J. NR. 2004-10083-95 Kulturministeren Kulturministeriet Nybrogade 2 1203 København K Tlf : 33 92 33 70 Fax : 33 91 33 88 E-mail  : [email protected] Web : www.kum.dk Folketingets Kulturudvalg Christiansborg 1240 København K Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 4-9 (L 28), forslag til lov om ændring af museumsloven (gratis adgang for børn og unge under 18 år til statsaner- kendte museer), stillet af Folketingets Kulturudvalg den 7. december 2005. Brian Mikkelsen
Side 2 Spørgsmål nr. 4-9 (L 28), forslag til lov om ændring af museumsloven (gratis adgang for børn og unge under 18 år til statsanerkendte museer) Skrivelse af 7. december 2005 Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren. Spørgsmål nr. 6: ’’Vil ministeren redegøre for de økonomiske og administrative byrder, der vil opstå som konsekvens af det i spm. 5 foreslåede ændringsforslag vedrørende en refusionsmodel på museumsområdet i forbindelse med kompensationen for gratis entre til børn og unge?’’ Svar: Ændringsforslaget omtalt i spørgsmål 5 indeholder to elementer: For det første en ændret kompensationsmodel i forhold til den model, der fremgår af det fremsatte lovforslag og for det andet, at kompensationen udstrækkes til også at gælde de museer, der allerede frivilligt har indført gratis adgang for børn og unge under 18 år. Med hensyn til en kompensationsordning, der tager udgangspunkt i det faktiske besøg (antal besøgende), må det formodes, at en sådan ordning vil medføre væsentlige admini- strationsomkostninger for såvel museerne som den tilskudsadministrerende myndighed. Der vil blive tale om nøjagtig registrering, regnskabsaflæggelse, differentieret tilskudsudbe- taling fra år til år samt eventuel a conto ordning med efterfølgende udligning af hensyn til museernes likviditet. Der vil endvidere skulle foretages en omregning af antal besøgende til et kompensationsbe- løb. Herved opstår spørgsmålet om, hvilken omregningsenhed der skal anvendes, idet museerne har meget uensartede billetpriser. Af hensyn til administrationen af ordningen bør der anvendes én eller alternativt meget få omregningsenheder.   Hvis der tages udgangspunkt i, hvad museerne på nuværende tidspunkt i gennemsnit opkræver i entrébetaling for børn vil omregningsenheden være ca. 15-16 kr. Det vil medføre et samlet kompensationsbehov på 19-20 mio. kr. Det bemærkes, at dette er inklusiv alle museer – det vil sige også de museer, der allerede nu har gratis adgang for børn og unge jf. nedenfor. Det kan konstateres, at denne ordning vil medføre et forøget kompensationsbe- hov på 3-4 mio. kr. i forhold til det, som lovforslaget baserer sig på. Det bemærkes, at de museer, der opkræver en højere billetpris end gennemsnittet vil blive underkompenseret ved denne model. Såfremt den højeste billetpris, der opkræves for børn og unge (aktuelt 40 kr.), anvendes som omregningsenhed, vil det betyde, at kompensationsbehovet stiger til i alt omkring 40-50 mio. kr. Det vil sige en merudgift i forhold til regeringens forslag på omkring 23-33 mio. kr.   Det bemærkes, at disse beregninger er forbundet med betydelig usikkerhed, idet en række museer, der allerede har gratis adgang for børn og unge, ikke har oplyst besøgstal til brug for Kulturarvsstyrelsens udarbejdelse af materiale til brug for forberedelsen af L 28 og
Side 3 forslag til finanslov for 2006. Med hensyn til udstrækning af kompensationsordningen til også at omfatte museer, der allerede har indført gratis adgang til børn og unge i et vist omfang bemærkes det, at dette vil medføre et forøget kompensationsbehov jf. ovenfor.   Endvidere vil det give anledning til vanskelige afgrænsningsproblemer, idet størstedelen af samtlige statsanerkendte museer allerede har gratis adgang for børn og unge i en vis ud- strækning. Det vil for eksempel rejse spørgsmålet, om der skal kompenseres for gratis adgang for børn i aldersklassen 0-3 år. Jeg vil gerne understrege, at ordningen med gratis adgang på museer for børn og unge under 18 år og den heraf følgende kompensation ikke er et økonomisk initiativ, der isoleret set skal styrke museernes økonomi. Ordningen er derimod et led i et samlet kulturpolitisk initiativ, der skal styrke befolkningens – og særligt den unge generations – adgang til kul- turarven. Jeg mener, at museerne fortsat har og bør forfølge incitamenter til at styrke for- midlingen og dermed tiltrække publikum. En fortsat og gerne styrket indsats i forhold til børn og unge må forventes at medføre, at børn og deres betalende forældre i øget omfang vil besøge museerne.