MTG A/S

Wildergade 8

1408 København K

Tlf. 77 30 55 03

 

Den 1. december 2005

 

 

 

 

Til

Kulturudvalg

Folketinget

Christiansborg

1240 København K.

 

Alene sendt elektronisk til [email protected]

 

Vedrørende L 38: MTGs gensvar på kulturministeren svar på Kulturudvalgets spørgsmål 2 og 5 af  29. november 2005

 

 

Vi har nu haft lejlighed til at gennemlæse Kulturministerens svar på spørgsmål nr. 2 og 5, hvori ministeren anmodes om at kommentere henvendelsen fra MTG af 4. november 2005 samt notatet fra Bech-Bruun Advokatfirma af 15. november 2005.

 

MTG gør opmærksom på, at MTGs advokater, Bech-Bruun, har udfærdiget to detaljerede redegørelser af hhv. 3. oktober og 15. november 2005, der begge er blevet fremsendt til Kulturministeriet. Advokatfirmaet Bech-Bruuns konklusioner er klare: Den foreslåede ordning for lokal-tv-området vil være i strid med EU-retten, eftersom den medfører en væsentlig værdiforøgelse af sendetilladelserne, der forlænges indtil 31.10.2009 uden forudgående udbud og uden betaling af koncessionsafgift. Herved gives den eksisterende tilladelseshaver, TV Danmark, en uretmæssig konkurrencefordel på markedet. Advokatfirmaet støtter navnlig sine konklusioner på følgende regler og principper:

 

·        EF-traktatens regler om fri bevægelighed (EF-Traktatens artikel 43 og 49);

·        det grundlæggende princip om ligebehandling, der gælder uafhængigt af de involverede operatørers nationalitet;

·        reglerne om statsstøtte indeholdt i EF-Traktatens artikel 87, stk. 1.

·        EF-traktatens artikel 86, stk. 1, hvorefter en medlemsstat i relation til virksomheder, som de indrømmer særlige rettigheder, ikke mÃ¥ indføre eller opretholde foranstaltninger, som er i strid med traktatens bestemmelser, herunder navnlig artikel 12 EF, artikel 81 EF, og artikel 89 EF;

·        sekundær EU-lovgivning, herunder navnlig direktiv 2002/20 om tilladelser til elektroniske kommunikationsnet og ‑tjenester (tilladelsesdirektivet) og direktiv 2002/77 om konkurrence pÃ¥ markederne for elektroniske kommunikationsnet og ‑tjenester. Begge direktiver foreskriver udtrykkeligt, at tildeling af frekvenser skal ske pÃ¥ grundlag af objektive, gennemsigtige, ikke-diskriminerende og forholdsmæssige kriterier.

 

Bech-Bruun anfører endvidere, at ordningen forekommer at være i strid med radio- og tv-lovens § 45.

 

Ikke desto mindre begrænser Kulturministeren sig til at afgive et svar (på knap én side), hvori Kulturministeren særligt anfører,

 

·        ”at der ikke foreligger statsstøtte, eftersom lovforslaget ikke indebærer, at lokal-tv-stationerne modtager statsmidler”; herunder anføres, at ”det er helt fast praksis, at der ikke pÃ¥ lokal-tv-omrÃ¥det opkræves afgifter for udstedelsen af programtilladelser”, hvorfor det heller ikke vil ske i den periode, tilladelserne mÃ¥tte blive forlænget

·        at ”tiden er løbet fra det ellers planlagte udbud af lokal-tv-sendemulighederne”, henset til beslutningen om stop for analogt tv i 2009

·        at der ikke foreligger nogen pligt til at udbyde tilladelserne, da fordelingen af tilladelser til lokal-tv-virksomhed hverken er omfattet af EU’s udbudsdirektiver eller følger af EF-Traktaten

·        at forlængelsen af de eksisterende lokal-tv-tilladelser skal ses i lyset a behovet for at ”sikre et fælles udbudstidspunkt med henblik pÃ¥ at sikre en smidig overgang til […] stop for analog tv-sending i 2009”.

 

Det er tankevækkende, at Kulturministeren således reelt ikke tager stilling til nogen af de detaljerede analyser, som Bech-Bruun Advokatfirma har foretaget i ovennævnte redegørelser.

 

Særligt giver ministeren ikke noget svar på, hvorledes den foreslåede ordning er i overensstemmelse med

 

·        EF-traktatens regler om fri bevægelighed (EF-Traktatens artikel 43 og 49);

·        det grundlæggende princip om ligebehandling,

·        EF-traktatens artikel 86, stk. 1,

·        sekundær EU-lovgivning, herunder navnlig direktiv 2002/20 og direktiv 2002/77; samt

·        radio- og tv-lovens § 45.

 

Hvad angår ministerens kortfattede behandling af spørgsmålet om statsstøtte, skal MTG henvise til Konkurrencestyrelsens notat af 20. juni 2003 om "Muligheden for at tilgodese de lokale tv-stationer i TV Danmark-samarbejdet". Heri vurderer Konkurrencestyrelsen, at såfremt TV Danmark-samarbejdet tildeles overskydende kapacitet i forbindelse med digitaliseringen af tv-nettet ("MUX-komplekset"), vil der foreligge en begunstigelse af TV Danmark ved hjælp af statsmidler, der udgør statsstøtte. Konkurrencestyrelsens betragtninger i relation til digitale sendemuligheder ("MUX-frekvenser") kan utvivlsomt overføres til spørgsmålet om tildeling af analoge sendemuligheder (frekvenser) og sendetilladelser. En forlængelse af TV Danmarks sendetilladelser og frekvenser uden betaling af et

 

 

vederlag, der modsvarer markedsprisen, vil således bevirke, at TV Danmark modtager en uretmæssig konkurrencefordel, der udgør statsstøtte.

 

Henvisningen til, at tildeling af koncessioner uden vederlag for lokal-tv ”er fast praksis”, bør betragtes kritisk. Ud fra et konkurrencemæssigt – og statsstøtteretligt - perspektiv vil en begunstigelse af en operatør (og den heraf følgende konkurrencefordrejning) ikke blive mindre ved, at en sådan begunstigelse har fundet sted i en lang årrække - tværtimod.

 

Det bør under alle omstændigheder holdes for øje, at L 38 netop lægger op til en afgørende ændring af licensvilkårene, idet det bl.a. bliver muligt for medievirksomheder, der ikke har ”lokal radio- og fjernsynsvirksomhed som hoved-formål” at byde på og erhverve sendetilladelserne. Denne lovændring betyder, at danske og udenlandske medievirksomheder (som MTG) for første gang får mulighed for at byde på og erhverve de omhandlede sendetilladelser. Hertil kommer muligheden for at indføre brugerbetaling – og eventuelt at kode visse udsendelser. Disse ændringer bør således i sig selv føre til et brud med den af ministeren anførte (måske endda EU-stridige) ”faste praksis” og føre til afholdelse af et udbud - én gang for alle.

 

Hvad angår ministerens henvisning til, at der skal ske en udfasning af analogt tv i slutning af 2009, er det MTGs opfattelse, at lokal-tv-sendetilladelserne ikke desto mindre har en betragtelig kommerciel værdi, og at et udbud heraf vil kunne indbringe et betydeligt beløb i form af koncessionsafgifter.

 

Det bør i den forbindelse ikke være afgørende, om det konkret for TV Danmark vil være muligt at udnytte det fulde indtjeningspotentiale, der ligger i indførelsen af brugerbetaling og brugen af dekodere m.v.. Afgørende er, om sendetilladelser repræsenterer en værdi for en effektivt drevet fjernsynsvirksomhed (evt. konkurrent til TV Danmark), der vil være villig til at betale for at få adgang til disse sendetilladelser. Spørgsmålet om sendetilladelsernes værdi bør under alle omstændigheder hverken afgøres af Kulturministeriet eller af TV Danmark, men af de interesserede virksomheder på markedet i forbindelse med et udbud.

 

Som det fremgår af ovenstående betragtninger føler MTG sig ikke på nogen måde overbevist af ministerens korte og desværre yderst mangelfulde besvarelse af Kulturudvalgets spørgsmål nr. 2 og 5. Særligt føler MTG sig mere end nogensinde overbevist om, at en vedtagelse af L 38 vil føre til en klar overtrædelse af Danmarks EU-retlige forpligtelser i lyset af såvel EF-Traktaten som sekundær EU lovgivning.

 

I lyset af ministerens besvarelse i sagen har MTG derfor instrueret sine advokater om at forberede en klage til Europa-kommissionen, der vil blive sendt af sted til sidstnævnte institution, såfremt de politiske partier måtte vælge at vedtage L38 ved 3.behandlingen uden at ændre de omhandlede paragraffer.

 

Med venlig hilsen

 

Jørgen Madsen

Adm. direktør MTG A/S