Folketingets Kulturudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

9. november 2005

 

 

Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1 (L 28 - bilag  3), forslag til lov om ændring af museumsloven (gratis adgang for børn og unge under 18 år til statsanerkendte museer), stillet af Folketingets Kulturudvalg den 3. november 2005.

 

 

 

Brian Mikkelsen

 


Spørgsmål nr. 1

(L 28 - bilag 3), forslag til lov om ændring af museumsloven (gratis adgang for børn og unge under 18 år til statsanerkendte museer).

Skrivelse af 3. november 2005

 

Svar til Folketingets kulturudvalg fra kulturministeren.

 

Spørgsmål nr. 1:

 

”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 1/11-05 fra Foreningen af Specialmuseer i Danmark, jf. L 28 – bilag 3?”

 

Svar:

Henvendelsen fra Foreningen af Specialmuseer i Danmark er foreningens høringssvar til L 28, forslag til lov om ændring af museumsloven (gratis adgang for børn og unge under 18 år til statsanerkendte museer).

 

Lovforslaget indebærer, at de omfattede museer kompenseres af staten for den nedgang i entréindtægter, som opstår på tidspunktet for lovens ikrafttræden. Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at det foreslås, at størrelsen af kompensationen fastsættes én gang for alle, således at der ikke vil blive reguleret i efterfølgende år.

 

Foreningen af Specialmuseer i Danmark anfører i høringssvaret, at kompensationen dels bør reguleres i relation til den almindelige pris- og lønudvikling dels bør reguleres i relation til øgede driftsudgifter som følge af forøgelse af antallet af børn på museerne.

 

Med hensyn til spørgsmålet om regulering for almindelig pris- og lønudvikling kan jeg oplyse, at den bevilling, der er afsat på Finanslovsforslaget for 2006 til kompensation for gratis adgang, vil følge den almindelige pris- og lønregulering, på samme vis som øvrige statslige bevillinger på Finansloven.

 

For så vidt angår foreningens bemærkninger om en aktivitetsbegrundet regulering af kompensationen, finder jeg ikke, at en sådan regulering vil være hensigtsmæssig at stille i udsigt på nuværende tidspunkt.

 

Jeg skal bemærke, at der allerede med lovforslaget og den heraf følgende kompensation er taget hensyn til eventuelle udsving i besøgstal samt øgede driftsomkostninger som følge af den gratis adgang for børn og unge. Dette er sket ved, at det beregnede kompensationsbeløb vil være inklusiv et procenttillæg til dækning af sådanne omkostninger. Det er herudover vurderingen, at det vil være administrativt uhensigtsmæssigt for såvel den tilskudsadministrerende myndighed som de enkelte museer at indføre en tilbagevendende justeringsordning, der skulle basere sig på specifikke aktivitetsoplysninger. Justeringen skulle i givet fald gå i begge retninger, så tilskuddet skulle reduceres ved nedgang i besøg fra børn og unge.

 

I øvrigt er jeg enig med foreningen i, at det er ønskeligt at flere børn og unge har adgang til gode museumsoplevelser. Dette er baggrunden for, at jeg har nedsat et formidlingsudvalg, der skal komme med anbefalinger til, hvordan formidlingen på de danske museer kan forbedres. Udvalgets anbefalinger vil danne grundlag for udmøntningen af de godt 40 mio. kr. om året til formidlingsinitiativer, der er afsat på finanslovsforslaget fra og med 2007.