Til lovforslag nr. L 52 Folketinget 2005-06 Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den   0. januar 2006 4. udkast (ÆF fra økonomi    - og erhvervsministeren) Betænkning over Forslag til lov om ændring   af lov om forsikringsformidling (Forsikringsmæglervirksomheders opl  ysningspligter og forbud mod at forsikringsmæglervirksomheder modtager provision fra forsikringsselsk  aber) [af økonomi - og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)] 1. Ændringsforslag Økonomi  - og erhvervsministeren har stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 9. november 2005 og var til 1. behandling den 22. november 2005. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi - og erhvervs- ministeren sendte den 17. august 2005 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2004 -05, 2. sam- ling  ERU  alm.  del  -  bilag  221  samt  L  52  –  bilag  1   .  Den  14.  november  2005  sendte  økonomi -  og erhvervsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udva lget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Forsikring & Pension, Forsikringsmæglerforeningen i Danmark. Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS), Keller & Partners og Willis I/S. Deputationer Endvidere har følgende  mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget: Forsikringsmæglerforeningen i Danmark, Keller & Partners og Willis I/S.
2 Spørgsmål Udvalget har stillet 32 spørgsmål til økonomi - og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger <> Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit      var  på  tidspu nktet  for  betæn  k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Æn   dringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    økonomi - og erhvervsministeren, tiltrådt af ( ): Til § 1 1) I den under nr. 4 foreslåede  § 14 a indsættes i   stk. 1, som 2. pkt. og 3. pkt.: »I  pensionsordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit 1 skal forsikringsmæglervir  k- somheden oplyse forsikringsselskabet om størrelsen af det honorar, der er aftalt mellem kunden og forsikringsmægle  rvirksomheden.  Forsikringsselskabet  skal  indregne  dette  honorar  i  forsikrings- præmien og betale honoraret til fors  ikringsmæglervirksomheden.  « [Betaling af forsikringsmæglervirksomheders honorar] 2) Nr. 8 affattes således: »8. I § 49 a, stk. 2, nr. 2, ændres »§§ 13 -15, 33, 34 og 40« til: »§§ 13 og 14, § 14 a, stk. 1, 3. pkt., stk. 2, og stk. 4, 2. pkt., §§ 15, 33, 34 og 40«.« [Offentliggørelse af afgørelser] 3) Nr. 9 affattes således: »9. I § 54, stk. 1, 1. pkt., ændres »§§ 13  -15, 17 og 18« til: »§§ 13 og 14, § 14 a, stk. 1, 3. pkt., stk. 2, og stk. 4, 2. pkt., §§ 15, 17 og 18«.« [Straf ] 4) Efter nr. 9 indsættes s  om nyt nummer: 01. Efter § 56 indsættes: »§ 56 a. En virksomhed eller en person, der over for Finanstilsynet kan dokumentere, at de på- gældende før den 1. januar 2005 har udøvet forsikringsrådgivning, kan fortsætte denne virksomhed, hvis virksomheden eller personen senest den 1. oktober 2006 ansøger Finanstilsynet om tilladelse efter § 4. Dette gælder ua  nset, at
