o       Manglende opdagelse af fejl.

 

-         Den foreslÃ¥ede § 10.

o       Mellemhandlerens selvstændige ansvar lovfæstes.

o       Der indføres en omvendt bevisbyrde.

§         Skadelidte skal først pÃ¥vise, at der foreligger et tab, en defekt og Ã¥rsagssammenhæng mellem disse.

§         Mellemhandleren skal dernæst pÃ¥vise, at defekten ikke skyldes dennes fejl eller forsømmelse.

 

5. Ændringen af produktansvarslovens § 8 (”selvrisikosbestemmelsen”)

 

-         Ved ændringen af § 8, stk. 1, præciseres, at selvrisikoen pÃ¥ 4.000 kr. kun gælder for producentens direktivbestemte produktansvar.

-         Selvrisikoen gælder sÃ¥ledes ikke for de foreslÃ¥ede §§ 10 og 10 a.

 

Â