Til lovforslag nr. L 46 Folketinget 2005-06 Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den   26. januar 2006 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov   om finansiel virksomhed, lov om værd  ipapirhandel m.v., lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og lo  v om Lønmodtagernes Dyrtidsfond (Løbende indre gning af årets overskud, ledelsesregler og betalingssyst emer) [af økonomi - og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)] 1. Ændringsforslag Der er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget.   Økonomi  - og erhvervsministeren har stillet æ  n- dringsforslag nr. 1 og 3-10 . Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget ha r stillet ændringsforslag nr. 2. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 2. november 2005 og var til 1. behandling den 8. november 2005. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi - og erhvervs- ministeren sendte den 22. august 2005 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2004 -05, 2. sam- ling) ERU alm. del – bilag 235. Den 27. oktober 2005 sendte økonomi    - og erhvervsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til u dvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer og Forsikring & Pension. Økonomi  - og erhvervsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser. Deputationer Endvidere har Foreningen af Statsautoriserede Revisorer og Forsikring & Pension mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
2 Spørgsmål Udvalget har stillet 12 spørgsmål til økonomi - og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Et af udvalgets spørgsmål og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til b   etænkningen. 3. Indstillinger Et flertal i udvalget (V, S, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af økon o- mi-  og  erhvervsministerens  stillede  ændringsforsl  ag.  Flertallet  vil  stemme  imod  det  af  SF  stillede æn  dringsforslag. Et mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved. 3. behandling. Mindretallet vil dog stemme for de stillede ændringsforslag. Er andet mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Min- dretallet  vil  stemme  imod  de  af  økonomi -  og  erhvervsministeren  stillede  ændringsforslag,  men stemme for det af SF stillede ændringsforslag. Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqa    tigiit  var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i   betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Til § 1 Af    økonomi - og erhvervsministeren, tiltrådt af  et flertal (V, S, DF, KF, RV og SF): 1) I den under nr. 11 foreslåede ændring af    § 78, stk. 4, indsættes efter »samliv  «: »i mindst 2 år «. [Fastsættelse af varigheden af et samlivsforhold] Af    et mindretal (SF), tiltrådt af  et mindretal (EL): 2) Nr. 15 udgår. [Den foreslåede regel om, at oplysninger om , hvilke samtykker kunder har givet vedrørende vider e- givelse af oplysninger, bortfalder] Af    økonomi - og erhvervsministeren, tiltrådt af  et flertal (V, S, DF, KF, RV og SF): 3) I det under nr. 17 foreslåede  § 129, stk. 1, nr. 5, ændres »godkendt  « til: »bekræftet  «. 4) Efter nr. 17 indsættes som nyt nummer: »01. I § 129, stk. 1, nr. 7, der bliver nr. 8, ændres »1  -6, 8 og 9« til: »1-7, 9 og 10«.« [Konsekvensændring] 5) Nr. 19 affattes således:
3 »19. I § 129 indsættes som stk. 3 og 4: »Stk. 3. Anvendes muligheden for indregning af årets løbende overskud i kernekapitalen, jf. stk. 1, nr. 5, skal beløbets størrelse være bekræftet af de eksterne revisorer. Finanstilsynet kan fastsætte nærmere regler for de eksterne revisorers arbejdshandlinger i forbindelse med bekræftelsen. Stk. 4. De eksterne revisorer skal i revisionsprotokollen oplyse om det udførte arbejde efter stk. 3. I forbindelse hermed skal der ligeledes oplyses om pengeinstituttets, realkreditinstituttets, fonds- mæglerselskabets eller investeringsforvaltningsselskabets solvensprocent før og efter indregn   ing af årets løbende overskud.  «« [Indførelse af hjemmel til fastsættelse af nærmere regler og krav om revisors rapport erstattes med revisorprotokol] Til § 2 6) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af  § 10, stk. 6, ændres »stk. 1 og 6  « til: »stk. 1 og 5«. [Præcisering] Til § 3 7) I den under nr. 1 foreslåede ændring af    § 24 c, stk. 5, indsættes efter »samliv  «: »i mindst 2 år «. [Fastsættelse af varigheden af et samlivsforhold] 8) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer: »01. I § 25 p, stk. 8, ændres »§ 24 d, stk. 7  « to steder til: »§ 24 d, stk. 9«.« [Konsekvensændring] Til § 4 9) I den under nr. 1 foreslåede ændring af    § 5 b, stk. 5, indsættes efter »samliv  «: »i mindst 2 år «. [Fastsættelse af varigheden af et samlivsforhold] Til § 5 10) Paragraffen affattes således: »§ 5 Loven træder i kra  ft den 1. marts 2006.« [Ikrafttrædelse] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1, 7 og 9 I  det  fremsatte  forslag  foreslås  det,  at  reglerne  om,  at  bestyrelsen  skal  godkende  engagementer mellem den finansielle virksomhed og dens ledelse, også skal gælde for personer, der er    knyttet til
4 direktører ved samlivsforhold. Herved forstås efter bemærkningerne personer, der har boet sammen i et ægteskab  slignende forhold på fælles bopæl i en længere periode. Der findes ingen fast administrativ praksis for, hvornår et samlivsforhold ka n siges at have varet i en længere periode. For  at sikre  , at der ikke er usikkerhed omkring, hvor længe et sa  mlivsforhold skal have varet for, at reglerne om godkendelse af engagementer finder anvendelse, foreslås det, at det  kommer  til  at  fremgå  direkte  a f  lovteksten,  at  reglerne  først  gælder,  når  samlivet  har  varet mindst 2 år. Der opereres med en tilsvarende to -årsregel i andre love. Reglerne vil herefter finde anvendelse på personer, der har boet sammen i et ægteskab   slignende forhold på en fælles bopæl i mindst 2 år. Det  fremgår  af  bemærkningerne  til  lovforslaget,  at  fælles  bopæl  som  udgangspunkt  anses  for  at foreligge fra det tidspunkt, hvor de pågældende har samme folkeregisteradresse. Det vil dog bero på en konkret vurdering af de faktiske forhold. Til nr. 2 Det foreslås,  at det stillede forslag, jf. lovforslagets § 1, nr. 15 , om, at kunder i finansielle virk- somheder alene efter anmodning skal kunne få en række oplysninger om de samtykker, som kunden har givet, udgår. Dette indebærer, at de hidtidige r   egler om, at kunderne automatisk en gang årligt modtager  oplysninger  om  de  samtykker,  som  de  har  givet,  opretholdes.  Dette  ændrer  ikke  ved,  at finansielle virksomheder efter persondatalovens regler på begæring har pligt til at oplyse kunderne om samtlige de oplysninger, som virksomheden har om kunden. Til nr. 3 Der er alene tale om en præcisering af, at de eksterne revisorer ikke skal godkende, men blot b  e- kræfte størrelsen af årets løbende overskud til indregning i kernekapitalen. Til nr. 4 Ændringsforslag   et er en konsekvens af, at det i lovforslagets § 1, nr. 17, foreslås at indsætte et nyt nr. 5 i § 129, hvilket indebærer, at nr. 6  -9 bliver nr. 7-10. Til nr. 5 Det foreslås i stk. 3, at Finanstilsynet får hjemmel til at fastsætte nærmere regler for de ekst erne revisorers arbejdshandlinger i forbindelse med bekræftelsen af størrelsen af årets overskud. Regle r- ne vil blive udarbejdet i samarbejde med de relevante organisationer. Det foreslås i stk. 4, at  den tidligere krævede rapport erstattes  af  et krav om, a   t revisorerne i de eksterne revisorers protokol redegør for deres arbejde i relation til stk. 3. Denne ændring er begru   n- det i et ønske om at understrege, at revisionen foretager arbejdet for bestyrelsen og ikke for en ek s- tern tredjepart. Det forudsættes fo  rtsat, at protokollatet skal være underskrevet af de eksterne revis  o- rer,   førend   pengeinstituttet,   realkreditinstituttet,   fondsmæglerselskabet   eller   investeringsforval   t- ningsselskabet kan indregne årets løbende overskud i kernekapitalen. Til nr. 6 Der er alene tale om en rettelse, idet henvisningen i det foreslåede § 10, stk. 6, i stedet skal være til stk. 5.