3 1) den eller de for forsikringsrådgivningen ansvarlige personer i virksomheden ikke opfylder b e- tingelserne i § 9, stk. 1, eller 2) de ansatte forsikringsrådgivere ikke opfylder betingelserne i § 9, stk. 2. Stk. 2. Retten til at udøve forsikringsrådgivning efter stk. 1 bortfalder   den 1. januar 2011, med- mindre den pågældende inden da indsender bevis for, at vedkommende opfylder kravene til teor   e- tisk uddannelse efter § 9, stk. 1 eller 2.««   [Overgangsregel for forsikringsrådgivere] Til § 2 5) I stk. 1 ændres »jf. dog stk. 2  « til: »jf. dog stk. 2 og 3«. [Konsekvensændring] 6) Som stk. 3 indsættes  : »Stk. 3. Overgangsreglen for forsikringsrådgivere efter  § 56 a, i den under § 1, nr. 01 foreslåede affattelse, træder i kraft den 1. april 2006 og har vir  kning fra den 1. januar 2005.« [Ikrafttrædelses  - og virkningstidspunkt af overgangsregel for forsikringsrådgivere] Til § 3 7) Efter stk. 1 indsættes som nyt   stykke: »01. Uanset stk. 1 må en forsikringsmæglervirksomhed ikke modtage provision eller andet v   ederlag fra et forsikringsselskab ved formidling af nye arbejdsmarkedspensionsordninger 1) efter den 1. juli 2007, såfremt den samlede årlige præmie udgør 4 m io. kr. eller derover, og 2) efter den 1. juli 2009, såfremt den samlede årlige præmie udgør 2 mio. kr. eller derover. « Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6. [Indskrænkning af overgangsordning] 8) I stk. 5, som bliver stk. 6, ændres »stk. 3 og 4  « til: »stk. 2, 4 og 5«. [Straf] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Den foreslåede  ændring   sikrer, at der ikke sker en skattemæssig forskelsbehandling af mæglerb e- tjente kunder i forhold forsikringsselskabets direkte betjente kunder, når der tegnes pensionsforsi k- ringer omfattet af pensionsbeskatningsloven. Efter pensionsbeskatningsloven er der skattefradragsret - eller bortseelsesret for så vidt angår a  r- bejdsgiveradministrerede pensionsforsikringer -  for præmieindbetali  ng til forsikringsselskabet. For en  mæglerbetjent  kunde,  der  te  gner  en  pensionsforsikring,  indeholder  præmien  også     forsikrings- mægl  erens provision.
4 I modsætning hertil er det honorar, som en mæglerbetjent kunde efter forslaget skal betale for fo r- sikringsmæglervirksomhedens bistand ved tegning af en pensionsforsikring  , ikke fradragsberettiget efter pensionsbeskatningsloven. Fradragsretten efter pensionsbeskatningsloven er betinget af, at forsikringsmæglervirksomhedens honorar indgår som en del af forsikringspræmien. Derfor  foreslås  det  i   2.  pkt.,  at  forsikringsmæglervi  rksomheden  skal  oplyse  forsikringsselskabet om stø rrelsen af det mellem kunde og forsikringsmæglervirksomhed aftalte honorar. Denne oplysning er efter forslaget en nødvendig oplysning for forsikringsselskabet, når kundens forsikringspræmie skal beregnes. Ved »honorar« forstås både det honorar, der er aftalt mellem forsikringsmæglervirksomheden og kunden i forbindelse med etablering af en forsikringsordning eller en rammeaftale og for de eventu- elle øvrige ydelser i det første år af forsikringens løbetid, og det honorar kunden og forsikringsmæ  g- lervirksomheden  aftaler,  der  skal  betales  for  forsikringsmæglervirksomhedens  ydelser  de  efterfø   l- gende år. Det foreslås ligeledes i  3. pkt., at forsikringsselskabet herefter skal medtage dette beløb som en del af de omkostninger, der indgår i beregningerne af forsikringspræmie   n. Forsikringsmæglervirkso  m- hedens honorar afregnes efter gældende praksis af forsikringsselskabet. Herved  sikres  det,  at  de  mæglerbetjente  kunder  ikke  stilles  ringere  i  skattemæssig  henseende  i forhold  til  forsikringsselskabets  direkte  betjente  kunder.  