Til lovforslag nr. L 24 Folketinget 2005-06 Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 0. december 2005 3. udkast (Betænkningsbidrag fra EL  ) Betænkning over Forslag til lov om nedlæggelse af visse gods  - og havnebaner [af transport- og energiministeren (Flemming Hansen)] 1. Ændringsforslag Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  5.  oktober  2005  og  var  til  1.  behandling  den  3.  november  2005. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transport - og energimi- nisteren sendte den 16. september 2005 dette udkast til udvalget, jf. folketingså ret 2004-05, 2. sam- ling, TRU alm. del - bilag 391. Den 27. oktober 2005 sendte transport- og energiministeren de ind- komne høringssvar samt et notat herom til udva lget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Hans Jakob Hansen, Haderslev, Lokomotivklubben KLK og Michael Andersen, Viby Sj. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  11  spørgsmål  til  transport  -  og  energiministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger <> Socialdemokratiets medlemmer af udvalget understreger, at det er vigtigt, at hvis der er lokale in- teresser for at udnytte en banestrækning, bør bemyndigelsen til at nedlægge den pågældende bane ikke udnyttes. I så fald bør spørgsmålet om den pågældende bane tages op politisk.
2 Enhedslistens medlem af udvalget betegner lovforslaget som et bunkeforslag, der giver mulighed for at nedlægge en række baner, selv om der er meget forskellig lokale indstillinger til, om de bør nedlægges. E  nhedslisten mener, at der i stedet skal være mulighed for at opretholde en mulighed for gods på ski nner alle de  steder, hvor der er mulighed for at køre  gods på skinner, eller hvor det er muligt at genoptage denne mulighed. Der kan være fornuft i at fjerne et sp  or, hvis en by f.eks. har flyttet godsbanegården eller omlagt havnen, men at sporene ikke har været anvendt i en årræ kke, er ikke nødvendigvis en god grund til at pille dem op. Enhedslisten har desuden flere gange opfordret transport- og energiministeren til at tage fat på en samlet plan for at få mere gods på skinner i Danmark. Det vil give store miljøfordele, det vil aflaste vejnettet, og det vil spare os for en masse unødvendig udbygning af motorveje og broer. Derfor vil Enhedslisten også i denne betænk   ning benytte lejligheden til at gøre opmærksom på behovet for at få  en  samlet  plan  for  at  få  mere  gods  på  skinner.  Der  skal  udformes  et  pr   ojekt  om  fremtiden  for godsbanerne i Danmark i stedet for, at der føres en udmar vningskrig mod jernbanen og en langsom afvikling  af  alle  mindre  baner  i  landet,  fordi  de  ikke  bliver  vedligeholdt.  En  sådan  plan  skal  også omfatte, hvordan der kan opnås øget lokal passagertransport på skinner. Enhedslisten håber, at transport - og energiministeren vil trække lovforslaget, og    i stedet komme med  et  bud  på,  hvordan  godstransport  med  jernbane  og  dertil  knyttet  havnetransport  kan  styrkes. Det kan godt være, der ikke er brug for alle jernbaner. Det kan godt være, at nogle skal nedlægges, men vi kan jo ikke bare afvikle dem alle sammen en for en uden en samlet plan for, hvad det er, vi vil med godstransport her i landet. Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle e t flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    et mindretal (RV), tiltrådt af  <>: 1) Paragraffen affattes således: »§ 1. Transport- og energiministeren bemyndiges til at nedlægge forbindelsesb  anen Haderslev H- Haderslev by og havnebanen til Haderslev Havn. Stk. 2. Transport- og energiministeren bemyndiges til at nedlægge følgende havnebaner: 1) Holbæk havnebane. 2) Strækningen fra Ålykke Allé til Odense Havn på Odense havnebane. 3) Aalborg havnebane.« [Ændret bemyndigelse]
3 B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Det Radikale Venstre ønsker ikke at give transport - og energiministeren bemyndigelse til at ned- lægge skinner, hvor der ikke er en fuldstændig og entydig afklaring af, at de ikke kan anvendes til godstransport, og ønsker derfor at afvente dels regeringens godsstrategi, dels konkrete ansøgninger fra de pågældende kommuner, før bemyndigelse sker på de resterende strækninger.   Kim Andersen (V)   Gitte Lillelund Bech (V)   Jacob Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) fmd.  Karsten Nonbo (V)   Walter Christophersen (DF) Jørn  Dohrmann (DF)   Henriette Kjær   (KF) nfmd.  Allan Niebuhr (KF)   Poul Andersen (S) Torben Hansen (S)   Klaus Hækkerup   (S)   Jens Christian Lund (S)   Jytte Wittrock (S) Martin Lidegaard (RV)   Poul Henrik Hedeboe (SF)   Rune Lund (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 24 Bilagsnr.    Titel 1 Henvendelse af 8/10-05 fra Michael Andersen, Viby Sj. 2 Forslag til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Høringssvar, fra transport - og energiministeren 4 Henvendelse fra Lokomotivklubben KLK og transport- og energimi- nisterens kommentar hertil 5 Henvendelse af 9/11-05 fra Hans Jakob Hansen, Haderslev Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 24 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 8/10-05 fra Michael Ander- sen, Viby Sjælland, til transport  - og energiministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om det er ministerens intention at benytte bemyndigelsen i lov- forslaget til at nedlægge godsbanen mellem Haderslev og Vojens til reelt at afvikle banen, til transport- og energiministeren, og ministe- rens svar herpå 3 Spm. om, hvilke parter der er tale om, når det fremføres, at bemynd  i- gelsen ikke tænkes udnyttet, uden at alle parter er blevet hørt, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvordan ministeren vil håndtere en situation, hvor de hørte parter er indbyrdes uenige, til transport- og energiministeren, og mi- nisterens svar herpå 5 Spm. om ministeren vil afvise, at der kan opstå en situation om f.eks. 10-15 år, hvor der viser si g igen at kunne blive brug for en eller flere af de banestrækninger, som nu søges nedlagt, til transport   - og ener- giministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om ministeren kan give et bud på, hvordan jernbanegodset og en sammenhængende havnetransport ka  n styrkes, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om ministeren vil præcisere bemærkningerne om, hvilken sti l- ling den enkelte havn har i forbindelse med en forestående sporne d- lægge  lse, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, hvilke parter, der vil blive hørt i forbindelse med sporne d- læggelse  , til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om ministeren vil nedlægge en bane, hvis det lokale erhvervsliv er imod nedlæggelse  n, til transport- og energiministeren, og ministe-
5 rens svar herpå 10 Spm. om ministeren vil give tilsagn om, at der ikke nedlægges nogle baner, før der er udarbejdet en samlet godsstrategi for Danmark, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om kommentar til henvendelse af 9/11-05 fra Hans Jacob Han- sen, Haderslev, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå