Til lovforslag nr. L 24 Folketinget 2005-06 Betænkning afgivet af Trafikudvalget den   1. december 2005 Betænkning over Forslag til lov om nedlæggelse af visse gods  - og havnebaner [af transport- og energiministeren (Flemming Hansen)] 1. Ændringsforslag Det Radikale Venstres medlem af udvalget har stillet 1 æ  ndringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  5.  oktober  2005  og  var  til  1.  behandling  den  3.  november  2005. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transport - og energimi- nisteren sendte den 16. september 2005 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2004 -05, 2. sam- ling, TRU alm. del     bilag 391. Den 27. oktober 2005 sendte transport- og energiministeren de ind- komne høringssvar  og et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Michael Andersen, Viby Sjælland, Hans Jakob Hansen, Haderslev, og Lokomotivklubben KLK. Ministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  11  spørgsmål  til  transport  -  og  energiministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, S, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret  . Socialdemokratiets medlemmer af udvalget understreger, at det er vigtigt, at hvis der er lokale in- teresser  i  at  udnytte  en  banestrækning,  bør  bemyndigelsen  til  at  nedlægge  den  pågældende  bane ikke udnyttes. I så fald bør spørgsmålet om den pågældende bane tages op politisk.
2 Et  mindretal  i  udvalget  (RV)  indstiller  lovforslaget  til  vedtagelse  med  det stillede  ændringsfo  r- slag. Det Radikale Venstre havde gerne set, at der kun blev givet bemyndigelse til transport- og ener- giministeren til at nedlægge jernbaner, hvor det allerede nu står klart, at ingen har indsigelser    mod deres nedlæggelse; dette    er også med  henblik på at afstemme yderligere banenedlæggelser med en samlet  godsstrategi.  Derfor  har  Det  Radikale  Venstre  fremsat  et  ændringsforslag,  der  begrænser bemyndigelsen til de banestrækninger, hvor der ikke er indvendinger mod nedlæggelsen. Det Rad i- kale Venstre konstaterer imidlertid også, at transport - og energiministeren har givet klart tilsagn om, at der ikke vil blive foretaget banenedlæggelser uden grundig høring af alle berørte parter , herunder det lokale erhvervsliv, og at man vil konsultere Folketingets Trafikudvalg, inden en endelig beslut- ning  tages.  På  den  baggrund  kan   De  Radikale  støtte  lovforslaget,  også  selvom  det  fremsatte  æ n- dringsforslag ikke skulle blive vedtaget. Et andet mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændring  s- forslag. Hvis det  stillede  ændringsforslaget  ikke  vedtages,   stemmer  mindretallet imod  lovforslaget ved 3. behandling. Et   tredje   mindretal   i   udvalget   (EL)   indstiller   lovforslaget   til   forkastelse   ved   3.   behand- ling. Mindretallet stemmer for det stillede ændringsforslag. Enhedslistens medlem af udvalget betegner lovforslaget som et bunkeforslag, der giver mulighed for at nedlægge en række baner, selv om der er meget forskellig e lokale indstillinger til, om de bør nedlægges.  Enhedslisten  mene  r,  at  der  i  stedet  skal  opretholdes  en  mulighed  for  at  køre   gods  på skinner alle de steder, hvor det kan lade sig gøre,  eller hvor denne mulighed kan genoptages. Der kan være fornuft i at fjerne et spor, hvis en by f.eks. har flyttet gods  banegården eller o mlagt havnen. Men at sporene ikke har været anvendt i en årræ kke, er ikke nødvendigvis en god grund til at pille dem op. Enhedslisten har flere gange opfordret transport- og energiministeren til at tage fat på  at lave en samlet plan for at få mere gods  transporteret på skinner i Danmark. Det vil give store miljøfordele, det  vil  aflaste  vejnettet,  og  det  vil  spare  os  for  en  masse  unødvendig  udbygning  af  motorveje  og broer. Derfor vil Enhedslisten også i denne betænkning benytte lejligheden til at gøre opmær ksom på be hovet for en samlet plan om mere gods på skinner ne. Der skal udformes et projekt om fremti- den for godsbanerne i Danmark, i stedet for at der føres en udmarvningskrig mod jernbanen og en langsom afvikling af alle mindre baner i landet, fordi de ikke bliver vedligeholdt. En sådan plan skal også o mfatte, hvordan der kan opnås øget lokal passagertransport på skinner. Enhedslisten  håber,  at  transport -  og  energiministeren  vil  trække  lovforslaget    tilbage  og  i  stedet komme  med  et  bud  på,  hvordan  godstran sport  med  jernbane  og  dertil  knyttet  havnetransport  kan styrkes. Det kan godt være, der ikke er brug for alle jernbaner. Det kan godt være, at nogle skal ne d- lægges. M  en vi kan ikke bare afvikle dem alle sammen en for en uden en samlet plan for, hvad det er, vi vil med godstransport her i landet. Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betæn kningen.
3 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    et mindretal (RV), tiltrådt af  et mindretal (SF og EL): Til § 1 1) Paragraffen affattes således: »§ 1. Transport- og energiministeren bemyndiges til at nedlægge forbindelsesbanen Haderslev H  - Haderslev By og havnebanen til Haderslev Havn. Stk. 2. Transport- og energiministeren bemyndiges til at nedlægge følgende havnebaner: 1) Holbæk havne  bane. 2) Strækningen fra Ålykke Allé til Odense Havn på Odense havnebane. 3) Aalborg havnebane.« [Ændret bemyndigelse] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Det Radikale Venstre ønsker ikke at give transport - og energiministeren bemyndigelse til at ned- lægge skinner, hv  or der ikke er en fuldstændig og entydig afklaring af, at de ikke kan anvendes til godstransport, og ønsker derfor at afvente dels regeringens god sstrategi, dels konkrete ansøgninger fra de pågældende kommuner, før bemyndigelse sker på de resterende strækn inger.
4   Kim Andersen (V)   Gitte Lillelund Bech (V)   Jacob Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) fmd.  Karsten Nonbo (V)   Walter Christophersen (DF) Jørn  Dohrmann (DF)   Henriette Kjær   (KF) nfmd.  Allan Niebuhr (KF)   Poul Andersen (S) Torben Hansen (S)   Klaus Hækkerup   (S)   Jens Christian Lund (S)   Jytte Wittrock (S) Martin Lidegaard (RV)   Poul Henrik Hedeboe (SF)   Rune Lund (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 24 Bilagsnr.    Titel 1 Henvendelse af 8/10-05 fra Michael Andersen, Viby Sjælland 2 Forslag til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Høringssvar, fra transport - og energiministeren 4 Henvendelse fra Lokomotivklubben KLK og transport- og energimi- nisterens kommentar hertil 5 Henvendelse af 9/11-05 fra Hans Jakob Hansen, Haderslev Oversigt over spørgsmål og sva  r vedrørende L 24 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 8/10-05 fra Michael Ander- sen, Viby Sjælland, til transport  - og energiministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm., om det er ministerens intention at benytte bemyndigelsen i lov- forslaget til at nedlægge godsbanen mellem Haderslev og Vojens til reelt at afvikle banen, til transport- og energiministeren, og ministe- rens svar herpå 3 Spm. om, hvilke parter der er tale om, når det fremføres, at bemynd  i- gelsen ikke tænkes udnyttet, uden at   alle parter er blevet hørt, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvordan ministeren vil håndtere en situation, hvor de hørte parter er indbyrdes uenige, til transport- og energiministeren, og mi- nisterens svar herpå 5 Spm., om ministeren vil afvise, at der kan opstå en situation om f.eks. 10-15 år, hvor der viser sig igen at kunne blive brug for en eller flere af de banestrækninger, som nu søges nedlagt, til transport   - og ener- giministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm., om ministeren kan give et bud på, hvordan jernbanegodset og en sammenhængende havnetransport kan styrkes, til transport  - og energiministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm., om ministeren vil præcisere bemærkningerne om, hvilken sti l- ling den enkelte havn har i forbindelse med en forestående sporne d- lægge  lse, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, hvilke parter der vil blive hørt i forbindelse med sporne d- læggelse  r, til transport- og energiministeren, og ministerens svar her- 9 Spm., om ministeren vil nedlægge en bane, hvis det lokale erhverv  s-
6 liv er imod nedlæggelsen, til transport  - og energiministeren, og mini- sterens svar herpå 10 Spm., om ministeren vil give tilsagn om, at der ikke nedlægges nog  en baner, før der er  udarbejdet en samlet godsstrategi for Danmark, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om kommentar til henvendelse af 9/11-05 fra Hans Jacob Han- sen, Haderslev, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå