J. NR. 2004-5773-207 Kulturministeren Kulturministeriet Nybrogade 2 1203 København K Tlf : 33 92 33 70 Fax : 33 91 33 88 E-mail  : [email protected] Web : www.kum.dk Folketingets Kulturudvalg Christiansborg 1240 København K 29. november 2005 Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 14-19 (L 38), Forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og medieansvarsloven (Ny lokalra- dio- og lokal-tv-ordning, forhøjelse af strafferammen for pirateri m.v.), stillet af Folke- tingets Kulturudvalg den 24. november 2005. Brian Mikkelsen
Side 2 Spørgsmål nr. 14-19 (L 38), Forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og mediean- svarsloven (Ny lokalradio- og lokal-tv-ordning, forhøjelse af strafferammen for pirateri m.v.) Skrivelse af 24. november 2005 Svar til Folketingets kulturudvalg fra kulturministeren. Spørgsmål nr. 18 ’’Hvad forstår ministeren ved ’’selvstændig’’ programvirksomhed under henvisning til, at der i paragraf 22 stk. 1 i udkast til bekendtgørelse vedr. lokalradio og fjernsynsvirksom- hed kun ydes der tilskud til "selvstændig programvirksomhed" og ikke til genudsendel- ser? Hvilke af nedenstående eksempler vil opnå tilskud: F.eks. er en co-produktion mellem to ikke-kommercielle stationer selvstændige for begge to? - og giver to gange tilskud? Er det selvstændig programproduktion, når programchefen beslutter at sende tredje parts videoproduktion om de kanon store danske forfattere opvokset i Odense? (Skal sendetilladelsesindehaveren eller programchefen fremgå af kre- ditlisten for, at der er tale om ’’selvstændig programvirksomhed’’?) Hvornår er en genudsendelse en genudsendelse? Er de samme nyheder læst op kl. 8.00 og kl. 9.00 en selvstændig egenproduktion eller en genudsendelse? -  eller er der tale om to egenproduktioner, hvis nyhedsoplæseren starter med at sige:   Velkommen til 8.00-nyhederne, Velkommen til 9.00 nyheder osv. og så skifter lidt på telegrammerne? Hvor mange nye musiknumre skal der spilles pr. time før den er NY? Eller må det samme musikstykke kun spilles en gang i stationens tilskudslevetid? Er direkte udsendelser fra Folketinget eller fra Europa-Parlamentet sendt på en ikke-kommerciel tv-station selvstændig programvirksomhed? - eller kræver det at talerne kommenteres løbende, indledningsvis og/eller til sidst? Hvilken indflydelse får de nye sendeplaner på frekvensstyrken generelt?’’ Svar: Jeg har anmodet Radio- og tv-nævnet om bidrag til besvarelse af det stillede spørgsmål. Nævnet har den 25. november 2005 oplyst følgende: ’’Indledningsvist skal det anføres, at kravet om, at kun selvstændig programvirksomhed er tilskudsberettiget ikke er ny. Allerede i den gældende bekendtgørelse om lokal radio- og fjernsynsvirksomhed er det således i § 26, stk. 4, fastsat, at der ved beregningen af tilskudsberettiget programvirksomhed kun indgår selvstændig udsendelsesvirksomhed. I udkastet til bekendtgørelse om lokal radio- og fjernsynsvirksomhed er ’’selvstændig
Side 3 udsendelsesvirksomhed’’ benævnt selvstændig programvirksomhed. Ændringen er rent sproglig, og der er ikke tilsigtet nogen realitetsændringer herved. Ved selvstændig programvirksomhed i udkastet til bekendtgørelse forstås således fortsat egen- , co- producerede programmer og indkøbte programmer. Se i øvrigt nedenfor om networking- virksomhed. Det afgørende ved fortolkningen af begrebet selvstændig programvirksom- hed er således, at programvirksomheden har været underkastet en redaktionel vurde- ring af den station, der udsender det pågældende program. For god ordens skyld tilføjes, at programmer, der udsendes som led i networking, dvs. programmer, der udsendes samtidig af flere stationer eller udsendes i medfør af et fast samarbejdsforhold med andre radio- eller fjernsynsforetagender om programvirksomheden kun vil kunne opnå driftstilskud én gang, nemlig af den station, der har produceret programmet. 1. Ved co-produktioner gives der ikke to gange driftstilskud. Radio- og tv-nævnet vil ved vurderingen heraf videreføre den regel, der hidtil har været gældende for programtil- skud ved co-produktioner, nemlig at der kun medregnes stationens forholdsmæssige andel af produktionsomkostningerne. Hvis andelen for to radioers produktionsomkost- ninger i et co-produktionssamarbejde således er 50/50 %, vil stationerne for disse udsen- delser kun kunne medregne et timetal svarende til halvdelen af det pågældende pro- grams sendetid. 2. Ja, det beskrevne tilfælde vil være et eksempel på selvstændig programproduktion. Det afgørende er således, om beslutningen om at sende programmet hviler på en redak- tionel vurdering af programmet egnethed til at indgå i sendefladen. 3. Ved en genudsendelse forstås genudsendelse af et tidligere udsendt program på sam- me station. 4. Det afgørende ved vurderingen af spørgsmålet er, om der har været tale om en løben- de redaktionel vurdering af nyhedsudsendelserne. Det kan således være relevant at sende de samme nyheder flere gange i løbet af en dag, hvis det vurderes, at nyheden fortsat har relevans, og hvis der ikke er sket yderligere i sagen. Ved vurderingen af spørgsmålet indgår tillige det forhold, at der kan være hensyn at tage til lyttere, der kommer til i løbet af dagen. Nyhedsoplæseren behøver således ikke nødvendigvis at skifte om på telegrammerne for at sikre, at indslaget fortsat vil blive vurderet som selvstændig programproduktion, hvad enten der er tale om egenproduktion, co- produktion eller om indkøbte programmer 5. Idet det lægges til grund, at spørgsmålet relaterer sig til radioproduktion, hvor musik spiller en væsentlig større rolle end på tv, skal det anføres, at langt størsteparten af radioproduktion er direkte afviklet afbrudt af musiknumre. Antallet af eller hyppighe- den af nye musiknumre har ingen betydning for vurderingen af, om der er tale om selvstændig programvirksomhed.   6. Baggrunden for spørgsmålet er formentlig, at det i § 22, stk. 2, i udkastet til bekendt- gørelse ligesom i den gældende bekendtgørelse er fastsat, at der ikke ydes driftstilskud til sendetimer, som består af prøvebilleder, rulletekster med informationer, hjemmesi-
Side 4 der, tekst-tv, såkaldte info-kanaler og tilsvarende programvirksomhed eller udsendelse fra fast opstillede kameraer (vor kursivering). Baggrunden for bestemmelsen er at und- gå tilskudstænkning og for bl.a. at hindre, at f.eks. optagelser fra et tilfældigt gadehjør- ne, hvor der ikke er foretaget en redaktionel vurdering af udsendelserne, skulle være tilskudsberettigede. Bestemmelsen omfatter således ikke direkte udsendelser fra Folke- tinget eller fra Europa-Parlamentet, hvor udsendelsen af forhandlingerne netop hviler på en redaktionel vurdering om at interessere publikum. Forhandlingerne behøver således ikke at være ledsaget af kommentarer. En direkte udsendelse fra Folketinget, hvor der ikke foregår forhandlinger eller andre aktiviteter, vil derimod ikke være til- skudsberettiget i henhold til samme bestemmelse.’’ For så vidt angår den sidste dot i spørgsmålet henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 19 nedenfor.