5 Til nr. 8 Ændringsforslaget er en konsekvens af, at det i lovforslagets § 3, nr. 3, foreslås at indsætte to nye stykker i § 24 d, hvilket medfører, at s tk. 5-8 bliver stk. 7 - 10. Til nr. 10 Ændringsforslaget er en konsekvens af den tidsmæssige forskydning, der er sket af behandlingen af lovforslaget. Det foreslås derfor, at loven træder i kraft    den 1. marts 2006.   Kim Andersen (V)   Jacob Jensen (V)   Kurt Kirkegaard Jensen (V) fmd.  Jens Hald Madsen (V) Marion Pedersen (V)   Colette L. Brix (DF) nfmd.  Kim Christiansen (DF) Per Ørum    Jørgensen  (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF)   Jan Trøjborg  (S)   Jens Christian Lund (S) Niels Sindal (S)   Karen Hække  rup (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Johs. Poulsen (RV) Poul Henrik Hedeboe (SF)   Frank Aaen (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin,    Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit  havde ikke medlemmer i udval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
6 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 46 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi   - og erhvervsministeren 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 Henvendelse af 15/11-05 fra Finansrådet 5 Henvendelse af 17/11-05 fra Forsikring & Pension 6 Ændringsforslag, fra økonom    i- og erhvervsministeren 7 Henvendelse af 24/11-05 fra Foreningen af Statsautoriserede Reviso- rer 8 1. udkast til betænkning 9 Henvendelse af 28/11-05 fra Forsikring & Pension 10 Henvendelse af 30/11-05 fra Foreningen af Statsautoriserede Reviso- rer 11 2. udkast til betænkning 12 3. udkast til betænkning 13 Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 14 Henvendelse af 2/12-05 fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer 15 4. udkast til betænkning 16 Henvendelse af 8/12-05 fra Forbrugerrådet 17 Udkast til 2. revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforsl a- get 18 2. revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 19 Henvendelse af 5/1-06 fra Forsikring & Pension 20 Henvendelse af 13/1-06 fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer 21 Ændringsforslag, fra økonomi    - og erhvervsministeren 22 5. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 46 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 15/11-05 fra Finansrådet, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om videregivelse af oplysninger, til øko nomi- og erhvervsmini- steren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om kommentar til henvendelse af 17/11-05 fra Forsikring &
7 Pension, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om kommentar til henvendelse af 24/11-05 fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om kommentar til henvendelse af 28/11-05 fra Forsikring & Pension, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om revisorlovgivningen, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om regler, der evt. kan blokere for en samlet rådgivning til pe n- sionskunderne, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om kommentar til henvendelse af 2/12-05 fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om, hvorvidt rådgivning  kræver   samtykkeerklæring, til økon mi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om kommentar til henvendelse af 8/12-05 fra Forbrugerrådet, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om ændringsforslag til lovforslaget, til økonomi   - og erhvervs- ministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om kommentar til henvendelse af 13/1-06 fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
8 Bilag 2 Et af udvalgets spørgsmål til økonomi   - og erhvervsministeren og dennes svar herpå Spørgsmålet og økonomi   - o g erhvervsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra udvalget. Spørgsmål 12: Ministeren bedes kommentere henvendelse af 16. januar 2006 fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer. Svar: Det  er  med  tilfredshed,  at  jeg  konstaterer,  at  Foreningen  af  Statsautoriserede  Revisorer  ikke længere  har  indvendinger  imod  lovforslagets  ordlyd,  så  vi  nu  er  enige  om,  hvad  den  eksterne revisions opgave er. Til gengæld er vi ikke blevet enige om, hvorvidt der er tale om et to  - eller trepartsforhold, hvor Foreningen af Statsautoriserede Revisorer stadig er af den opfattelse, at revisors bekræftelse afgives i et trepartsforhold. Her vil jeg henholde mig til mine tidligere svar, jf. svarene på spørgsmål 4, 6 og 8. Jeg må således fastholde, at der er tale om et toparts  forhold. Foreningen anfører i henvendelsen,  at der er behov for  at få  afklaret, hvilke af de internationale revisionsstandarder  de  udenlandske  revisorer  anvender,  således  at  der  kan  sikres  »level  playing field«. Forslagets vedtagelse behøver dog ikke afven te denne afklaring, da den kan tilvejebringes i forbindelse   med   Finanstilsynets   efterfølgende   regelfastsættelse   efter   den   i   lovforslaget   givne hjemmel.   Jeg er enig i, at det er vigtigt at sikre »level playing field«. Finanstilsynet vil derfor – i forbind   else med  udstedelsen  af  bekendtgørelsen   –   undersøge,  hvorledes  et  udvalg  af  sammenlignelige  lande konkret  har  gennemført  direktivet,  herunder  hvilke  revisions handlinger  revisorerne  gennemfører  i forbindelse med deres bekræftelse af årets løbende overskud . Resultatet  af  undersøgelsen  vil  så  indgå  i  arbejdet  med  den  pågældende  bekendtgørelse  om  de eksterne revisorers arbejdshandlinger i forbindelse med bekræftelsen af størrelsen af årets overskud.