De  mæglerbetjente  kunder  stilles  skatt  e- mæssigt, som de gør i dag   . Forsikringsselskabets pligt til at indregne det aftalte honorar i forsikringspræmien og til at betale honoraret til forsikringsmæglervir  ksomheden gælder efter forslaget kun, når kunden tegner en pe   n- sionsforsikring  omfattet  af  pensionsbeskatningslovens  afsnit  1,  det  vil  sige  forsikringer  med  fra- dragsret eller bortseelsesret for præ  mien. Den foreslåede ændring    berører derimod ikke det gener elle forbud i forslagets § 14 a, stk. 2, om, at forsikringsmæglervirksomheden ikke må modtage provision eller andet vederlag fra forsikring   s- selskabet i forbindelse med det konkrete kundeforhold. Efter forslagets § 14 a, stk. 2, er det fortsat ikke tilladt for et forsikringsselskab og en forsikrings- mæglervirksomhed   at indgå aftale om aflønning af forsikringsmæglervirksomheden for de yde lser, som forsikringsmæglervirksomheden har indgået aftale med kunden om at levere. De foreslåede ændringer modvirker    ikke lovforslagets formål om at styrke tilliden til forsikring s- mæglervirksomhedens uvildighed. Til nr. 2 Det foreslås, at  § 49 a, stk. 2, nr. 2, ændres således, at det under nr. 1 foreslåede § 14 a, stk. 1, 3. pkt., bliver omfattet af bestemmelsen. Det betyder, at Finanstilsynet kan offentliggøre navnet på et forsikringsselskab,  som  efter  at  have  fået  oplyst  det  honorar,  der  er  aftalt  mellem  en  forsikring s- mæglervirksomhed og dennes kunde, undlader at indregne dette honorar i forsikringspræmien eller at betale honoraret til forsikringsmægleren. Til nr. 3 Det foreslås, at  § 54, stk. 1, 1. pkt., ændres således, at det under nr. 1 foreslåede § 14 a, stk. 1, 3. pkt., bliver omfattet af bestemmelsen. Det betyder, at et forsikringsselskab, som efter at have fået
5 oplyst det honorar, der er aftalt mellem en forsikringsmæglervirksomhed og dennes kunde, undlader at indregne dette honorar i forsikringspræmien eller at betale honoraret til forsikringsmægleren, kan straffes med bøde. Til nr. 4 Det  foreslås  at  indsætte  en     §  56  a  i  lov  om  forsikringsformidling.  Bestemmelsen  indeholder  en overgangsordning  for  en  særlig  gruppe  af  forsikringsformidlere,  nemlig  de  såkaldte  »forsikring   s- rådgivere «. Forsikringsrådgivning er ikke særlig defineret i loven, men blev ved lov om forsikring   s- formidling, der trådte i kraft den 1. januar 2005 omfattet af begrebet forsikringsmæglervir   ksomhed som  en  følge  af  gennemførelsen  af  Europa  -Parlamentets  og  Rådets  direktiv  2002/92/EF  af  9.  d e- cember 2002 om forsikringsformidling. Det  følger  af  loven,  at  det   er  tilladt  for  en  forsikringsmæglervirksomhed  i  sin  markedsføring  at fremhæve virksomhedens særlige specialer og kompetencer inden for f.eks. forsikringsrådgivning. En forsikringsrådgiver tilbyder f.eks. at gennemgå kundens forsikringspolicer og rådgive o   m kun- dens forsikringsbehov. En forsikringsrådgiver bistår hverken med at indhente tilbud fra forsikring  s- selskaberne  på  forsikringsdækning  eller  med  at  rådgive  kunden  om  valg  af  den  bedste  løsning blandt  disse  tilbud.  