7. april 2006

                                                         

Udmøntning af regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse

 

 

Anbefaling

Ressortministerium

Udmøntning

 

 

 

 

1

Arbejdsgruppen anbefaler, at der i PET etableres et center for antiterroranalyse, der kan udarbejde vurderinger af trusler mod det danske samfund på det bredest mulige grundlag. I funktionen skal medarbejdere fra de myndigheder, der er centrale for den samlede danske myndighedsindsats på terrorområdet, samplaceres.

Justitsministeriet

Gennemføres administrativt.

 

Der udarbejdes et oplæg til etablering af centret med henblik på godkendelse af Regeringens Sikkerhedsudvalg.

 

Centeret forventes etableret 1. juli 2006.

2

Arbejdsgruppen anbefaler, at der skabes udtrykkelig hjemmel i forsvarsloven til, at FEs efterretningsindhentning rettet mod forhold i udlandet også kan medtage oplysninger om personer, som er hjemmehørende i Danmark.

Forsvarsministeriet

Forslag til ændring af forsvarsloven (L 218) er fremsat den 31. marts 2006 som led i regeringens antiterrorlovpakke. Forventet ikrafttræden dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.

3

Arbejdsgruppen anbefaler, at der tilvejebringes et særligt lovgrundlag for tjenesternes udveksling af oplysninger, når videregivelsen kan have betydning for varetagelsen af tjenesternes opgaver. Der bør således være adgang til, at oplysninger om i Danmark hjemmehørende personer kan udveksles mellem FE og PET uden den pågældende persons samtykke og uden en konkret vurdering af hver enkelt oplysnings betydning, når oplysningerne er relateret til terror, spredning af masseødelæggelsesvåben og anden grænseoverskridende kriminalitet.

Forsvarsministeriet og Justitsministeriet

Forslag til ændring af forsvarsloven (L 218) og forslag til ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (L 217) er fremsat den 31. marts 2006 som led i regeringens antiterrorlovpakke. Ændringerne af retsplejeloven og forsvarsloven forventes at træde i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.

 

4

Arbejdsgruppen anbefaler, at kommunikationsmulighederne mellem efterretningstjenesterne udbygges, således at der kan kommunikeres direkte mellem relevante medarbejdere via sikre kommunikationslinjer (email, telefon, videokonference).

Forsvarsministeriet og Justitsministeriet

Gennemføres administrativt i løbet af 1. halvår 2006 i et samarbejde mellem PET og FE.

5

Arbejdsgruppen anbefaler, at hovedparten af Rigspolitiets Nationale Efterforskningsstøttecenter (NEC) overføres til PET med det formål at styrke den operative indsats på terrorområdet. Samtidig vil den alvorligste organiserede kriminalitet blive håndteret af en ny og større organisation, der vil have en større samlet tyngde end de to afdelinger i dag.

Justitsministeriet

Gennemføres administrativt.

 

Forudsætter ændring af instruksen for PET. Ændring af instruksen vil blive forelagt for Folketingets udvalg vedrørende efterretningstjenesterne (Kontroludvalget). Overførslen forventes at kunne gennemføres i løbet af foråret 2006.

6

Arbejdsgruppen anbefaler, at der gennemføres en benchmarking af efterretningstjenesternes virksomhed med særligt henblik på at vurdere tjenesternes produkter, arbejdsprocesser, organisation og ressourceanvendelse. Undersøgelsen bør endvidere omfatte snitfladerne til andre myndigheder. Undersøgelsen bør gennemføres med de begrænsninger, der er nødvendige for at beskytte efterretningstjenesternes kapacitet, kilder og samarbejdspartnere.

Forsvarsministeriet og Justitsministeriet

Gennemføres administrativt.

 

Ressortministerierne iværksætter en uafhængig undersøgelse vedrørende FE og PET i henhold til det kommissorium, der er optrykt som bilag 5 til rapporten fra den tværministerielle arbejdsgruppe om terrorbekæmpelse.

 

Undersøgelsens resultat forelægges Regeringens Sikkerhedsudvalg inden udgangen af april 2006.

7

Arbejdsgruppen anbefaler, at der tilrettelægges en proces, hvorefter der årligt forelægges et oplæg til prioritering af efterretningstjenesternes ressourcer for Regeringens Sikkerhedsudvalg til godkendelse.

Forsvarsministeriet og Justitsministeriet

Gennemføres administrativt.

 

Der er udarbejdet et fælles oplæg, som skitserer den proces, der vil blive anvendt i forbindelse med præsentation af prioriteringen af efterretningstjenesterne ressourcer med henblik på, at det kan forelægges for Regeringens Sikkerhedsudvalg første gang i 1. halvår 2006.

 

8

Arbejdsgruppen anbefaler, at politiets behov for bistand fra forsvaret, bl.a. i forbindelse med Rigspolitiets Aktionsstyrkes operationer, i relevant omfang inddrages i forsvarets materiel-anskaffelser.

 

Forsvarsministeriet

Gennemføres administrativt.

Der er etableret et samarbejdsforum mellem politiet og forsvaret (SAMFORPOL), hvor politiets materielrelaterede behov skal drøftes.

Det styrkede samarbejde forventes ind­ledt snarest muligt og senest medio 2006.

 

 

9

Arbejdsgruppen anbefaler, at der tilvejebringes lovhjemmel til, at PET som led i overvågning af bestemte enkeltpersoner, kan indhente oplysninger fra andre myndigheder om de pågældende personer, når videregivelsen kan have betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver. Videregivelsen af oplysninger bør kunne omfatte såvel de oplysninger, som myndigheden allerede er i besiddelse af, som en løbende fremsendelse af alle nye oplysninger vedrørende den pågældende person.

Justitsministeriet

Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (L 217) er fremsat den 31. marts 2006 som led i regeringens antiterrorlovpakke. Forventet ikrafttræden dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.

 

10

Arbejdsgruppen anbefaler, at der tilvejebringes lovhjemmel til, at PET kan indhente oplysninger fra andre myndigheder, som ikke er knyttet til på forhånd navngivne personer, når videregivelsen kan have betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver.

Justitsministeriet

Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (L 217) er fremsat den 31. marts 2006 som led i regeringens antiterrorlovpakke. Forventet ikrafttræden dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.

 

11

Arbejdsgruppen anbefaler, at der sikres mulighed for, at oplysninger kan fremsendes i elektronisk (eventuelt on-line) og nogenlunde ensartet form, således at PET spares for unødigt og forsinkende arbejde med at konvertere oplysningerne til et andet format.

Justitsministeriet

Gennemføres administrativt.

 

PET drøfter spørgsmålet med de relevante afsendere af oplysninger. Forhandlingerne forventes tilendebragt i løbet af 2006.

12

Arbejdsgruppen anbefaler, at der tilvejebringes lovhjemmel til at pålægge de personer og myndigheder, som har videregivet oplysninger til PET, ikke at underrette den person, som oplysningerne vedrører, eller andre om videregivelsen.

Justitsministeriet

Der foreslås ikke en særlig hjemmel for PET til at pålægge de personer og myndigheder, som har videregivet oplysninger til efterretningstjenesten, ikke at underrette den person, som oplysningerne vedrører, eller andre om videregivelsen, jf. nærmere pkt. 3.4.1. i forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love ( 217), som er fremsat den 31. marts 2006 som led i regeringens antiterrorlovpakke.  

 

13

Arbejdsgruppen anbefaler, at der snarest muligt formuleres nye tidssvarende retningslinjer for PETs behandling af informationer om personer og organisationer. Det er af afgørende vigtighed, at det – i det omfang der er et sagligt behov herfor – er muligt at opdatere alle informationerne i IT-systemet, således at de kan fremfindes ved elektronisk søgning, dele informationerne på tværs i tjenesten, anvende informationerne til løsning af alle relevante opgaver og opbevare informationerne i det tidsrum, som er hensigtsmæssigt henset til informationernes karakter.

Justitsministeriet

Gennemføres administrativt.

 

PET er i øjeblikket i færd med at udarbejde et udkast til nye retningslinier i samarbejde med Wambergudvalget.

 

Retningslinierne forventes udarbejdet af Justitsministeriet i løbet af 1. halvår 2006.

14

Arbejdsgruppen anbefaler, at der i retsplejeloven eller luftfartsloven tilvejebringes hjemmel til, at PET uden retskendelse kan indhente passageroplysninger fra flyselskaber, som har flyvninger til og fra Danmark (inkl. transitophold) samt internt i Danmark, hvis indhentningen kan have betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver. Hjemlen bør omfatte en forpligtelse for flyselskaber til at aflevere både aktuelle og historiske passagerlister, ligesom selskaberne bør forpligtes til at opbevare flypassagerlister i en nærmere fastsat periode. Hjemlen skal endvidere give mulighed for at pålægge flyselskaber – på særligt udvalgte ruter og i et nærmere angivet tidsrum eller indtil videre – løbende at aflevere flypassagerlister til PET.

Justitsministeriet og Transport- og Energiministeriet

Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (L 217) er fremsat den 31. marts 2006 som led i regeringens antiterrorlovpakke.

Transport- og energiministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden efter forhandling med justitsministeren.

 

15

Arbejdsgruppen anbefaler, at § 15 i lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet ændres, så udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester får pligt til at indrette deres tekniske udstyr på en måde, der gør indgreb i meddelelseshemmeligheden muligt uanset teknologisk fremføringsform.

Videnskabsministeriet

Implementeringen kræver ny lovgivning.

 

Forslag til ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, jf. L 219, blev fremsat den 31. marts 2006 som led i regeringens antiterrorlovpakke. Lovforslaget fastsætter alene krav til indretning af systemer til registrering af fremadrettede oplysninger. Et lovforslag vedrørende indretning af systemer til registrering af historiske oplysninger vil blive fremsat i oktober 2006.

Tidspunktet for ikrafttræden forventes som udgangspunkt at blive 1. juli 2007 for nye installationer og 1. januar 2008 for eksisterende installationer.

 

16

Arbejdsgruppen anbefaler, at det teknologiske område, hvor politiet ikke har nogen umiddelbar mulighed for at sammenholde brugeroplysninger med det enkelte kommunikationsapparat, (f.eks. kombinationen af taletidskort og mobiltelefoner eller af brugere og netcaféer) elimineres eller – hvis dette ikke er muligt – reduceres i videst muligt omfang. De relevante myndigheder drøfter, hvorledes dette mest hensigtsmæssigt kan ske.

Justitsministeriet og Videnskabsministeriet

Gennemføres administrativt.

 

En arbejdsgruppe under Justitsministeriet drøfter anbefalingen med henblik på at afklare problemernes omfang og skitsere mulige løsninger.

 

Arbejdsgruppens arbejde søges afsluttet i foråret 2006.

17

Arbejdsgruppen anbefaler, at der i telelovgivningen fastsættes krav om, at politiet hos alle teleudbydere skal have mulighed for at indhente fremadrettede tele- og masteoplysninger, samtidig med at disse registreres, hvilket vil sige samtidig med, at en person foretager et opkald, aktiverer en sendemast og lignende. Forpligtelsen bør kunne opfyldes ved out-sourcing.

Videnskabsministeriet

Implementeringen kræver ny lovgivning.

 

Forslag til ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, jf. L 219, blev fremsat den 31. marts 2006 som led i regeringens antiterrorlovpakke. Tidspunktet for ikrafttræden forventes som udgangspunkt at blive 1. juli 2007 for nye installationer og 1. januar 2008 for eksisterende installationer.

 

18

Arbejdsgruppen anbefaler, at der i telelovgivningen fastsættes krav om, at politiet hos alle teleudbydere skal have mulighed for at indhente historiske tele- og masteoplysninger. Der er behov for, at teleudbyderne forpligtes til at iværksætte sådanne indgreb straks og på en måde, så hensigten med indgrebet ikke forspildes.

Videnskabsministeriet

Implementeringen kræver ny lovgivning.

 

Forslag til ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, jf. L 219, blev fremsat den 31. marts 2006 som led i regeringens antiterrorlovpakke. Tidspunktet for ikrafttræden forventes at blive 1. juli 2006.

 

19

Arbejdsgruppen anbefaler, at udbydere af telenet og teletjeneste ved udmøntning af retsplejelovens § 786, stk. 5, i en bekendtgørelse pålægges at etablere et døgnbetjent kontaktpunkt med henblik på, at politiet til enhver tid – og uden at øjemedet forspildes – vil kunne anmode udbyderne om at iværksætte et indgreb i meddelelseshemmeligheden.

Justitsministeriet/ Videnskabsministeriet

Gennemføres administrativt.

 

Der vil i medfør af retsplejelovens § 786, stk. 5 blive udstedt en bekendtgørelse.

 

En ekspertgruppe om logning af trafikdata m.v. under Justitsministeriet med deltagelse af Videnskabsministeriet og en række repræsentanter for telebranchen og boligforeningerne drøfter i øjeblikket bl.a. denne anbefaling.

 

Drøftelserne i arbejdsgruppen forventes tilendebragt i løbet af sommeren 2006.

20

Arbejdsgruppen anbefaler, at der med henblik på at identificere og udfinde udbydere på telemarkedet til brug ved iværksættelse af indgreb stilles lovkrav om, at udbydere af telenet eller teletjenester som forudsætning for at drive denne virksomhed skal registreres hos Rigspolitiets Telecenter.

Videnskabsministeriet

Implementeringen kræver ny lovgivning.

