J. NR. 2004-5773-199 Kulturministeren Kulturministeriet Nybrogade 2 1203 København K Tlf : 33 92 33 70 Fax : 33 91 33 88 E-mail  : [email protected] Web : www.kum.dk Folketingets Kulturudvalg Christiansborg 1240 København K 29. november 2005 Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 6 (L 38), Forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og medieansvarsloven (Ny lokalradio- og lokal-tv-ordning, forhøjelse af strafferammen for pirateri m.v.), stillet af Folketingets Kulturudvalg den 22. november 2005. Brian Mikkelsen
Side 2 Spørgsmål nr. 6 (L 38), Forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og mediean- svarsloven (Ny lokalradio- og lokal-tv-ordning, forhøjelse af strafferammen for pirateri m.v.) Skrivelse af 22. november 2005 Svar til Folketingets kulturudvalg fra kulturministeren. Spørgsmål nr. 6: "Vil ministeren kommentere henvendelsen af 17/11-05 fra Nanna Gersov, jf. L 38 --- bilag 10?" Svar: Indledningsvis spørger Nanna Gersov, hvorfor Forbrugerrådet, Kvinderådet, Børnerådet og Pornofrit Miljø ikke er blevet hørt over lovforslaget. Jeg skal først henlede opmærksomheden på, at Forbrugerrådet rent faktisk er blevet hørt. Lovforslaget har --- som det fremgår af afsnit 7 i de almindelige bemærkninger --- været sendt i bred høring. De organisationer og institutioner mv., som er blevet hørt, er valgt på baggrund af Kulturministeriets vurdering af, om de formodes at være relevante i forhold til de dele af radio- og fjernsynsloven, som foreslås ændret i det foreliggende lovforslag. Det bemærkes i den forbindelse, at hovedparten af de spørgsmål og forslag, som er indeholdt i Nanna Gersovs henvendelse, netop vedrører bestemmelser i loven, som ikke foreslås ændret, herunder navnlig vedrørende udsendelse af pornografiske programmer. Endelig skal jeg i forbindelse med fortegnelsen over hørte organisationer og institutioner mv., gøre opmærksom på, at høringsgrundlaget har været tilgængeligt på Kulturmini- steriets hjemmeside, og at alle interesserede derfor har haft adgang til at indsende kommentarer m.v. til ministeriet. Nanna Gersov spørger, hvem der skal udøve den demokratiske kontrol med lokalradio- og lokal-tv-stationerne, når tilsynsforpligtelsen med, hvad der sendes, fjernes fra lovgiv- ningen. Spørgsmålet beror på en misforståelse. Der skal fortsat føres tilsyn med programvirk- somheden. Tilsynet udøves af Radio- og tv-nævnet, jf. forslaget til § 42. Nanna Gersov ønsker, at der sættes grænser for hvad der kan bringes i det fælles rum, som radio og tv udgør, og peger i den forbindelse på groft sprog, mobning, stigende sexisme, pornoficering og manglende hensyntagen til børn. I forlængelse heraf foreslås oprettelse af et klageorgan. Jeg tillader mig i den forbindelse at henvise til § 4 i lokalradio- og lokaltv- bekendtgørelsen, hvorefter der i lokal-tv ikke må udsendes programmer, som i alvorlig
Side 3 grad kan skade mindreåriges fysiske, psykiske eller moralske udvikling, herunder navnlig programmer, som indeholder pornografi eller umotiveret vold. Andre program- mer, som kan skade mindreåriges fysiske, psykiske eller moralske udvikling, må ikke sendes, medmindre det ved valget af sendetidspunkt eller ved tekniske foranstaltninger sikres, at mindreårige i udsendelsesområdet normalt ikke ser eller hører udsendelserne. Når programmerne udsendes i ukodet form, skal der forud for dem gives en akustisk advarsel, eller de skal under hele deres varighed være markeret med et visuelt symbol. Endelig fremgår det af bestemmelsen, at programmerne ikke på nogen måde må til- skynde til had på grund af race, køn, religion, nationalitet eller seksuel observans. Dertil kommer, at der i reklamebekendtgørelsen --- navnlig i bekendtgørelsens kapitel 3 --- er fastsat en række regler med henblik på beskyttelse af børn og mindreårige. Herudover er der --- blandt andet af hensyn til ytringsfriheden --- ikke fastsat regler om indholdet af de radio- og tv-programmer, som udsendes af de lokale stationer. Jeg finder ikke, at der er behov for oprettelse af nye klageorganer på lokal radio- og lokal-tv-området. Det er --- som nævnt ovenfor --- Radio- og tv-nævnet, som fører tilsyn med programvirksomheden og påtaler overtrædelser af loven og bestemmelser fastsat efter loven samt vilkår fastsat i forbindelse med udstedelse af programtilladelsen. Nanna Gersov spørger til, hvordan man vil retfærdiggøre forlængelsen af sendetilladel- ser på Kanal København, når mange udsendelser er det rene nonsens og tomgang, og når kanalen generelt og ikke mindst på grund af sine pornoudsendelser er forhadt og foragtet. Det fremgår af lovforslagets § 3, stk. 3, at Radio- og tv-nævnet uden forudgående udbud kan forlænge tilladelser til lokal fjernsynsvirksomhed ved hjælp af jordbaserede sende- muligheder, der udløber i perioden 1. januar 2006 til 31. oktober 2009. Baggrunden herfor er overgangen til den nye lokal-tv-ordning. Jeg finder ikke, at der er grundlag for i den forbindelse at forskelsbehandle de enkelte lokale stationer, fordi der er nogen, som ikke synes om deres programvirksomhed. De lokale tv-stationer, som sender på Kanal København, vil derfor blive behandlet på linie med alle andre lokale stationer i overgangsperioden. Nanna Gersov spørger til, hvorfor reglerne om udsendelse af pornografiske programmer i direktivet ’’Fjernsyn uden grænser’’ fra 1989 (og ændret i 1997) ikke er gennemført i dansk lovgivning. Jeg tillader mig i den forbindelse at henvise til den ovennævnte § 4 i lokalradio- og lokaltvbekendtgørelsen, som netop gennemfører disse bestemmelser for så vidt angår lokalradio- og lokal-tv-området. Der er fastsat tilsvarende regler for andre former for tv- programvirksomhed.
Side 4 I forlængelse heraf spørger Nanna Gersov, hvem der er ansvarlig for, at bestemmelserne i bekendtgørelsen ikke efterleves. Jeg kan hertil oplyse, at det også på dette område er det Radio- og tv-nævnet, som fører tilsyn med, at lovgivningen overholdes. Endelig spørger Nanna Gersov --- med henvisning til artikel 7 om blandt andet pornogra- fiske udsendelser i Europarådets konvention om grænseoverskridende fjernsyn --- om hvorfor man fra dansk side ikke sørger for at leve op til det, som man selv skriver under på. Jeg kan hertil oplyse, at indholdet af den nævnte artikel 7 om udsendelse af blandt andet pornografiske udsendelser i Europarådets konvention efter min opfattelse svarer til indholdet af artikel 22 i EU-direktivet om samme emne, som --- jf. ovenfor --- er gen- nemført i dansk lovgivning.