Folketingets Energipolitiske Udvalg Christiansborg 1240  København K Dato J.nr. : : 28. november 2005 700 -7 Det Energipolitiske Udvalg har i brev af 18. november 2005 stillet mig fø l- gende spørg smål , alm. del, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål   1: ” Hvilke konkrete fordele og ulemper giver lovforslaget medarbejderne og deres arbejdsmiljø i forhold til, at området var omfattet af arbejdsmiljøl   o- ven?” Svar: Jeg kan ikke få øje på    nogen ulemper ved lovforslaget i forhold til, hvis området var omfattet af arbejdsmiljøloven.   Derimod kan jeg se en række fordele, først og fremmest fordi forslaget  er tilpasset de specielle sikker- heds- og arbejdsmiljømæssige forhold på offshore området . Forslaget bygger på, at de r skal foretages en vurdering og nedbringelse af de sikkerheds- og sundhedsmæssige risici   forbundet med arbejdet offshore, samt at virksomhederne skal etablere ledelsessystemer til sikring heraf. At risikovurderingen faktisk har fundet sted og at ledelsessystemet er tilstræ  k- keligt, skal dokumenteres i en såkaldt sikkerheds - og sundhedsredegørelse. Dette gælder både risici    vedrørende anlægssikkerheden og    arbejdsmiljøet for de ansatte. Arbejdsmiljøloven  stiller ikke tilsvarende krav om etable- ring af ledelsessystemer eller om udarbejdelse af en sikkerheds- og sund- hedsredegørelse . Lovforslaget indeholder ligesom arbejdsmiljøloven  bestemmelser om de ansattes rettigheder, herunder samarbejdet i sikkerhedsorganisationen. Som en væsentlig del af dette samarbejde sk  al de ansatte inddrages i ændri  nger i sikkerheds- og sundhedsredegørelsen, hvilket vil sige, at de ansa tte skal deltage i de risikovurderinger, der ligger til grund for ændringer i arbejd  s- pladser og anlægssi  kkerhed. ./.
Side 2 af 2 Endelig regulerer lovforslaget i større  udstrækning end arbejdsmiljøloven forholdene for de ansatte i deres fritid, som fx indkvarteringsforhold. Med venlig hilsen Flemming Hansen