Herved  adskiller  forsikringsrådgiveren   sig  fra  forsikringsmægleren,  der  netop indhenter flere alternative forsikringstilbud og rådgiver kunden om det bedste valg. En forsikringsrådgiver kan ikke længere lovligt udøve denne aktivitet, fordi denne ikke o pfylder lovens krav om uddannelse som forsikringsmægler. For sådanne erhvervsdrivende er det en m   eget indgribende reaktion at måtte indstille erhvervsudøvelsen i en periode af kortere eller længere v a- righed, indtil den fornødne uddannelse er erhvervet. I stk. 1 foreslås det derfor, at virksomheder  og personer, der kan dokumentere at have udøvet fo r- sikringsrådgivning inden den 1. januar 2005, kan fortsætte denne virksomhed. Dokumentation for at have udøvet forsikringsrådgivning før 1. januar 2005 kan f.eks. ske ved for virksomheder at indsende årsre gnskab og for personer ved at sende selvangivelse. Det er en forudsætning for at bevare retten til fortsat at udøve forsikringsrådgivning, at virkso m- heder  og  personer  senest  den  1.  oktober  2006  ansøger  Finanstilsynet  om  tilladelse  til  forsikring s- mægle  rvirksomhed efter lovens § 4. Såfremt en virksomhed eller person ikke ansøger herom senest den 1. oktober 2006, vil lovens almindelige regler for at opnå den fornødne tilladelse som forsi  k- ringsmægler  gælde for denne virksomhed eller person. Dette indebærer,  at aktiviteten som forsik- ringsrådgiver skal ophøre, indtil lovens almindelige betingelser for at opnå Finanstilsynets tillade   l- se, er opfyldt. Retten til fortsat at udøve forsikringsrådgivning gælder uanset at de særlige regler om uddannelse, der  er  fastsat  i  bekendtgø Denne ret giver de pågæ   ldende en mulighed for at indrette sig på de nye krav om at have bestået en teoretisk uddannelse som forsikringsmægler inden den 1. j  anuar 2011. Det foreslås i  stk. 2, at retten til at fortsætte aktivitet som forsikringsrådgiver bortfalder den 1. ja- nuar 2011, medmindre den pågældende inden den 1. januar 2011 indsender bevis til Finanstilsynet for at have bestået u ddannelsen som forsikringsmægler. En  tilsvarende  overgangsordning  fremgik  af  den  første  lov  om  forsikringsmæglere,  der  trådte  i kraft den 1. januar 2000. Efter denne overgangsordning fik udøvere af forsikringsmægling en frist på ca. 5 år til at erhverve sig den nye forsikringsmægleruddannelse, s om med loven blev en betin- gelse for at opnå Finanstilsynets tilladelse til fortsat at udøve forsikringsmægling.
6 Uddannelsen som forsikringsmægler er fastsat i bekendtgørelse om forsikringsformidleres udda   n- nelse.  Forsikringsakademiet  er  den  eneste  uddannelsesinstitution,  der  udbyder  en  uddannelse  som forsikringsmægler, der indeholder de kompetencer inden for livs  - og skadesforsikringsmæ  gling, der kræves for at opfylde uddannelsesbekendtgørelsen. Det foreslås i lighed med den tidligere overgangsordning at giv e forsikringsrådgivere en frist på ca. 5 år til at erhverve den fornødne uddannelse. Til nr. 5 Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 6, hvor der foreslås indsat et stk. 3 i ikrafttr   æ- delsesbestemmelsen. Til nr. 6 Det foreslås, at indsætte et stk   . 3 i ikrafttrædelsesbestemmelsen, således at forslagets § 1, nr.    01, om en § 56 a i lov om forsikringsformidling træder i kraft den 1. april 2006 og får virkning fra 1. januar 2005. Dette medfører, at den rådgivningsvirksomhed, der hidtil er blevet udøvet    af virksom- heder og personer efter den 1. januar 2005 uden tilladelse fra Finanstilsynet, kan lovliggøres. Sa m- tidig kan de af overgangsreglen omfattede virksomheder og personer fortsat yde forsikringsrådgi v- ning og indrette sig på de nye krav om at have bes tået en teoretisk uddannelse som forsikringsmæ   g- ler inden den 1. januar 2011. Til nr. 7 Efter § 3, stk. 1, i lovforslag L 52 kan eksisterende aftaler om provision eller andet vederlag, der er indgået mellem en forsi kringsmæglervirksomhed og et forsikringsse  lskab inden den 1. juli 2006, fortsætte indtil 1. juli 2011. Dette indebærer, at forsikringsmæglervirksomheden fortsat kan modt a- ge  provision  fra  forsikringsselskabet  for  allerede  formidlede  forsikringsaftaler  og  for  nye  forsik- ringsaftaler, som formidles ti l det pågældende forsi kringsselskab. Det foreslås at indsætte et nyt    stk. 2, der modificerer den 5-årige overgangsperiode. Ændringsfo    r- slaget går ud på at indskrænke perioden, hvor forsikringsmæglervirksomheder må modtage provis i- on i forbindelse med formidlingen af større arbejdsmarkedspensionsordninger. Ved  en  arbejdsmarkedspensionsordning  forstås  en  aftale,  hvor  en  virksomhed  på  sine  ansattes vegne  indgår  aftale  med  et  pensionsforsikringsselskab  om  f.eks.  alders -,  invalide-  og  børnepens i- onsdækning. En så   dan pensionsordning skal i relation til de angivne beløbsgrænser i nr. 1 og 2, b   e- tragtes som én samlet aftale, hvor de ansattes præmier og arbejdsgiverens præmiebetaling vurderes samlet. Reglen foreslås tilsvarende at finde anvendelse på rammeaftaler, hvo  r det med et forsikringssel- skab aftales, at virksomheder inden for en branche eller koncern kan tilslutte sig en indgået pens i- onsaftale  løbende.  Indgås  en  sådan  rammeaftale  foreslås  det,  at  virksomhedernes  samlede  årlige præmie vurderes under et i relation   til de angivne beløb sgrænser. Det foreslås i  nr. 1, at en forsikringsmæglervirksomhed fra den 1. juli 2007 ikke må modtage pr   o- vision eller andet vederlag for nye arbejdsmarkedspensionsordninger, selv om de oprettes under en eksisterende provisionsaftale med forsikringsselskabet. Dette gælder, hvis den samlede årlige pr   æ- mie udgør 4 mio. kr. eller der over. I nr. 2 foreslås det, at en forsikringsmæglervirksomhed fra den 1. juli 2009 ikke må modtage pr o- vision eller andet vederlag for nye arbejdsmarkedspensionsordninger, selv om de oprettes under en
7 eksisterende provisionsaftale med forsikringsselskabet. Dette gælder, hvis den samlede årlige pr   æ- mie udgør 2 mio. kr. eller derover. Den  5-årige  overgangsperiode  i  stk.  1  vil  derimod  fortsat  gælde  fuldt  ud  dels  ved     formidling  af nye pensionsaftaler og for arbejdsmarkedspensionsordninger, hvis den samlede årlige præmie udgør mindre end 2 mio. kr. og dels ved formidling af skadesforsikringsaftaler. Det er naturligvis en for- udsætning,  at  formidlingen  af  forsikringsaftal  en  omfattes  af  en  eksisterende  provisionsaftale  med forsikringsselskabet.  