Ændringsforslag til Forslag til lov om finansiel virksomhed, lov om værdipapirhandel m.v.  , lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension   og lov om Lønmodtagernes Dyrtid s- fond (Løbende indregning af årets overskud, ledelsesregler og betalingssystemer  ) Af økonomi - og erhvervsministeren: Til § 1 1) I nr. 11 indsættes efter »samliv  «: »i mindst to år «. [Fastsættelse af varigheden af et samlivsforhold  ] Til § 2 2) I det under nr. 1 foreslåede  § 1 0, stk. 6 , ændres »stk. 1 og 6« til: »stk. 1 og 5«. [Præcisering  ] Til § 3 3) I nr. 1 indsættes efter »samliv  «: »i mindst to år «. [Fastsættelse af varigheden af et samlivsforhold] 4) Efter nr. 3 indsættes som et nyt nummer: »01. I §25 p , stk. 8, ændres    »§ 24 d , stk. 7« to steder til: »§ 24 d, stk. 9««. [Konsekvensændring  ] Til § 4 5) I nr. 1 indsættes efter »samliv  «: »i mindst to år «. [Fastsættelse af varigheden af et samlivsforhold] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1, 3 og 5
I  det  fremsatte  forslag  foreslås  det,  at  reglerne  om,  at  bestyrelsen  skal  godkende  engagementer mellem den finansielle virksomhed og dens ledelse, også  skal gælde for personer, der er knyttet til direktører ved samlivsforhold. Herved forstås efter bemærkningerne person er, der har boet sammen i et æg  teskabslignende forhold på fælles bopæl i en længere periode. Der findes ingen fast administrativ praksis for, hvornår et samlivsforhold kan siges at have varet en  længere  periode.  For  at  sikre  at  der  ikke  e  r  usikkerhed  omkring,  hvor  længe  et  sa  mlivsforhold skal have varet for, at reglerne om godkendelse af engagementer finder anvendelse, forslås det, at det  kommer  til  at  fremgå  direkte  af  lovteksten,  at  reglerne  først  gælder,  når  samlivet  har  varet mindst to år. Der opereres også med en to  -årsregel andre steder i lovgivningen. Reglerne vil herefter finde anvendelse på pe rsoner, der har boet sammen i et ægteskab  slignende forhold på en fælles bopæl i mindst to år. Det  fremgår   af  bemærkningerne  til  lovforslaget,  at  fælles  bopæl  som  udgangspunkt  anses  for  at foreligge fra det tidspunkt, hvor de pågældende har samme folkeregis   teradresse. Det vil dog bero på en konkret vurdering af de faktiske forhold. Til nr. 2 Der er alene tale om en rettelse, idet henvisningen i den foreslåede § 10, stk. 6, skal være til stk. 5 og ikke stk. 6. Til nr. 4 Ændringsf   orslaget er en konsekvens af, at det i lovforslagets § 3, nr. 3, foreslå s at indsætte to nye stykker i § 24 d, hvilket medfører , at stk. 5-8 bliver stk. 7-10 .