ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
25. november 2005
Besvarelse af spørgsmål 8 ad L 33 stillet af Boligudvalget den 18. no-
vember 2005.
Spørgsmål 8:
Vil ministeren yde teknisk bistand til, at der i lovforslaget indarbejdes
krav til ejendomsmæglere, således at mæglere kun må sæ
lge ejendomme,
hvor BBR-oplysninger er tjekket med de faktiske forhold? Kravet skal
indeholde en bestemmelse, der giver køber mulighed for regres mod
mægleren/firmaet, hvis og såfremt mægleren overtræder denne beste
m-
melse. I de tilfælde, hvor salg af ejendom foregår uden mæglermedvi
r-
ken, stilles samme krav til sælger.
Svar:
Jeg har i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslag L 33 lagt væ gt på
at præciser e ansvarsforholdet mellem de forskellige aktører .Det e r ejeren
af en ejendom, der har forpligtelsen til at sikre, at ejendommens BBR
oplysning er retvisende. Ejers forpligtelse er defineret i bekendtgørelse
nr. 1028 om ejeres pligt til at give oplysninger til Bygnings- og
Boligregistret (BBR) af 12. december 2002.
Kommunen
er ansvarlig
for at træffe forvaltningsretlige afgørelser
vedrørende registrering en samt at sikre den fornødne entydighed og
kvalitet i registreringen af BBR-data. Såfremt kommunen bliver
opmærksom på, at data i BBR ikke er i overensstemmelse med
de
faktiske forhold, må kommunen aktivt sørge for, at der indberettes
korrekte data.
Jeg finder det væsentligt at bibeholde denne klare ansvarsfordeling og
ønsker ikke at introducere flere pa rter via lovgivning vedrørende et
forhold, der allerede er reguleret i love og bekendtgørelser.
En række eksterne aktører benytter BBR -oplysninger inden for deres
forretningsområde
samtidig
med ,
at
de
indhenter
supplerende
oplsyninger om bygninger og boliger. Det drejer sig bl.a. om
realkreditinstitutionerne, ejendomsformidlerne, forsikringsselskaber og
forsyningsselskaber. Det er i dag muligt at etablere frivillige samarbejder
med nogle af disse aktører om opdatering af BBR. Jeg mener , vi fortsat
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax
33 12 37 78
CVR-nr
10 09 24 85
oem@oem.dk
www.oem.dk
2/3
skal have fokus på samarbejde med andre aktører, men jeg ønsker ikke ,
at
der
pålægges
nye
ekstra
og
fordyrende
opgaver
i
en
ejendomshandelsproces.
Det må understreges, at nedenstående ændrings forslag ikke har min
opbakning, da ansvarsforholdet vil blive uklart, der vil blive introduceret
fordyrende led i en ejendomshandel, og der kan opnå s de samme
resultater ved bedre koordinering af eksisterende processer og ved en
aktiv udnyttelse af gældende regler .
Et ændringsforslag kunne se således ud:
Til § 1
1) Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 4 indsættes:
»§ 4 a. Inden en registreret ejendom kan sælges, skal ejendomsformi d-
leren sikre rigtigheden af den til ejendommen hørende BBR -
ejermeddelelse i forhold til de faktiske forhold.
Stk. 2. Benytter ejeren af en registreret ejendom sig ikke af en ejen-
domsformidler, skal ejeren i forbindelse med salg af ejendommen sikre
rigtigheden af BBR-ejermeddelsen.««
[Kontrol af rigtigheden af BBR-oplysninger]
2) Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»02. I § 9
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4. I sager om de i stk. 1 nævnte overtrædelse r, hvor den registre-
rede ejendom er solgt via en ejendomsformidler, som ikke har overholdt
forpligtelsen i § 4 a, ifalder ejendomsformidleren den i stk. 1 nævnte b ø-
de. Tilsvarende gælder, når den registrerede ejendom er solgt af en tidli-
gere ejer, der ikke har overholdt forpligtelsen i § 4 a.««
[Videregivelse af bøde]
Til § 4
3) I stk. 1 indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Dog træder § 1, nr. 01 og 02, først i kraft den 1. april 2006. «
[Forsinket ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
3/3
Med bestemmelsen foreslås det, at en registreret ejendom ikke kan
overdrages, før oplysningerne i BBR -ejermeddelelsen er kontrolleret i
forhold til de faktiske forhold. I tilfælde af, at der findes fejlagtige oply s-
ninger i BBR, skal disse berigtiges, før ejendommen kan overdrages.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at BBR -oplysningerne er korrek-
te og troværd ige.
De fleste salg foretages via en ejendomsformidler. Med ejendomsfor-
midlere forstås , jf. § 8 i lov om omsætning af fast eje ndom, registrerede
ejendomsmægl ere, advokater, pengeinstitutter, realkreditinstitutter og
forsikringsselskaber.
I de tilfælde, hvor det er en ejendomsformidler, der formidler salg af
bygningen, er det denne, der er ansvarlig for at kontrollere rigtigheden af
BBR-oplysningerne. Hvor ejeren af ejendommen selv står for salget, er
ejeren ansvarlig for, at BBR-oplysningerne er kontrollerede og berigtiget,
før eje ndommen sælges.
De forhold, der skal kontrolleres efter den foreslåede bestemmelse, er
de oplysninger, der fremgår af BBR-ejermeddelelsen.
Til nr. 2
Det foreslås med bestemmelsen, at en bøde, der påhviler en ejer af en
bygning efter BBR-lovens § 9, stk. 1, i stedet tilfalder ejendomsformidle-
ren eller den tidligere ejer af bygningen, enheden m.v. i de tilfælde, hvor
ejendomsformidleren eller den tidligere ejer ikke har overholdt forplig-
telserne i den foreslåede § 4 a.
Betydningen heraf er, at en køber af en ejendom bliver holdt skadefri,
hvis der efterfølgende findes en fejl i BBR -registret, som burde være
blevet opdaget ved ejendomsformidlerens eller den tidligere ejers kontrol
af BBR-ejermeddelelsen. Ejeren af en ejendom kan derved kun blive på-
lagt en bøde efter bestemme lsen i § 9, stk. 1, for ikke indberettede BBR-
forhold, som har været aktuelle i det tidsrum, hvor ejeren har ejet den
på gældende by gning, enhed m.v.
Til nr. 3
Det foreslås i bestemmelsen, at de to foresl å ede bestemmelser i BBR-
lovens § 4 a og § 9, stk. 4, først træder i kraft den 1. april 2006. Bety d-
ningen heraf er, at for købsaftaler, der in dgås fra og med den 1. april
2006, skal BBR-oplysningerne være kontrollerede og berigt iget.
Tilsvarende er det efter den 1. april 2006, at ejendomsformidleren eller
den tidligere ejer kan ifalde bødeansvar, hvis oplysningerne i BBR ikke
er kontrollerede, inden et salg finder sted.
Hensigten med forslaget er at sikre, at ejendomsformidlerne har mulig-
hed for at indstille sig på de nye regler. Ved at lave en forsinket ikraf t-
trædelse gives ejendomsformidlerne mulighed for at tage højde for de
nye regler ved indgåelse af nye ejendomsfo rmidlingsaftaler.