ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 8. december 2005 Besvarelse af spørgsmål   9 ad L 46 stillet af Erhvervsudvalget den 8. december 2005. Spørgsmål   9: Ministeren bede forholde sig til nedennævnte påstande. En kunde i et pensionsforsikringsselskab øger pga. f.eks . lønforhøjelse sit årlige indskud på sin pensionsordning fra 40. til 80.000 kr. -Er  det  i  henhold  til  gældende  regler  lovligt,  at  en  medarbejder  i  den anledning   tager   kontakt   til   kunden   med   henblik   på   r ådgivning   om fremtidige dækninger (risiko, opsparing etc.)? -Såfremt  kontakten  sker  pr.  telefon,  skal  medarbejderen  så  bede  kunden indsende en samtykkeerklæring før videre rådgivning kan finde sted? -Såfremt ministeren svarer bekræftende på spm. 2, men    er ministeren så , at der kan opstå situationer , hvor rådgivningen ikke bliver optimal? Svar: 1) Ja – , at en medarbejder i den anledning tager kontakt til kunden med henblik på rådgivning om fremtidige dækninger    . Der  videregives  ikke  oplysninger  fra  én  finansiel  virksomhed  til  en  an- den.  Det er kun hvis rådgivningen nødvendiggør   ,  at der indhentes oplys- ninger fra et andet selskab, at der skal indhentes et skriftligt samtykke fra kunden, inden rådgivningen foret ages. 2) Situationen svarer til den der er omhandlet under punkt 1. Det er altså kun hvis rådgivningen nødvendiggør, at der indhentes oply   sninger fra et andet selskab, at der skal indhentes et skriftligt samtykke fra kunden, in- den rådgivningen foret ages. 3) Det fremgår af svaret ovenf or, at der ikke skal indhentes skriftligt sam- tykke. ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk