J.nr. 2005-511-0056    Dato: Til Folketingets Skatteudvalg L 54 - Forslag til Lov om ændrin  g af registreringsafgiftloven og skattefor- valtningsloven m.v. (Indførelse af motorankenævn m.v.)   . Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 9    af 6. december 2005. Kristian Jensen     /  Lene Skov Henningsen
Side 2 Spørgsmål: Ministeren bedes oplyse hvilke omkostninger, der er forbundet med erhvervelse og drift af de køretøjer over 4 ton, som i henhold til lovforslaget fritages for afgift? Svar: Det kan der ikke svares entydigt på, det afhænger af det konkrete køretøjs anskaffelsespris, brændstofforbrug, årskørsel og meget mere. Men der kan f.eks. tages udgangspunkt i en situation, hvor en idrætsudøver har en mindre las   t- bil til sit idrætsuds  tyr og en påhængsvogn til beboelse, f.eks. en såkaldt camplet. Anskaffelsesudgifter til lastbilen kan f.eks. være 500.000 kr. inkl. moms. Der er ikke registr  e- ringsafgift på lastbiler. Dertil ko mmer udgifter til camplet’en, der kan fås for 30.000 -40.000 kr. Hvis idrætsudøveren vælger at bo i sin lastbil, skal den afgiftsberigtiges som personbil. Hvis prisen stadig er 500.000 kr. inkl. moms, vil den blive pålagt ca. 850.000 kr. i registreringsafgift, hvorved den samlede pris for køretøjet inkl. afgift bliver   ca. 1.350.000 kr. Dette gælder alene, hvis der ikke sker ombygning af lastbilen med henblik på at forbedre beb   o- elsesfaciliteterne. Hvis der yderligere bruges f.eks. 100.000 kr. på ombygning vil prisen komme op på 600.000 kr. før registreringsafgift. Regis  treringsafgift vil udgøre ca. 1.030.000 kr., hvo r- ved den samlede pris for lastbilen vil komme op på 1.630.000 kr. Det siger sig selv, at ingen idrætsudøvere vil betale så meget i registreringsafgift, når der findes et alternativ der er væsentligt billigere  , om end mere besværligt. Med forslaget kan idrætsudøveren lade sin lastbil ombygge med de 100.000 kr., hvorved den vil være indrettet til både beboelse og transport af idrætsudstyr. Den samlede pris for lastbilen vil herefter være 600.000 kr. Med forslage  t vil der ikke blive pålagt registreringsafgift. Hvad angår omkostninger til drift, så udgøres de af udgifter til brændstof, vægtafgift, forsikri n- ger, vedligeholdelse og reparation. De konkrete beløb afhænger af køretøjets vægt, brændsto f- forbrug og en lang række andre forhold, som det ikke umiddelbart er muligt at belyse. Med forslaget vil registreringsafgiftslovens fritagelsesbestemmelse lyde: ”§ 2, stk.1. Fritaget for afgift er:  --- 7)    biler med tilladt totalvægt over 4 tons, a) som utvivlsomt er konstrueret   og indrettet til godstransport. Der må ikke uden for førerrummet befordres andre personer end såda   n- ne, som er nødvendige til af og pålæsning af det transporterede gods. Det er dog tilladt at benytte køretøjerne til befordring af personer, der er ansat i e  jerens (brugerens) virk- somhed, til eller fra den arbejdsplads, hvor de skal anvende det medbragte materiel. Kø- retøjerne må ikke benyttes til privat personbefordring, medmindre der er udstedt till  a- delse til kørsel i optog eller med elever, der har afsluttet  en uddannelse. Køretøjerne må dog gerne anvendes til privat transport af idrætsudstyr, der er af en sådan karakter eller mængde, at det må transporteres i et køretøj af denne størrelse, og i forbindelse hermed til privat befordring af personer i førerrumm et samt til beboelse,” Der vil således være en lang række betingelser, der skal være opfyldt, for at køretøjet kan opnå afgiftsfritagelse for registreringsafgiften. Det drejer sig om: - Føreren af bilen skal have stort kørekort - Bilen skal være utvivlsomt ko  nstrueret og indrettet til godstransport
Side 3 - Der må ikke uden for førerrummet befordres andre personer end sådanne, som er nødvendige til af - og pålæsning af det transporterede gods - Bilen må ikke benyttes til privat personbefordring - Idrætsudstyret skal være af en sådan karakter eller mængde, at det må transpo r- teres i et køretøj af denne størrelse Den sidste sætning skal forstås således, at det skal være idrætsudstyr af en sådan karakter eller mængde, at det er nødvendigt med et køretøj af denne størrelse for at transportere udstyret. Overtrædelse af betingelsen om, at bilen ikke må benyttes til privat personbefordring, vil udl   ø- se fuld registreringsafgift som personbil. Det er politiet, som kontrollerer, om betingelserne er opfyldt.