ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 10. februar 2006 Besvarelse af spørgsmål   11 ad L 52 stillet af Erhvervsudvalget den 3. januar 2006. Spørgsmål   11: Det  foreliggende  lovforslag  sikrer  ikke,  at  den  enkelte  ejer  af  en  forsik- ringsordning (f.eks. en lønmodtager) modtager oplysning om de omkos t- ninger, som belaster den pågældendes forsikringsordning som følge af, at kunden  (f.eks.  en  arbejdsgiver)  benytter  forsikringsmæglervirksomhed. Ministeren bedes redegøre nærmere  for præmisserne for den  analys e fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering, som ifølge ministeriets høringsnotat vil pålægge forsikringsmægleren st o- re  administrative  byrder,  såfremt  pligten  til  at  afgive  disse  oplysninger pålægges mæ glerne. Svar: Spørgsmålet  vedrører  en  bestemmelse     (§  14,  stk.  3)  i  det  udkast  til  lov- forslaget, som jeg sendte i høring den 10. august 2005. Bestemmelsen er ikke medtaget i det fremsatte lovforslag.   Bestemmelsen havde følgende ordlyd: ” Såfremt den enkelte ejer af en fo rsikringsordning belastes af omkostnin- ger ved, at kunden eller den enkelte ejer benytter forsikringsmæglervir  k- somheden,  har  forsikringsmæglervirksomheden  pligt  til  årligt  at  oplyse den enkelte ejer om disse omkostninger.” Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering har  foretaget  en  undersøgelse  opgjort  efter  AMVAB -metoden  (Aktivi- tetsbaseret Måling af Virksomhedernes Administrative Byrder) af de a d- ministrative  konsekvenser  for  forsikringsmæglerne  ved  at  overholde  de foreslåede  oplysningspligter. Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen  har  beregnet,  at  den  foreslåede  oply s- ningspligt om en årlig skriftlig information af den enkelte fo rsik-ringsejer vil  medføre  administrative  byrder  for  forsikringsmæglervirksomh   ederne på  14,3  mio.  kr.  i  o mstillingsomkostninger  og  41,9  mio.  kr.  i  løbende omkostninger. Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen  har  gennemført  dels  en   surveyundersø- gelse  blandt  godt  100  forsikringsmæglervirksomheder  og  dels  genne  m- ført  en  række     uddybende  kvalitative  interviews  af  5  forsikringsmægle  r- virksomheder. ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/2 Formålet hermed har været at få en indikation af, hvor stort et antal fo r- sikringskunder   henholdsvis   forsikringsejere   en   forsikringsmæglervir  k- somhed  typisk  har,  og  at  afdække    forsikringsmæglervirksomhedernes forventede  ressourceforbrug  til  overholdelse  af  lovforslagets  forskellige oplysningsforpligtelser. Vurderingen af forsikringsmæglernes oplysninger og   de modtagne svar er yderligere  blevet  underlagt  en  ekspertvurdering  baseret  på  viden  om  de administrative konsekvenser af anden lignende lovgivning. Det fremgår af  rapportens beregninger,  at  standardforbruget pr. mægle  r- virksomhed i omstillingsfasen til skriftligt at oplyse alle  forsikringsejere om omkostningerne ved  brug af forsikringsmægler   udgør  et internt tids- forbrug  på  5   min.  pr.  forsikringsejer  (svarende  til  33  kr.).  Med  178.000 forsikringsejere  svarer  dette  til  5,9  mio.  kr.  Hertil  kommer  28  forsik- ringsmæglervirksomheder,  der  har  indgået  kollektive  forsikringsordni   n- ger  med  mere  end  40  virksomheder.  På  baggrund  af  interviewsvar   for- ventes  disse  gennemsnitligt  at  have  eksterne  omkostninger  på  300.000 kr., hvilket svarer til 8,4 mio. kr. på samfundsniveau.   I alt giver det om- stillingsomkostninger på  14,3 mio. kr. De store omstillingsomkostninger ved en pligt til årlig honorarinfor mati- on til alle forsikringsejere skyldes, at disse personer ikke optræder i fo  r- sikringsmæglervirksomhedernes it  -systemer, og derfor alle skal oprettes. Opbygningen  af  et  sådant  administrativt  it -system  kræve  r  investering  i nye it-værktøjer. På  tilsvarende   måde  er  forsikringsmæglervirksomhedernes  løbende  o m- kostninger beregnet til et tidsforbrug på 35 min . pr. forsikringsejer (sva- rende til 230 kr.). Med 178.000 forsikringsejere svarer dette til 40,9 mio. kr.  Hertil  kommer  eksterne  omkostninger  til  porto,  der  svarer  til  1  mio. kr. Det er på denne baggrund, at  Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har beregnet de  samlede  administrative  omkostninger  i  omstillingsfasen  til  at  udgøre 14,3  mio.  kr.,  og  de  samlede  løbende   administrative  omkostninger  til  at overholde den å rlige oplysningspligt til at udgøre  41,9 mio. kr. Det er min vurdering, at de beregnede omkostninger ved at løfte den f o- reslåede oplysningsforpligtelse ikke står mål med nytteværdien heraf for den  enkelte  forsikringsejer.  Derfor  er  oplysningspligten  overfor  den  en- kelte  forsikringsejer  ikke  medtaget  i  lovforslaget.  Derimod  indeholder lovforslaget (i § 14, stk. 2, nr. 1) en oplysningspligt for forsikringsmægl  e- ren i forhold til kunden. Erhvervs- og Selskabsstyrelsens rapport er vedlagt.