ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
25. november 2005
Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 33 stillet af Boligudvalget den 10. no-
vember 2005.
Spørgsmål 1:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke fordele og ulemper der er ved at
henlægge driften a f BBR til enten en offentlig myndighed eller et privat
selskab. Desuden bedes ministeren oplyse, hvilke sanktionsmuligheder
der ville gøre sig gældende for et privat se lskab, der står for hele driften,
hvis det stik imod forventningerne ikke går som planla gt.
Svar:
Lovforslagets hovedformål er at danne grundlag for en forbedring af d a-
takvaliteten i BBR, herunder at effektivisere driften således, at registret
drives både billigere og bedre.
BBR har siden 1976 været drevet som 271 kommunale registre. I forbin-
delse med kommunalreformen må det forventes, at kommunerne i vid u d-
strækning vil sende deres IT-systemer i udbud, det gælder også BBR.
Dette giver en risiko for forskellige tekniske løsninger af BBR , hvilket vil
fordyre og vanskeliggøre sammenstillingen af et landsdækkende sæt af
BBR-data.
Jeg ønsker derfor at sikre, at der etableres ét samlet BBR system, der an-
vendes af alle kommuner til indberetning af BBR data.
Den foreslåede m odel for et ny BBR indebærer, at Økonomi
- og Er-
hvervsministeren har det overordnede ansvar for BBR. Kommunerne vil
fortsat være ansvarlige for ajourføring af data og for at træffe forval
t-
ningsretlige afgørelser vedrørende registreringer i r egistret.
Lovforslaget giver Økonomi - og Erhvervsministeren hjemmel til at hen-
lægge reg isterets drift til anden offentlig myndighed eller et privat sel-
skab. Det er indtil videre hensigten, at et selskab under KL får ansvaret
for at etablere, drive og udvikle det nye landsdækkende register efter a n-
visning fra Økonomi - og Erhvervsministeriet.
Uanset om der vælges et privat selskab eller en offentlig myndi ghed skal
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax
33 12 37 78
CVR-nr
10 09 24 85
oem@oem.dk
www.oem.dk
2/2
alle de opgaver, der er henlagt til operatøren konkurrenceudsættes i det
omfang de er egnet til at blive testet på markedet. Det vil sige , at der ef-
fektivitetsmæssigt ikke vil være d
en store forskel på , om opgaven vareta-
ges af det offentlige eller et privat selskab.
Det er den enkelte kommune, der har ansvaret for data i BBR. Derfor vil
der være fordele ved at vælge et selskab under KL til at drive registeret,
idet kommunernes interesse i at være en aktiv medspiller i arbejdet med
at øge datakvaliteteten i BBR derved sikres. Samtidig bevares en tæt ko b-
ling mellem BBR og kommunernes byggesagsbehandling.
Uanset om det drejer sig om et selskab under KL eller et privat selskab
vil der skulle fastlægges en privatretlig aftale om driften af BBR, som
fastlægger sanktionsmuligheder såfremt aftalen misligho ldes.
Derudover vil bemyndigelsen efter BBR-lovens § 1a, stk.1 blive udmø n-
tet i form af en bekendtgørelse, som vil indeholde bestemmelse om frata-
gelse af bemyndigelsen, hvis selskabet misligholder sine kontraktlige
forpligtelser.