 

Forslag til ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, jf. L 219, blev fremsat den 31. marts 2006 som led i regeringens antiterrorlovpakke. Tidspunktet for ikrafttræden forventes at blive 1. juli 2006

 

21

Arbejdsgruppen anbefaler, at der i medfør af retsplejelovens § 786 fastsættes bestemmelser om, at udbydere af telenet og teletjenester skal have særligt personale, der kan forestå kontakten til politiet, og som er sikkerhedsgodkendt til at håndtere klassificerede oplysninger. Henset til oplysningernes karakter bør sikkerhedsgodkendelsen foretages i henhold til principperne i cirkulære nr. 204 af 7. december 2001 vedrørende sikkerhedsbeskyttelse af informationer af fælles interesse for landende i NATO, EU eller WEU, andre klassificerede informationer samt informationer af sikkerhedsmæssig beskyttelsesinteresse i øvrigt.

 

Justitsministeriet

Gennemføres administrativt.

 

Der vil i medfør af retsplejelovens § 786, stk. 5 blive udstedt en bekendtgørelse.

 

En ekspertgruppe om logning af trafikdata m.v. under Justitsministeriet med deltagelse af Videnskabsministeriet og en række repræsentanter for telebranchen og boligforeningerne drøfter i øjeblikket bl.a. denne anbefaling.

 

Drøftelserne i arbejdsgruppen forventes tilendebragt i løbet af sommeren 2006.

22

Arbejdsgruppen anbefaler, at der efter forhandling mellem teleudbyderne og politiet etableres mulighed for via sikrede systemer at kommunikere elektronisk mellem teleudbyderne og politiet.

Justitsministeriet

Gennemføres administrativt.

 

Drøftelserne med teleudbyderne forventes at kunne afsluttes inden udgangen af 2006.

23

Arbejdsgruppen anbefaler, at udbydere af elektroniske kommunikationsnet i Danmark forpligtes til at have et fysisk punkt i Danmark, der muliggør, at indgreb kan foretages i telekommunikationen inden for dansk jurisdiktion.

Videnskabsministeriet/Justitsministeriet

 

Implementeringen kræver ny lovgivning.

  Det forventes, at et lovforslag kan fremsættes i efteråret 2006.

24

Arbejdsgruppen anbefaler, at det ved udmøntning af retsplejelovens § 786, stk. 5, pålægges teleselskaberne at anvende et i samarbejde med politiet udarbejdet fælles format for elektronisk levering af teleoplysninger. Formatet bør i den forbindelse være standardiseret, sådan at der ikke kan opstå tvivl om, hvilke oplysninger der er omfattet, og hvorledes de skal gengives.

Justitsministeriet

Gennemføres administrativt.

 

Der vil i medfør af retsplejelovens § 786, stk. 5 blive udstedt en bekendtgørelse.

 

En ekspertgruppe om logning af trafikdata m.v. under Justitsministeriet med deltagelse af Videnskabsministeriet og en række repræsentanter for telebranchen og boligforeningerne drøfter i øjeblikket bl.a. denne anbefaling.

 

Drøftelserne i arbejdsgruppen forventes tilendebragt i løbet af sommeren 2006.

25

Arbejdsgruppen anbefaler, at teleudbydere pålægges løbende at opdatere relevante teledatabaser med oplysninger om telefonnummer, rette operatør og nummerets bruger.

Videnskabsministeriet

Implementeringen kræver ny lovgivning.

 

Forslag til ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, jf. L 219, blev fremsat den 31. marts 2006 som led i regeringens antiterrorlovpakke. Tidspunktet for ikrafttræden forventes at blive 1. januar 2007.

 

26

Arbejdsgruppen anbefaler, at der skabes mulighed for, at en retskendelse om indgreb i meddelelseshemmeligheden kan være rettet mod personen og ikke kommunikationsmidlerne.

Justitsministeriet

Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (L 217) er fremsat den 31. marts 2006 som led i regeringens antiterrorlovpakke. Forventet ikrafttræden dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.

 

27

Arbejdsgruppen anbefaler, at muligheden for at undlade underretning til en mistænkt om et gennemført indgreb i meddelelseshemmeligheden kan ske på baggrund af hensyn til beskyttelse af fortrolige oplysninger om politiets efterforskningsmetoder.

Justitsministeriet

Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (L 217) er fremsat den 31. marts 2006 som led i regeringens antiterrorlovpakke. Forventet ikrafttræden dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.

.

 

28

Arbejdsgruppen anbefaler, at det pålægges udbydere af telenet- og teletjenester at udlevere abonnementsoplysninger uden rettens godkendelse.

Videnskabsministeriet

Forslag til ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, jf. L 219, blev fremsat den 31. marts 2006 som led i regeringens antiterrorlovpakke. Tidspunktet for ikrafttræden forventes at blive 1. juli 2006.

