Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 91 af 28. april 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (Styrkelse af indsatsen for at bekæmpe terrorisme mv.) (L 217).

 

Spørgsmål:

 

          ”Ministeren bedes oplyse, om PET’s anmodninger om fremadrettede oplysninger om en bestemt person fra en myndighed kan være tidsubegrænsede.”

 

Svar:

 

Det vil være en betingelse for, at Politiets Efterretningstjeneste kan indhente oplysninger fra andre forvaltningsmyndigheder efter den foreslÃ¥ede bestemmelse i retsplejelovens § 110 a, stk. 2, at oplysningerne mÃ¥ antages at have betydning for varetagelse af Politiets Efterretningstjenestes opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13.

 

I betingelsen om, at oplysningerne ”må antages at have betydning”, ligger, at der skal være en mere konkret formodning for, at de oplysninger, som Politiets Efterretningstjeneste ønsker at indhente fra en anden forvaltningsmyndighed, vil have betydning for varetagelsen af efterretningstjenestens opgaver vedrørende straffelovens kapitel 12 og 13.

 

Hvis den omtalte betingelse er opfyldt, vil Politiets Efterretningstjeneste ikke blot kunne indhente allerede foreliggende oplysninger, men også anmode om løbende at modtage oplysninger. Der vil således som nærmere omtalt i pkt. 3.4.2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger kunne være situationer, hvor der er behov for en løbende overførsel af oplysninger fra en myndighed til Politiets Efterretningstjeneste, således at alle nye oplysninger vedrørende en person fremsendes til efterretningstjenesten, efterhånden som de foreligger.

 

Der gælder efter lovforslaget principielt set ikke nogen øvre grænse for, hvor længe Politiets Efterretningstjeneste vil kunne anmode om løbende overførsel af oplysninger fra en anden forvaltningsmyndighed. Indhentning af oplysninger vil imidlertid alene kunne ske i det omfang, betingelserne efter § 110 a, stk. 2, er opfyldt. Heri ligger, at efterretningstjenesten i hele den pågældende periode vil skulle kunne lægge til grund, at der er en mere konkret formodning for, at de pågældende oplysninger vil have betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver vedrørende forebyggelse eller efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13.

 

Er dette ikke tilfældet, vil efterretningstjenesten ikke (længere) kunne indhente oplysninger på grundlag af den foreslåede bestemmelse.

 

Der henvises i øvrigt til pkt. 3.4.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger, hvor der bl.a. er redegjort for den kontrol, som det såkaldte Wamberg-udvalg vil føre med efterretningstjenestens anvendelse af den foreslåede bestemmelse.