Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 23     . november 2005 004 - 000301 Trafikudvalget har i brev af 4. november 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål 5 (L 24), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægg  es i 5 eksemplarer. Spørgsmål 5: ”Vil ministeren afvise, at der kan opstå en situation om f.eks. 10  -15 år, hvor der viser sig igen at kunne blive brug for en eller flere af de bane- strækninger, som nu søges nedlagt og hvordan mener ministeren, at en s   å- dan situation i givet fald skal håndteres.” Svar: Jeg kan ikke afvise, at der om 10 til 15 år kan opstå en situation, hvor det viser sig, at der kan blive brug for en eller flere af de banestrækninger som nu søges nedlagt. Lovforslaget lægger dog op til, at der    kun søges om b e- myndigelse til at nedlægge de baner, hvor der   allerede i dag ikke er nogen trafik og hvor der ikke er udsigt til, at trafikken på disse baner vil blive genoptaget. Jeg har erfaret fra Trafikstyrelsen, at tilstanden på bane rne er så dårlig,   at der i givet fald skal ofres betragtelige beløb på at forny spor  e- ne, uden at der af den grund er sikkerhed for at banerne fremover skal an- vendes. Jernbanegodstransportens vilkår er allerede i dag kendetegnet af, at den samlede volumen af gods, der transporteres til og fra en havn med jernbane er forholdsvis begrænset i Danmark, og at disse stort set kun benyttes til og fra de stø rste havne. Se i øvrigt min besvarelse af spørgsmål 6. Med venlig hilsen
p. 2/2 Flemming Hansen