Til lovforslag nr. L 54 Folketinget 2005 - 06 Betænkning afgivet af Skatteudvalget den   9. november 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og skatteforval  t- ningsloven m.v. (Indførelse af motorankenævn m.v.) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Skatteministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 9. november 2005 og var til 1. behandling den 18. november 2005. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 9. september 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 161 (2004 -05, 2. samling). Den 10. november 2005 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udva l- get. Spørgsmål Udvalget har stillet 10 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret. Et af udvalgets spørgsmål og min  isterens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Et mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag. Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget er positiv overfor, at lave forenklinger og effektivise- ringer, som nedbringer sagsbehandlingstiden. Men en lang række af høringssvarene til lovforslaget har rejst alvorlig tvivl om, hvorvidt skatt   e- myndighederne har den fornødne kompetence til at foretage vurderingerne  efter registreringsafgifts- loven.  Den  tvivl  har  ministerens  svar  til  udvalgsbehandlingen  ikke  formået  at   fjerne,  og  med  det foreslåede system er der sål  edes en alvorlig risiko for, at staten vil miste betydelige skatteindtægter.
2 Derudover  finder  SF  det  absurd,  at  der  af  hensyn  til  skattestoppet  ikke  er  afgift  på  klager  til Landsskatteretten  på  lige  netop  dette  punkt.  Det  er  en  uheldig  og  urimelig  forskelsbehandling  af klagere. Endelig finder SF det lidt besynderligt, at der gives en afgiftslettelse til idrætsudøvere i et lovfor   s- lag, der handler om noget helt andet. Siumut,  Tjóðveld   isflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit   var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. 4. Ændringsfor   slag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af SF): Til titlen 1) I lovforslagets titel ændres »  og skatteforvaltningsloven mv.« til: », skatteforvaltningsloven og opkrævningsloven  «. [Ændringen    er af redaktionel karakter] Til § 1 2)   Nr. 2 affattes således: »2. I § 2, stk. 1, nr. 7, litra a, indsættes efter »uddannelse  «: ». Kør etøjerne må dog gerne anvendes til privat transport af idrætsudstyr, der er af en sådan kara   kter eller mængde, at det må tra   nsporteres i et køretøj af denne størrelse, og i forbindelse hermed til privat befordring af personer i førerru m- met samt til beboelse«.« [Ændringen flyttes fra § 2, stk. 1, nr. 7, litra b til § 2, stk. 1, nr. 7, litra a] 3) Efter nr. 6 indsættes som nyt n  ummer: »01. I § 7, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 10, stk. 5 « til: »§ 10, stk. 4«.« [Ændringen er af redaktionel karakter] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 og 3 Ændringerne    er af redaktionel karakter. Til nr. 2
3 Dansk Idræts  -Forbund har i sit høringssvar opfordret til, a t lovforslagets § 1, nr. 2, præciseres s  å- ledes, at alle transportvogne over 4 ton, der benyttes i forbindelse med udøvelse af såvel professi  o- nel  som  amatøridræt,  fritages  for  a   fgift.  Som  bestemmelsen  er  formuleret,  er  det  en  betingelse,  at bilen er indrettet til erhvervsmæ  ssigt formål. Ved ændringsforslaget flyttes tilføjelsen om køretøjer til privat transport af idrætsudstyr til frit a- gelsesbestemmelsen  i  §  2,  stk.  1,  nr.  7,  litra  a),  hvorved  også  privat  godstransport  af  f.eks.  moto - cross motorcykler, heste mv. bliver omfattet af fritagelsen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) Frode Sørensen  (S) fmd.  RenéSkau Björnsson   (S)   Rasmus Prehn (S)   John Dyrby (S) Lene Jensen (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Morten Homann (SF)   Frank Aaen (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 54 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar fra skatteministeren 2 Udkast til tidsplan for Skatteudvalgets behandling af L 54 3 1. udkast til betænkning 4 Ændringsforslag fra skatteministeren 5 2. udkast til betænkning 6 Yderligere høringssvar fra skatteministeren 7 3. udkast til betænkning 8 4. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 54 Spm.nr. Titel 1 Spm. om at redegøre for, hvordan der i skattesystemet pålægges g e- byr for øvrige klager til Landsskatteretten, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om at redegøre for, hvorfor gebyr for klager til Landsskattere t- ten iht. dette lovforslag adskiller sig fra alle andre typer skattesager, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om det virkelig er ministerens opfattelse, at det er rimeligt og forståeligt for befolkningen, at der er denne skævhed i gebyrpoliti   k- ken, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om der ikke er noget vundet ved en forenkling af systemet, hvis SKAT's kompetence til vurdering af motorkøretøjer vil være en fo   r- ringelse i forhold til i dag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om at redegøre for, hvorledes det påtænkes at styrke SKAT's kompetence med henblik på at undgå en forringelse af vurderingen af motorkøretøjer, til   skatteministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om at redegøre for retstilstanden for store idrætskøretøjer samt idrætskøretøjer med anhænger til overnatning i henhold til den ko n- servative ordførers fyldige bemærkninger ved førstebehandlingen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om at redegøre for de idrætspolitiske overvejelser, der ligger bag, at regeringen gennemfører denne skattelettelse, til skatteminist e- ren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om at redegøre for, hvad begrundelse n og provenuvurderingen er for den yderligere lempelse, der er bebudet i svaret på spørgsmål 7, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