Det  er  ligeledes  en  forudsætning,  at  den  eksisterende  provisionsaftale  i  kke materielt ændres i løbet af den 5   -årige overgangsperiode. I så fald må den ændrede aftale ikke ind e- holde bestemmelser om provisionsaflønning, jf. den foreslåede § 3, stk. 2, der bliver stk. 3. Baggrunden for ændringsforslaget er, at den 5  -årige overgangsperiode vil forsinke effekten af lo v- forslaget. Økonomi  - og Erhvervsministeriet har derfor overvejet, på hvil ken måde overgangsperi o- den  kan  begræ  nses  i  lyset  af  de  ekspropriationsretlige  overvejelser,  som  ligger  bag  den  5-årige overgangsperiode. Justitsministeriet har i et bidrag til besvarelsen af spørgsmål nr. 8 til lovforslaget (L 52) stillet den 24. november af Folketingets Erhvervsudvalg anført, at det ville give anledning til alvorlige ekspr o- priationsretlige  spørgsmål,  hvis  provisionsforbudet  uden  overgangsordning  fik  virkning  for  retti  g- heder i medfør af eksisterende aftaler. Justitsministeriet lagde i den  forbindelse navnlig vægt på, at lovforslaget i givet fald ville indebære, at en forsikringsmæglers ret til provision eller andet vede r- lag  i  henhold  til  en  aftale  indgået  på  privatretligt  grundlag  med  et  forsikringsselskab  ville  o  phøre uden varsel, og at det af Økonomi  - og Erhvervsministeriet var oplyst, at nogle forsikringsmægle  r- virksomheder måtte forventes at lukke, fordi de ikke ville kunne klare sig økonomisk, når forb   udet mod provisioner blev gennemført med virkning for eksistere nde aftaler. Det er Øko  nomi- og Erhvervsministeriets vurdering, at den økonomiske virkning af forbudet mod provisioner ikke vil være den samme for hele markedet.    Det er således  vurderingen, at det særligt kan være vanskeligt for  mindre    forsikringsmægler  virksomheder, der  arbejder for mindre virksom- heder og privatkunder, at omstille sig til de nye forhold. Det er samtidig ministeriets opfattelse, at større  forsikringsmæglervirksomheder  i  højere  grad  vil  kunne  omstille  sig  til  andre  aflønningsfo r- mer, og at der bl.a. af den årsag ikk e er grund til at frygte, at de større vir ksomheder må lukke som følge af forbudet. På  den  baggrund  foreslås  det,  at  overgangsordningen  gøres  kortere  for  dele  af  de  større  forsi k- ringsmæglervir  ksomheders  marked,  således  at  forbudet  indføres  i  etaper  afhæng ig  af  størrelsen  af den årlige præmie, samt at den kortere overgangsperiode alene finder anvendelse ved arbejdsma   r- kedspensionsordninger.  For  så  vidt  angår  større  arbejdsmarkedspensionskontrakter betyder  æ  n- dringsforslaget  således,  at   provisionsaflønning  af   forsikringsmæglervirksomhederne   udfases  hurti- gere. I og med udfasningen sker etapevis, og at også store forsikringsmæglervirksomheder formi   d- ler mindre arbejdsmarkedspensionsordninger, får disse  forsikringsmægler også  god tid til gradvist at tilpasse sig til de nye forhold. Der fastholdes derimod en overgangsperiode på 5 år   på  skadesforsikringsmarkedet og på mark e- det for individuelle livsforsikrings- og pensionsordninger samt mindre arbejdsmarkedspensionsord- ninger,  da  de  mindre  forsikringsmæglerv  irksom heder  netop  formidler  forsikringsaftaler  på  disse markeder. Til nr. 8 Det foreslås, at overtrædelse af det under nr. 7 foreslåede § 3, stk. 2, straffes med bøde, med mi n- dre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.
8   Kim Andersen (V)    Jacob Jensen (V)   Kurt Kirkegaard (V) fmd.  Jens Hald Madsen (V) Marion Pedersen (V)   Colette L. Brix (DF) nfmd.  Kim Christiansen (DF) Per Ørum    Jørgensen  (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF)   Jan Trøjborg  (S)   Jens Christian Lund (S) Niels Sindal (S)   Karen Hækkerup   (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Johs. Poulsen (RV) Poul Henrik Hedeboe (SF)   Frank Aaen (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin,    Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit   havde ikke medlemmer i udval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
9 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 52 Bilagsnr.    Titel 1 Udkast til lovforslag, fra økonomi - og erhvervsministeren 2 Plancher fra »Willis I/S« vedr. fuld åbenhed om pensionsforsikring 3 Henvendelse af 31/8 - 05 fra Forsikringsmæglerforeningen i Danmark 4 Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi   - og erhvervsministeren 5 Notat fra Forsikringsmæglerforeningen i Danmark 6 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 7 Henvendelse af 22/11-05 fra Forsikring & Pension 8 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 9 1. udkast til betænkning 10 Svar på spm. S 1157 stillet af Colette L. Brix (DF) 11 Henvendelse af 5/12-05 fra Keller & Partners 12 2. udkast til betænkning 13 Udkast til revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 14 Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 15 Henvendelse af 12/1-06 fra Handel, Transport og Serviceerhvervene, HTS 16 3. udkast til betænkning 17 Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 18 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 19 Ændringsforslag, fra økonomi    - og erhvervsministeren 20 Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 21 Nye ændringsforslag, fra økonom   i- og erhvervsministeren 22 4. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 52 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 22/11-05 fra Forsikring & Pension, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om betaling for forsikringsmæglernes ydelser, til økonomi   - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om større åbenhed om provisionerne på det finansielle marked, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
10 4 Spm. om skattefradrag på præmie, til økonomi - og erhvervsministe- ren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om umiddelbar tilbagebetaling, til økonomi - og erhvervsmini- steren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om ministerens kommentar til påstanden om, at forbuddet  mod modtagelse af provision for forsikringsmæglerne vil medføre dyrere forsikringer for kunderne, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om hvorledes det forventes at på virke konkurrencen, når forsi k- ringsmæglere fortsat kan   modtage provisioner fra udenlandske forsik- ringsselskaber, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om ministeren er bekendt med, at der er udarbejdet et respon- sum, som tilkendegiver, at der ikke er tale om et indgreb af eks- propriativ karakter, og at det derfor ikke er nødvendigt med en ove r- gangsregel på 5 år, til økonomi   - og erhvervsministeren, og ministe- rens svar herpå 9 Spm. om kommentar til henvendelse af 5/12-05 fra Keller & Partners, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, til økonomi   - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om det foreliggende lovforslag sikrer, at den enkelte ejer af en forsikringsordning (f.eks. en lønmodt ager) modtager oplysning om de omkostninger m.v., til økonomi - og erhvervsministeren, og ministe- rens svar herpå 12 Spm. om vurderingen af byrden er den samme, uanset om der skal afgives oplysning om omkostningen forbundet med hver enkelt ydel- se fra mægler  en i løbet af året mv., til økonomi   - og erhvervsministe- ren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om ministerens redegørelse for muligheden for, at oplysning s- forpligtelsen pålægges forsikringsselskaberne f.eks. i forbindelse med den årlige pensionsoversigt ti l forsikringsejerne, til økonomi - og er- hvervsministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om fradrag hos forsikringsselskaber for mæglerbetaling, til øk   o- nomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om rabat på forsikringer, til økonomi  - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om sikkerhed for rabat, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om mobilitet på pensionsmarkedet, til økonomi  - og erhvervs- ministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om ulig konkurrence mellem mæglere og assurandører, til øk o- nomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om konkurrence og fradragsret, til økonomi - og erhvervsmini-
11 steren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om oplysningspligt, til øko nomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om pligt til at videregive rabat, til økonomi - og erhvervsmini- steren, og ministerens svar herpå 22 Spm. om et samlet regelsæt, til økonomi   - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 23 Spm. om de udenlandske forsikringsselskaber, til økonomi - og er- hvervsministeren, og ministerens svar herpå 24 Spm. om banker, rejseselskaber, autoforhandlere m.v., til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om kommentar til henvendelse af 12/1-06 fra Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS), og ministerens svar herpå 27 Spm. om indskrivning af ændringsforslag i lovforslaget, til økonomi   - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 28 Spm. om oplysningspligt, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 29 Spm. om risiko for forøgede udgifter ved brug af forsikringsmægler, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 30 Spm. om svækkelse af konkurrencen mellem mæglerbetjente og ass u- randørbetjente forsikringsordninger, til økonomi  - og erhvervsministe- ren, og ministerens svar herpå 31 Spm. om sikring af fradragsret, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 32 Spm. om mistet skattefradrag for rådgivningsomkostninger til forsi k- ringsmægler, til økonomi og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå