J.nr. 3034-0249

 

 

  

Den 21. april 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 18 (L 213) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål 18

Vil en jordforurening med bly på under 400 mg/kg kunne påvirke små børns intelligensudvikling?

 

Svar

Miljøstyrelsen har i efteråret 2005 fået foretaget en opdatering af det toksikologiske baggrundsmateriale for bly.

 

Heraf fremgår det, at der er sammenhæng mellem den mængde bly, der er i blodet, og børns indlæringsevne, og at denne effekt kan konstateres ved lavere niveauer af bly i blodet end tidligere antaget. Samtidig kan man dog nu konstatere, at blyniveauet i blodet hos børn er støt faldende, og at børn får den største blybelastning via fødevarer. Det er ikke muligt ud fra eksisterende undersøgelser at drage nogen generel sammenhæng mellem indtag af jord med indhold af bly og indhold af bly i blodet.

 

I 2004 beregnede to embedslæger blyforureningens påvirkning af indlæringsevnen og konkluderede, at blyforureningen fra jord, som gennemsnit næppe påvirker blodindholdet væsentligt, og kun giver ingen eller en meget lille negativ påvirkning af intelligens udvikling (IQ) (0,05 point). Desuden peges på, at blyforurening på niveau med afskæringskriteriet, dvs. 400 mg bly/ kg jord, for de mest eksponerede børn kan betyde et IQ tab (1 point), hvis rådgivningen om forholdsregler til nedsættelse af blyeksponering, ikke følges.

 

Rådgivning om, hvorledes man begrænser eksponering for lettere forurenet jord, er blandt andet derfor i lovforslaget foreslået opretholdt.

 

Embedslægerne baserede deres beregninger på amerikanske undersøgelser af sammenhængen mellem indholdet af bly i blodet og indholdet af bly i jorden ved forskellige støvkoncentrationer. Resultaterne kan dog ikke direkte overføres til danske forhold, da kilderne til blyeksponering er anderledes i de amerikanske undersøgelser. Det skal desuden præciseres, at det drejer sig om teoretiske beregninger. Embedslægernes rapport baserer sig således ikke på direkte undersøgelser af påvirkningen af IQ hos børn eller sammenhængen mellem IQ og blyeksponeringen.