29

Arbejdsgruppen anbefaler, at der skabes den fornødne hjemmel i retsplejeloven til, at politiet i ganske særlige situationer må foretage scanning af indholdet af telefonsamtaler eller anden tilsvarende kommunikation inden for et nærmere angivet område.

Justitsministeriet og Videnskabsministeriet

Regeringen vil overveje denne anbefaling nærmere. Justitsministeriet har anmodet Strafferetsplejeudvalget om en udtalelse. Herefter vil regeringen tage politisk stilling.

 

Anbefalingen behandles parallelt hermed i en teknisk arbejdsgruppe under Videnskabsministeriet frem til 1. juli 2006.

 

30

Arbejdsgruppen anbefaler, at udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester på baggrund af en observationskendelse forpligtes til fremadrettet (løbende) at udlevere oplysninger til politiet om, hvilke mobiltelefonmaster en tændt mobiltelefon er i forbindelse med. Udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester bør være forpligtet til at indrette deres tekniske systemer således, at de i retsplejelovens kapitel 71 nævnte indgreb er mulige.

Justitsministeriet og Videnskabsministeriet

Forslag til ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (L 217) samt forslag til ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet (L 219) er fremsat den 31. marts 2006 som led i regeringens antiterrorlovpakke. Forventet ikrafttræden dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende. Justitsministeren fastsætter dog efter forhandling med ministeren for videnskab, teknologi og udvikling tidspunktet for ikrafttrædelsen af den foreslåede bestemmelse i retsplejelovens § 791 a, stk. 6, om udbydere af telenet og teletjenesters bistand til politiet ved gennemførelse af teleobservation. Tidspunktet for ikrafttræden af ændringen af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, jf. L 219, forventes at blive 1. juli 2007 for nye installationer og 1. januar 2008 for eksisterende installationer.

 

 

31

Arbejdsgruppen anbefaler, at der skabes den fornødne lovhjemmel til, at politiet i særlige situationer kan anvende udstyr, der kan forstyrre eller afbryde radio- og telekommunikation mv. Dette bør efter arbejdsgruppens opfattelse ske ved indsættelse af en udtrykkelig hjemmel hertil i retsplejeloven samt ved de fornødne konsekvensændringer af reglerne på radio- og telekommunikations-området. Indgreb bør forudsætte, at en retskendelse kan opnås.

Justitsministeriet og Videnskabsministeriet

Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (L 217) er fremsat den 31. marts 2006 som led i regeringens antiterrorlovpakke. Forventet ikrafttræden den 1. juli 2006.

 

Forslag til ændring af lov om radiofrekvenser og lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold (L 219) er fremsat den 31. marts 2006 som led i regeringens antiterrorlovpakke.  Tidspunktet for ikrafttræden forventes at blive 1. juli 2006.

 

32

Arbejdsgruppen anbefaler, at PET i højere grad end det tidligere har været tilfældet – i tillæg til inddækning af udgifter eller tab – kan honorere kilder for det arbejde, de udfører for tjenesten, herunder for den personlige risiko de løber i den forbindelse.

Justitsministeriet

Gennemføres administrativt.

 

Udarbejdelse af retningslinier forventes at kunne ske i løbet af 1. halvår af 2006.

33

Arbejdsgruppen anbefaler, at der tilvejebringes mulighed for øget og forbedret tv-overvågning af centrale pladser, væsentlige trafikknudepunkter og andre steder, hvor der jævnligt færdes eller samles større menneskemængde:

1) Arbejdsgruppen anbefaler, at der tilvejebringes hjemmel til, at kommuner efter forelæggelse for politiet kan foretage tv-overvågning på frit tilgængelige steder i kriminalitetsforebyggende øjemed.

2) Endvidere anbefaler arbejdsgruppen, at politiet kan henstille til offentlige myndigheder og private at udnytte deres muligheder for at foretage tv-overvågning. Det forudsættes, at sådanne henstillinger navnlig anvendes, hvor den pågældende tv-overvågning er af betydning for terrorbekæmpelsen.

3) Endelig anbefaler arbejdsgruppen, at der skabes mulighed for, at politiet kan meddele offentlige myndigheder og private pålæg om, at en allerede etableret eller planlagt tv-overvågning skal overholde nogle nærmere angivne krav med hensyn til optagelsernes kvalitet, opbevaring mv. 

Justitsministeriet

Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (L 217) er fremsat den 31. marts 2006 som led i regeringens antiterrorlovpakke. Forventet ikrafttræden dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.

Denne del af forslaget udmønter anbefaling 33(2 og 3).

 

Regeringen vil overveje anbefaling 33(1) nærmere. Justitsministeriet har anmodet tv-overvågningsudvalget om nærmere at overveje dette spørgsmål, således at udvalgets samlede betænkning afgives inden den 1. september 2006. Herefter vil regeringen tage politisk stilling.

 

34

Arbejdsgruppen anbefaler, at de relevante myndigheder indleder en intensiveret undersøgelse af de teknologiske muligheder for – på særligt udvalgte steder – at kunne etablere helt eller delvist automatiserede overvågningsfunktioner, herunder navnlig anvendelsen af systemer, der kan aflæse biometriske data relateret til genkendelse af konkrete personer eller adfærdsmønstre. En sådan undersøgelse skal omfatte varetagelse af hensynet til privatlivets fred, databeskyttelse mv.

Justitsministeriet

Gennemføres administrativt.

 

Der iværksættes en konsulentundersøgelse, der under inddragelse af udenlandske erfaringer redegør for de teknologiske muligheder og perspektiver på området.

 

Resultatet af undersøgelsen forventes at foreligge medio 2006.

35

Arbejdsgruppen anbefaler, at udlændinge, som gennem tale, skrift eller handlinger har udvist demokratifjendtlig adfærd eller modarbejdet grundlæggende demokratiske værdinormer, bør begrænses i deres adgang til Danmark. Det samme gælder udlændinge, som ikke aktuelt udviser sådan adfærd, men om hvem der er alvorlig grund til at frygte, at de efter at have sikret sig ophold i Danmark, vil gøre sig skyldig heri. Der bør over for studerende og arbejdstagere og lignende indføres en bestemmelse i udlændingeloven herom. Som følge af Danmarks internationale forpligtelser i flygtninge- og familiesammenføringssager, bør bestemmelsen ikke omfatte disse persongrupper.

Integrationsministeriet

Det fremgår af regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse, at anbefaling nr. 35 og 36 skal overvejes nærmere, og at der derfor skal nedsættes en arbejdsgruppe under Integrationsministeriet, der især skal overveje, hvorvidt der vil kunne fastlægges en definition af ”demokratifjendtlig adfærd”, som kan danne grundlag for lovgivning på området. 

 

Integrationsministeriet drøfter for tiden et udkast til kommissorium for en sådan arbejdsgruppe med andre ministerier.

36

Arbejdsgruppen anbefaler, at udlændinge, som gennem tale, skrift eller handlinger har udvist demokratifjendtlig adfærd eller modarbejdet grundlæggende demokratiske værdinormer, som udgangspunkt ikke skal have forlænget en meddelt opholdstilladelse. Der bør tillige indføres en bestemmelse for studerende og arbejdstagere o.lign i udlændingeloven herom. Som følge af Danmarks internationale forpligtelser i flygtninge- og familiesammenføringssager bør bestemmelsen ikke omfatte disse persongrupper.

Integrationsministeriet

Det fremgår af regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse, at anbefaling nr. 35 og 36 skal overvejes nærmere, og at der derfor skal nedsættes en arbejdsgruppe under Integrationsministeriet, der især skal overveje, hvorvidt der vil kunne fastlægges en definition af ”demokratifjendtlig adfærd”, som kan danne grundlag for lovgivning på området. 

 

Integrationsministeriet drøfter for tiden et udkast til kommissorium for en sådan arbejdsgruppe med andre ministerier.

37

Arbejdsgruppen anbefaler, at der indføres særlige udvisningsregler for religiøse forkyndere, således at religiøse forkyndere, der får inddraget deres opholdstilladelse i medfør af de særlige bestemmelser herom, tillige udvises med et indrejseforbud.

Integrationsministeriet

Som opfølgning har integrationsministeren den 25. januar 2006 fremsat lovforslag nr. L 128 om ændring af udlændingeloven (Betinget udvisning, skærpelse af udvisningsreglerne og reglerne om indrejseforbud m.v.). I lovforslaget er indsat en bestemmelse, hvorefter en religiøs forkynder vil kunne udvises, hvis den pågældende dømmes for overtrædelse af bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13 eller straffelovens §§ 136, 140, 266, 266 a eller 266 b. Overtrædelse af disse bestemmelser kan i dag begrunde inddragelse af en opholdstilladelse som religiøs forkynder. Den foreslåede særlige udvisningsbestemmelse vil indebære, at de pågældende ikke på ny vil kunne tage ophold i Danmark som f.eks. studerende eller arbejdstagere.

 

Loven forventes at træde i kraft den 1. maj 2006.

38

Arbejdsgruppen anbefaler, at Justitsministeriet snarest udarbejder et beslutningsgrundlag til regeringen om etablering af de nødvendige kommunikationsfaciliteter mv. til den nationale operative stab.

Justitsministeriet

Gennemføres administrativt.

 

Et beslutningsoplæg til regeringen forventes uarbejdet inden udgangen af 1. kvartal 2006.

39

Arbejdsgruppen anbefaler, at indsatslederuddannelsen styrkes i forhold til at varetage den tværfaglige operative skadestedsledelse.

Forsvarsministeriet

Gennemføres administrativt.

Beredskabsstyrelsen, der er ansvarlig for indsatslederuddannelsen, udarbejder oplæg til styrkelse af uddannelsen med henblik på forelæggelse for Forsvarsministeriet ultimo februar 2006.

 

Beredskabsstyrelsen har fremsendt forslag til styrkelse af indsatslederuddannelsen.

40

Arbejdsgruppen anbefaler, at der afholdes regionale krisestyingsøvlser som minimum hvert andet år. Ligeledes bør der i større omfang afholdes fuld-skala øvelser i særligt sårbare områder.

Forsvarsministeriet og Justitsministeriet

Gennemføres administrativt.

 

Beredskabsstyrelsen udarbejder i samarbejde med Rigspolitichefen et notat med plan for afholdelse af øvelser med henblik på forelæggelse for Kriseberedskabsgruppen ultimo februar 2006.

 

Beredskabsstyrelsen har i samarbejde med Rigspolitichefen udarbejdet et notat med plan for afholdelse af øvelser, der er forelagt for Kriseberedskabsgruppen og pt. er i høring.

41

Arbejdsgruppen anbefaler, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet i samarbejde med de relevante myndigheder udarbejder beslutningsoplæg til regeringen om påkrævede ændringer i sundhedsberedskabet inden 1. marts 2006

Indenrigs- og Sundhedsministeriet

  Indenrigs- og Sundhedsministeriet har ultimo marts 2006 fremsendt statusnotat til Statsministeriet vedrørende påkrævede ændringer i sundhedsberedskabet, jf. bilag 4 i rapporten fra den tværministerielle arbejdsgruppe om terrorbekæmpelse. Det fremgår heraf, at

·      der er eller bliver fulgt op pÃ¥ en række anbefalinger fra bilaget i vejledninger vedrørende planlægning af sundhedsberedskabet,

·      anbefalinger vedrørende Center for Biologisk Beredskab, P4 laboratorium og det radiologiske beredskab foreslÃ¥s kædet sammen med etableringen af et CBRN institut, og

·      der vendes tilbage vedrørende anbefalinger om epidemiloven, epidemiologisk meldesystem og lægemiddelberedskabet, nÃ¥r igangværende arbejdsgrupper m.v. har afsluttet deres arbejde.

42

Arbejdsgruppen anbefaler, at der nedsættes en arbejdsgruppe under Beredskabsstyrelsen med deltagelse af PET og FE og øvrige relevante myndigheder med henblik på at gennemføre en nærmere analyse af kontrollen med farlige stoffer og på den baggrund eventuelt foreslå nye eller yderligere kontrolforanstaltninger. Arbejdet skal være afsluttet senest den 1. maj 2006.

Forsvarsministeriet

Gennemføres administrativt.

Forsvarsministeriet iværksætter arbejdet i henhold til kommissoriet, der er optrykt som bilag 6 til rapporten.

Arbejdsgruppens rapport forelægges for Kriseberedskabsgruppen den 1. maj 2006.

 

 

43

Arbejdsgruppen anbefaler, at den opmærksomhedsuddannelse vedrørende terror, der er under udvikling i samarbejdet mellem politiet og hjemmeværnet, bør udvides til også at omfatte de værnepligtige i forsvaret og det statslige redningsberedskab.

Forsvarsministeriet og Justitsministeriet

Gennemføres administrativt.

 

Et oplæg fra PET er under udarbejdelse.

 

Forsvaret og det statslige redningsberedskab implementerer i samarbejde med Rigspolitiet opmærksomhedsuddannelsen i værnepligtsuddannelserne.

 

Uddannelsen indledes fra august 2006 ved forsvaret og fra juni 2006 ved det statslige redningsberedskab.

44

Arbejdsgruppen anbefaler, at responstiden for ammunitionsrydningsberedskabet minimeres ved at udvide vagtperioden på tjenestestederne til at omfatte myldretiden og samtidig muliggøre udrykningskørsel for relevant personel fra hjemmet til tjenestestedet.

Forsvarsministeriet

Gennemføres administrativt.

Forsvaret udvider den faste vagt på tjenestestederne og styrker tilkaldevagten med pulje af udrykningskøretøjer fra 1. januar 2006.

 

Implementeringen forventes afsluttet 1. januar 2007.

 

Implementering første år gennemføres med eksisterende personale der deraf følgende udgifter til merarbejde.

 

 

45

Arbejdsgruppen anbefaler, at der i en krisesituation på centralt niveau sker en løbende opsamling af relevant information og stillingtagen til videreformidling til befolkningen med henblik på at sikre en effektiv, præcis og troværdig kommunikation. Arbejdsgruppen anbefaler, at der på forhånd udarbejdes en model for den centrale koordinering af kommunikation med befolkningen og medierne, som eventuelt kan justeres i det konkrete tilfælde.

Forsvarsministeriet og Justitsministeriet

Gennemføres administrativt.

 

Rigspolitichefen har i samarbejde med Beredskabsstyrelsen udarbejdet et oplæg, der har været drøftet på et møde i Kriseberedskabsgruppen.

 

Regeringen har besluttet, at der skal etableres en internetportal – ”Kriseinfo.dk” – for kommunikation i krisesituationer som et centralt kontaktpunkt for befolkningen og medier. Der er nedsat en tværfaglig arbejdsgruppe under Beredskabsstyrelsen, der har afleveret en rapport til Kriseberedskabsgruppen.

46

Arbejdsgruppen anbefaler, at den opsøgende indsats over for unge og deres forældre styrkes for at hjælpe dem til at forstå samfundets forventninger og krav. Indsatsen kan suppleres med en let tilgængelig pjece-serie på flere sprog om ”Parent Know How”, som distribueres i butikscentre eller lignende efter engelsk forbillede.

Integrationsministeriet

Af regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse fremgår det, at regeringen har til hensigt at styrke den opsøgende indsats over for unge og deres forældre. Dette vil nærmere ske ved, at Integrationsministeriet koordinerer den praktiske gennemførelse og herunder inddrager øvrige relevante ministerier samt konsulentbistand.

 

Initiativet vil blive udmøntet administrativt i løbet af efteråret 2006.

47

Arbejdsgruppen anbefaler, at indsatsen for at skabe tilstrækkeligt målrettede fritidstilbud til unge indvandrere styrkes, så de integreres i det danske samfund og ikke tiltrækkes af mere radikale klubber og foreninger.

Integrationsministeriet

Det fremgår af regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse, at regeringen har til hensigt at styrket indsatsen for at skabe tilstrækkeligt målrettede fritidstilbud til unge indvandrere. Dette vil nærmere ske ved, at der gennemføres to årlige ansøgningsrunder, hvor idrætsforeninger og samfunds- og idébestemte foreninger kan ansøge om tilskud til konkrete integrationsfremmende aktiviteter.

 

Initiativet vil blive udmøntet administrativt i løbet af 2006 og de kommende år i form af en puljeordning.

48

Arbejdsgruppen anbefaler, at samarbejdet mellem det lokale politi og de muslimske samfund styrkes. Samarbejdet bør suppleres af skolefolk og socialarbejdere – bl.a. inden for rammerne af det eksisterende SSP-samarbejde.

Justitsministeriet

Gennemføres administrativt.

 

En cirkulæreskrivelse til politiet forventes udsendt i løbet af kort tid.

49

Arbejdsgruppen anbefaler, at der sker en styrkelse af den forskningsmæssige indsats på terrorområdet, først og fremmest inden for radikalisering og rekruttering. Arbejdsgruppen foreslår, at der afsættes midler – ca. 10 mio. over 3 år – til at styrke forskningen på terrorområdet mhp. udmøntning gennem det strategiske forskningsråd.  Arbejdsgruppen vurderer, at de berørte ministerier og tjenesterne bør inddrages i identificering af projekter, ligesom tjenesterne kan bidrage med ekspertise i projektforløbet.

Udenrigsministeriet og Videnskabsministeriet

Formålet med afsættelsen af en pulje til forskning på terrorområdet skal præciseres i forbindelse med afsættelsen af midlerne på finansloven.

 

Bevillingen placeres i Udenrigsministeriet med henblik på udmøntning i DIIS efter tilsvarende fremgangsmåde, som gælder for den pulje, der er afsat til konkrete forsvars- og sikkerhedspolitiske projekter under Forsvarsministeriet.

 

Konkrete oplæg udarbejdes af DIIS.

Alle projektopslag skal godkendes i Det Strategiske Forskningsråd, ligesom de konkrete ansøgninger skal kvalitetsvurderes her. De berørte ministerier og tjenesterne inddrages i identificering af projekter, ligesom tjenesterne kan bidrage med ekspertise i projektforløbet.