5 9 Spm. om at oplyse, hvilke omkostninger, der er forbundet med er- hvervelse og drift af de køretøjer over 4 ton,   som i henhold til lov- forslagets fritages for afgift, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der deler lo  v- forslaget i 2 dele, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6 Bilag 2 Et af udvalgets spørgsmål til skatteministeren og dennes svar herpå Spørgsmålet og skatteministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S og RV. Spørgsmål 9: Ministeren bedes oplyse hvilke omkostninger, der er forbundet med erhvervelse og drift af de kø- retøjer over 4 ton, som i henhold til lovforslaget fritages for afgift? Svar: Det  kan  der  ikke  svares  entydigt  på,  det  afhænger  af  det  konkrete  køretøjs  anskaffelsespris, brændstofforbrug, årskørsel og meget mere. Men der kan f.eks. tages udgangspunkt i en situation, hvor en idrætsudøver har en mindre las   tbil til sit idrætsudstyr og en påhængsvogn til beboelse, f.eks. en såkaldt camplet. Anskaffelsesudgifter  til  lastbilen  kan  f.eks.  være  500.000  kr.  inkl.  moms.  Der  er  ikke  registr  e- ringsafgift på  lastbiler. Dertil kommer udgifter til camplet’en, der kan fås for 30.000 -40.000 kr. Hvis idrætsudøveren vælger at bo i sin lastbil, skal den afgiftsberigtiges som personbil. Hvis pr i- sen stadig er 500.000 kr. inkl. moms, vil den blive pålagt ca. 850.000 kr.  i registreringsafgift, hvor- ved den samlede pris for køretøjet inkl. afgift bliver ca. 1.350.000 kr. Dette gælder alene, hvis der ikke sker ombygning af lastbilen med henblik på at forbedre beboe   l- sesfaciliteterne. Hvis der yderligere bruges f.eks. 100.000 kr. på ombygning vil prisen komme op på 600.000  kr.  før  registreringsafgift.  Registreringsafgift  vil  udgøre  ca.  1.030.000  kr.,  hvo  rved  den samlede pris for lastbilen vil komme op på 1.630.000 kr. Det siger sig selv, at ingen idrætsudøvere vil betale så meg et i registreringsafgift, når der findes et alternativ der er væ  sentligt billigere, om end mere besværligt. Med forslaget kan idrætsudøveren lade sin lastbil ombygge med de 100.000 kr., hvorved den vil være  indrettet  til  både  beboelse  og  transport  af  idræt sudstyr.  Den  samlede  pris  for  lastbilen  vil herefter være 600.000 kr. Med forslaget vil der ikke blive pålagt registreringsafgift. Hvad angår omkostninger til drift, så udgøres de af udgifter til brændstof, vægtafgift, forsikri nger, vedligeholdelse og reparation. De konkrete beløb afhænger af køretøjets vægt, brændsto fforbrug og en lang række andre forhold, som det ikke umiddelbart er muligt at belyse. Med forslaget vil registreringsafgiftslovens fritagelsesbestemmelse lyde: »§ 2, stk.1. Fritaget for afgift er: biler med tilladt totalvægt over 4 tons, a) som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstran  s- port. Der må ikke uden for førerrummet befordres andre personer end såda   nne, som er nødvendige til af og pålæsning af det transporterede gods. Det er d   og tilladt at benytte køretøjerne til befordring af personer, der er ansat i ejerens (brugerens) virksomhed, til eller fra den arbejdsplads, hvor de skal anvende  det  medbragte  materiel.  Køretøjerne  må  ikke  benyttes  til  privat  personbefordring,  me   d- mindre der er udstedt tilladelse til kørsel i optog eller med elever, der har afsluttet en uddannelse. Køretøjerne må dog gerne anvendes til privat transport af idrætsudstyr, der er af en sådan karakter eller mængde, at det må transporteres i et køretøj af denne st ørrelse, og i forbindelse hermed til pr i- vat befordring af personer i førerrummet samt til beboelse, «
7 Der vil således være en lang række betingelser, der skal være opfyldt, for at køretøjet kan opnå afgiftsfritagelse for registreringsafgiften. Det drejer sig om: –   Føreren af bilen skal have stort kørekort  . –   Bilen skal være utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport  . –   Der må ikke uden for førerrummet befordres andre personer end sådanne, som er nødvendige til af- og pålæsning af det transporte   rede gods. –   Bilen må ikke benyttes til privat personbefordring . –   Idrætsudstyret skal være af en sådan karakter eller mængde, at det må transporteres i et køretøj af denne størrelse . Den  sidste  sætning  skal  forstås  således,  at  det  skal  være  idrætsudstyr  a f  en  sådan  karakter  eller mængde, at det er nø   dvendigt med et køretøj af denne størrelse for at transportere udstyret. Overtrædelse af betingelsen om, at bilen ikke må benyttes til privat personbefordring, vil udl   ø fuld registreringsafgift som personbil. Det er politiet, som kontrollerer, om betingelserne er opfyldt.