Høringsnotat om  forslag til lov om sikkerhed m.v. for offshoreanlæg til efterforskning, produktion og transport af kulbrinter (Offshoresikkerhedsloven) Lovforslaget er løb ende blevet drøftet med repræsentanter for arbejd   s- markedets parter i en arbejdsgruppe under Koordinationsudvalget vedrø- rende havanlæg  , der er nedsat i henhold til den gældende lov  , havanlæg  s- loven. Følgende firmaer og organisationer har deltaget i arbejdsgr uppen:   Dansk Elforbund, Dansk Metal, Restaurations Branchens Forbund, CO- Industri,Danmarks   Rederiforening, Mærsk Olie og Gas AS,   DONG E&P AS, Amerada Hess ApS og Maersk Contractors. Lovforslaget blev den 16. september 2005 tiltrådt af et enigt Koordinat i- onsudvalg vedrørende havanlæg    og blev derefter udsendt i ekstern hø ring med brev af 22. september 2005. Høringsfristen udløb den   5. oktober 2005. Den eksterne høringskreds bestod af en  bred kreds af organisationer, brancherelevante firmaer og myndigheder, jf. bemærkningerne til lovfor laget. Energistyrelsen har modtaget i alt 16 eksterne høringssvar, hvoraf  11 har tilkendegivet, at de enten ikke har bemærkninger til lovforslaget eller er positive over for lovforslaget. Det drejer sig om CO-Industri, Mærs  k Olie og Gas AS, Danmarks Rederiforening, Arbejdstilsynet, Miljøstyrelsen, Skatteministeriet, Rigsrevisionen, Esbjerg Politi, Indenrigs- og Sund- hedsministeriet,Fødevaremin   isteriet og Energitilsynet. ./.    I det følgende gennemgås   de få  forslag til ændring  er, der er indkommet under den eksterne høring.  Kommentarer hertil er anført i kursiv. Det bemærkes, at høringssvarene kun er gengivet i hovedtræk , men er vedlagt dette notat i deres helhed. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har i sit høringssvar foreslået,   at følge n- de bemærknin  ger indsættes i lovforslagets almind  elige bemærkninger: ”Forslaget  har været sendt til Erhvervs  - og selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsReguleringen med henblik på  en vurdering af, om for- 21. oktober 2005 J.nr.: 010202/10008-0004 Ref.:  PEN/HEC
2/3 slaget skal forelægges Økonomi - og Erhvervsministeriets virksomheds- panel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder administrative kon- sekvenser for erhvervslivet, hvorfor forslaget ikke bør forelægges Øk o- nomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.” Erhvervs- og Selskabsstyrelsens tekstforslag er indarbejdet i lovforslagets almindelige bemærkninger  . Erhvervs- og Selskabsstyrelsen anbefaler endvidere, at der ”for at un d- gå unødige byrder for erhvervslivet, bør udarbejdes en kommunikation   s- plan for loven, som beskrives i lovforslagets almindelige bemærkninger.” I følge Erhvervs - og Selskabsstyrelsen skal kommunikationsplanen ”bl.a. sikre, at virksomhederne informeres om loven i rette tid, at de forstår formålet med loven, og hvad loven betyder for dem.” Informationshensynet til det begrænsede antal virksomheder i den danske offshorebranche er sikret gennem det nuværende   Koordinationsudvalg vedrørende havanlæg   , hvori bl.a. indgår  repræsentanter fra   virksomhe- dernes organisationer og repræsentanter fra arbejdstagernes faglige or- ganisationer. Udvalgets funktion som et forum for trepartsdrøftelser  mel- lem arbejdsmarkedets parter og tilsynsmyndigheden bl.a. ved udarbejdel- se af bekendtgørelser om sikkerhed og sundhed offshore videreføres ge  n- nem det Offshoresikkerhedsråd , som foreslås eta ret. SEMCO Maritime har gennem Danish Offshore Industry i sit høring s- svar peget på behovet for at tydeliggøre ansvarsfordelingen mellem fo  r- skellige virksomheder, som er til stede på samme offshoreanlæg. Forslaget er imødekomme t gennem ændringer i be  mærk  ningerne til § 4, hvor de forskellige virksomhedstyper og arbejdsgiverbegrebet defineres. Desuden er lovforslaget blevet forsynet med to bilag, hvor ansvarsforhol- det mellem forskellige virksomhedstyper og ansvarsforholdene inden for den enkelte virksomhed er grafisk illustreret. Denerco Oil A/S har i sit høringssvar peget på   en uoverensstemmelse mellem definitionen af en ”operatør” i § 4 og den   nes forpligtigelse efter § 30 til at rapportere flytning af mobile offshoreanlæg   til myndighederne og opfordret til ændring af rapporteringsbestemmelsen. Der er ingen direkte afhængighed mellem de to bestemmelser, idet oper  a- tøren også har forpligtelser i forhold til mobile offshoreanlæg . Det Norske Veritas, DNV, har gennem Offshore Center Danmark p e- get på det vigt ige i , at det sikres, at de verificerende institutioner, der er nævnt i lovfor  slagets § 21, har den nødvendige sagkundskab , og at dette kan sikres gennem en egentlig anerkendelsesordning.
3/3 Dette synspunkt stemmer overens med intentionerne bag bestemmelsen og vil blive udmøntet i  en bekendtgørelse om styring af sikkerhed og sundhed på offshor eanlæg. Energiklagenævnet   har enkelte sproglige bemærkninmger til forslagets § 67, stk. 2 og 4. Bemærkningerne er   taget til følge. Øvrige forslag til ændringer Danmarks Rederiforening og Søfartsstyrelsen  har anbefalet, at den gældende lovs   bestemmelser om rederens privatretlige ansvar overføres til lovforslaget i en ajourført form. Forslag til en ajourført bestemmelse , udarbejdet af Søfartsstyrelsen efter drøftelse  med Rederiforeningen, fremgår nu af forslagets §   69. Det  bemærkes  endelig,  at  Justitsministeriet    har  haft  enkelte  bemær n- ger, bl.a. til strafbestemmelsernes tekniske udformning, som er indarbej- det i forslaget.