Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 23    . november 2005 004 - 000301 Trafikudvalget har i brev af 8. november 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål 10 (L 24), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægg  es i 5 eksemplarer. Spørgsmål 10: ”Vil ministeren give tilsagn om, at der ikke nedlægges nogle baner, før der er udarbejdet en samlet godsstrategi for Danmark, der også vurderer loka l- banernes betydning for gods på skinner?” Svar: Jeg kan oplyse, at Transport- og Energiministeriet er ved at udarbejde en analyse vedrørende de overordnede rammer for intermodale transporter til og fra Danmark, der forventes offentliggjort primo 2006. Denne analyse gennemføres som led i det løbende arbejde med at styrke rammebetingelserne for godstransporten. Analysen vil bl.a. omhandle samspillet mellem bane og havnetransporter. Analysen vil dog ikke i detaljer vurdere de mindre lokalbaners betydning for gods på skinner. Jeg tror og håber, at vi på længere sigt kan forøge bane godstransporterne til og fra de store havne.   Jeg mener således ikke, at der er behov for at afvente en samlet godsstrat e- gi, inden Folketinget tager stilling til lovforslaget. I øvrigt kan det oplyses, at ifølge kontrakten mellem Transport  - og Ener- giministeriets departement og Banedanmark om forvaltning af statens jern- baneinfrastruktur, skal netredegørelsen, som Ban edanmark udarbejder om vilkårene for adgang til og trafikering på nettet, fra ultimo 2005 også o   m- fatte terminaler, inkl. stationer, dvs. spor m.v. der er åbne, herunder oply s- ninger om vilkår i forhold til f.eks. akse ltryk. I dag fremgår det af netredegørelsen, hvilke strækninger der er åbne for jernbanevirksomheder.
p. 2/2 Der er igangsat et arbejde mellem Banedanmark og Trafikstyrelsen vedrø- rende fordeling og klassificering af anlæg, herunder hvilke anlæg, som er hvilende anlæg, lukkede anlæg og anlæg, der kan fjernes. Hermed kan indsatsen til fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet målrettes de anlæg, der rent faktisk bruges af jernbanevirkso   mhederne, der samtidig får et klarere grundlag for at tilrettelægge deres produktion. Med venlig hilsen Flemming Hansen